AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Er det noen der ute som har tannlegeskrekk som kan hjelpe meg? Koster det noe ekstra å kreve narkose? I så fall, hvor mye? Har noen noen tips? Har ikke vært hos tannlegen siden første året på ungdomskolen.....Og nå merker jeg det er ting oppi der som burde vært fikset på.. Anonym poster: c533622d439a63743d64edc564b4c73b
Gjest Wanderlust Skrevet 23. oktober 2012 #2 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg gikk ikke til tannlegen på 8 år... hater å dra dit selv om jeg aldri har hatt hull, men du kan tenke deg at jeg var nervøs for tilstanden da jeg til slutt kom meg dit. For meg hjalp det å ha med meg en person som 1: Tvang meg til å bestille time og 2: sørget for at jeg faktisk dro dit. Den største utfordringen er å komme seg til tannlegen, tror jeg. Når du først er der, så er det faktisk ikke SÅ ille. Jeg hadde jo opparbeidet meg en ganske fin skrekk på 8 år, så jeg skjønner godt at du er redd.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #3 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg har veldig tannlegeskrekk, men har også skrekk for narkose så det var egentlig ikke noe alternativ for meg. Jeg endte med å ta med meg en person pluss å ta en ganske heftig dose beroligende før jeg skulle til tannlegen for første gang på tre år (jeg måtte pga visdomstenner). Jeg tror ikke det er lett å få innvilget narkose, men å få beroligende er neppe så vanskelig når du er i den situasjonen du er. Tror du det kan være til hjelp? Anonym poster: 6635adc8994037a1d652f42314612425
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 Takk for svar Jeg er selvfølgelig villig til å prøve, absolutt. har hørt om en tablett man kan få av tannlegen, som skal taes kvelden før? Er det noen som vet hva denne heter? Det eneste problemet jeg har er at jeg har prøvd flere forskjellige sovepiller og antidepresiva, men det er ingenting som biter. Merker ingen forskjell, så er redd for at tabeletten ikke skal gi noen effekt.... Anonym poster: c533622d439a63743d64edc564b4c73b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Takk for svar Jeg er selvfølgelig villig til å prøve, absolutt. har hørt om en tablett man kan få av tannlegen, som skal taes kvelden før? Er det noen som vet hva denne heter? Det eneste problemet jeg har er at jeg har prøvd flere forskjellige sovepiller og antidepresiva, men det er ingenting som biter. Merker ingen forskjell, så er redd for at tabeletten ikke skal gi noen effekt.... Anonym poster: c533622d439a63743d64edc564b4c73b Når jeg har gått til tannlegen har jeg tatt Sobril, har du prøvd den? Evt andre beroligende, valium, vival? Dersom du har erfaring med noe som ikke fungerer/fungerer av beroligende, så tar du det opp med legen. Kanskje vil det fungere bare du får en ganske høy dose? Anonym poster: 6635adc8994037a1d652f42314612425
Lilliani Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 Denne tråden trengte jeg. Godt å se at jeg ikke er den eneste som ønsker narkose eller beroligende når jeg skal til tannlegen. Jeg veit jeg har hull, men tør ikke å dra. Tør ikke ta bedøvelse når jeg skal borre heller, har sånn sprøyteskrekk! Er det bare å ringe tannlegekontoret å spørre om å få beroligende før man kommer, eller?
fortitude Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 Har selv veldig tannlegeskrekk, etter en ubehagelig opplevelse da jeg var lita. Men jeg har funnet en tannlege som faktisk tar hensyn til tannlegeskrekken min. Han er veldig forsiktig, og forteller alltid hva han gjør, før han gjør det, og kan også vise underveis med speil hva han har gjort, og skal gjøre. Han er tannlege på ungdomsskolen jeg gikk på før, og jeg tør ikke gå til noen andre. Men har du prøvd å snakke med tannlegen om det? Veit av egen erfaring at det faktisk finnes tannleger der ute som ikke respekterer at du er redd, men det er alltid verdt et forsøk. Ellers ville jeg nok anbefalt beroligende jeg også, og ta med deg en person
Citha Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) . Endret 24. februar 2019 av Citha
Gjest Iah Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Jeg har selv voldsom tannlegeskrekk og fikk fjernet visdomstennene under narkose på sykehus. Dette kostet meg ingenting annet enn drøyt 200 kroner i egenandel. Da jeg senere skulle fikse to hull ønsket jeg også narkose, men dette var ikke alvorlig nok til å få gjort på offentlig sykehus og da ville det kostet meg mange mange tusen å få det gjort privat. Det hadde jeg ikke penger til, så det var ikke aktuelt. Det som hjelper meg er å ha en tannlege jeg stoler på og som tar skrekken min på alvor. Jeg tar også beroligende, men skal jeg være ærlig synes jeg ikke det hjelper. Jeg har forsøkt Valium, Vival og Sobril i flere forskjellige doser. Selv om det ikke hjelper meg, annet enn at jeg får sove natten før, er det verdt et forsøk. Det er mange som har god nytte av det. Edit: Legger til at jeg heller ikke drar alene. Noe fordi man ikke skal kjøre når man har tatt beroligende, men mest fordi jeg trenger at noen hindrer meg i å dra før jeg har vært inne. Endret 23. oktober 2012 av Iah
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 Gikk ikke til tannlegen på 7 år. Når jeg endelig gikk fikk jeg beskjed om at jeg hadde kariesangrep på hele 10 tenner i munnen. Så godt som hele overkjeven var i bedriten tilstand. En tann måtte trekkes, en måtte rotfylles, og 4 andre måtte få fylling så fort som mulig. Tror dere jeg fikk litt angst da??? Alt dette kunne vært unngått om jeg hadde hatt mot nok til å gå til tannlegesjekk én gang i året. Hadde spart meg for mye angst, smerter og penger. Det sier jeg ikke for å gjøre dere med tannlegeskrekk enda mer nervøs, men en godt ment advarsel. Gå til tannlegen. Man skal ikke tulle med tannhelsen.... Fikk forresten en super tannlege. Supersnill og veldig rolig. Private tannleger er som regel bedre, er min erfaring. Anonym poster: bdcd21c18cc1abc3db1029b00b374dd8 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #11 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg får nok litt "pepper" for mitt kommende svar, men jeg sier bare meningen min. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har tannlegeskrekk. En av grunnene til at mange har det, tror jeg er pga "alle" hører om mange som har tannlegeskrekk, hører folk gruer seg for å dra til tannlegen og lar seg påvirke av det. Å ta tabletter på forhånd er bare tull synes jeg. Jeg skjønner ikke greia med å gjøre seg avhengig av å ta tabletter mot alt mulig tull. Jeg har ikke tannlegeskrekk, men om jeg en dag går til tannlegen og får beskjed om at jeg må ta bedøvelse eller trekke visdomstenner, da kommer jeg til å bli noe nervøs, gjør meg ingenting å ta sprøyter, men vil liksom ikke ta det i munnen, for det er vel der tannlegen tar? Og trekke tenner vil jeg hvertfall ikke, er vondt etterpå har jeg hørt. Jeg boret noen ganger uten bedøvelse på barne/ungdomsskolen, det var jo noe vondt, men ikke så veldig, husker jeg rett. Det som gjelder er å være helt avslappet, jo mer avslappet du er jo mindre vondt er det. Husker en gang på barneskolen at det gjorde vondt, men da var jeg ikke avslappet. Neste gang jeg var til tannlegen var jeg helt avslappet og hadde ikke vondt i det hele tatt. Var gøy å gå til tannlegen i oppveksten, fikk alltid sånn gult på tennene da (det er vel fluor), det smakte himmelsk godt. Kjedelig når jeg ble så gammel at jeg ikke fikk det mer. Fluoren på tennene var jo det store høydepunktet. Anonym poster: 9d2afd285cd4ace341b1046dd79e8cbe
Gjest Blue Jeans Skrevet 23. oktober 2012 #12 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg vil bare si til dere som ønsker narkose under tannlegebesøket, det er ikke et veldig lettvindt løsning! Men dere er nok kanskje klar over det I og med at jeg var under 18 da jeg fikk det, betalte jeg ingenting. Så vet ikke hva man egentlig må betale. Det er så klart et veldig godt alternativ om ingenting annet funker.
Gjest Blue Jeans Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg får nok litt "pepper" for mitt kommende svar, men jeg sier bare meningen min. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har tannlegeskrekk. En av grunnene til at mange har det, tror jeg er pga "alle" hører om mange som har tannlegeskrekk, hører folk gruer seg for å dra til tannlegen og lar seg påvirke av det. Å ta tabletter på forhånd er bare tull synes jeg. Jeg skjønner ikke greia med å gjøre seg avhengig av å ta tabletter mot alt mulig tull. Jeg har ikke tannlegeskrekk, men om jeg en dag går til tannlegen og får beskjed om at jeg må ta bedøvelse eller trekke visdomstenner, da kommer jeg til å bli noe nervøs, gjør meg ingenting å ta sprøyter, men vil liksom ikke ta det i munnen, for det er vel der tannlegen tar? Og trekke tenner vil jeg hvertfall ikke, er vondt etterpå har jeg hørt. Jeg boret noen ganger uten bedøvelse på barne/ungdomsskolen, det var jo noe vondt, men ikke så veldig, husker jeg rett. Det som gjelder er å være helt avslappet, jo mer avslappet du er jo mindre vondt er det. Husker en gang på barneskolen at det gjorde vondt, men da var jeg ikke avslappet. Neste gang jeg var til tannlegen var jeg helt avslappet og hadde ikke vondt i det hele tatt. Var gøy å gå til tannlegen i oppveksten, fikk alltid sånn gult på tennene da (det er vel fluor), det smakte himmelsk godt. Kjedelig når jeg ble så gammel at jeg ikke fikk det mer. Fluoren på tennene var jo det store høydepunktet. Anonym poster: 9d2afd285cd4ace341b1046dd79e8cbe Folk kan ha hatt veldig vonde opplevelser i barndommen. Det har veldig mye og si at barnetannlegen er grei, mener nå jeg. Han jeg hadde, hadde en litt sær humor. Han var veldig hardhendt og jeg hadde ikke noe godt inntrykk av ham. Jeg har alltid hatt tannlegeskrekk. Jeg er en person som krever 100% kontroll over situasjonen jeg er i, det hadde jeg ikke hos tannlegen. Langt i fra. Jeg er i tilegg veldig sjenert, jeg klarer ikke å ha folk for tett innpå meg, blir nervøs av det. Hele situasjonen er i allefall for meg da, ganske utruvlig. Og tannlegeskrekken har ikke blitt bedre, men verre. Hvorfor vet jeg ikke. Men tannlegeskrekk er ikke noe "tull" det er for mange, der i blandt meg, et veldig vondt problem. Det er ikke få netter jeg har ligget våken å vridd meg i smerter pga jeg ikke tørr å dra til tannlegen. Og dette var også på den tiden jeg kunne fått tannlegetime gratis.
Gjest Iah Skrevet 23. oktober 2012 #14 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg får nok litt "pepper" for mitt kommende svar, men jeg sier bare meningen min. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har tannlegeskrekk. En av grunnene til at mange har det, tror jeg er pga "alle" hører om mange som har tannlegeskrekk, hører folk gruer seg for å dra til tannlegen og lar seg påvirke av det. Anonym poster: 9d2afd285cd4ace341b1046dd79e8cbe Å forstå fobier for de som ikke har dem er ikke enkelt. Selv har jeg ekstrem tannlege og sprøyte-fobi, men klarer ikke forstå at folk er redd for høyder for eksempel, for meg fremstår det som helt merkelig, men siden jeg var hvordan det er å være redd aksepterer jeg det. Min tannlegeskrekk stammer fra en reguleringstannlege som blant annet trakk en av tennene mine uten at jeg var bedøvd eller forberedt. Den ble ytterligere forsterket av at jeg hadde et par hull etter at jeg fikk av reguleringen som det var svært smertefullt å gjøre noe med. Det ble forsøkt flere ganger, men til tross for mye bedøvelse var det veldig smertefullt. Etter år med forsøk hos offentlig tannlege gikk jeg til en privat tannlege. Han fant ut på første konsultasjon at mine nerver sitter litt annerledes enn hos de fleste og at bedøvelsen derfor må settes på en spesiell måte. Etter det har jeg ikke lenger hatt smerter, men skrekken sitter like fordømt. Dersom du hadde sett meg hos tannlegen tror jeg du hadde forstått at jeg ikke bare kan ta meg sammen og slappe av. Tro meg, dersom det var en mulighet hadde jeg gjort det. Jeg gråter, hyperventilerer, kaster opp og besvimer. Min skrekk handler ikke om å være litt nervøs, som du så fin beskriver det. 2
Millimani Skrevet 23. oktober 2012 #15 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg har hatt tre forskjellige regulerings-tannleger, og to av dem var rene marerittet. Den første gikk av med pensjon rett før jeg fikk på reguleringa. DA fikk jeg ei som var veldig rolig og forsiktig. Så flytta jeg, og kom til den verste av alle. Harde hender, "utålmodig", stadig nye "meninger", tok ikke bare i munnen min, men haka også og rista den med ordene at "Dette har gått bra, du er flink". Jeg var så sinna at jeg ikke ensa andre folk på tannlegekontoret, jeg fikk raseri-anfall. Han var vel ute etter å gi alle pasientene sine tannlegeskrekk... Tannlegeskrekken har ikke vært der senere, når jeg har skjønt at tannlegene vet hvordan de skal behandle pasientene, for å si det sånn... De som tar hensyn til at folk kan være redde i stolen. Når jeg merker at tannlegen er forsiktig og "god", så er det helt greit for meg. Skole-tannlegene jeg har hatt, har vært greie, spesielt den første. Veldig forsiktig og rolig. Den andre skoletannlegen var også snill med meg, men virka som han hadde noen han pekte ut som bestandig "måtte" ha to hull hver gang de var der. Etter at jeg ble 19 år fikk jeg ny tannlege igjen, da var jeg ferdig med skole-tannlegen. Han var også helt til å stole på, veldig rolig og flink til å snakke med meg. Han slutta, og da kom en ny, -han er faktisk enda bedre. Tar bare tannstein og ser på tennene mine, det er det. Ingen pirking en gang. Men røntgen synes jeg er helt forferdelig. Det er en skrekk jeg har hatt med meg fra regulerings-tannlegen. Der var det jo røntgen fra alle mulige vinkler, men allskens ting rundt hodet og i ørene og haka, i tillegg til i munnen. Men nå er jeg jo ferdig med det, og har bare min vanlige tannlege. Tidligere gikk det "greit" med røntgen der, nå er det et mareritt. Rett og slett fordi brikka har blitt større enn den var før. Grunnen til at den er større, er at de skal ha det inn på data. Da skulle man vel tro at brikka kunne vært mindre enn den forrige? Får den i munnen, og "tåler det" inntil jeg må svelge, for jeg ikke klarer å "holde meg" lenger. Men da skjærer det seg inn i tannkjøttet eller innafor kinnet, og da er det vondt. Det kan kjennes i flere dager. Jeg skal til tannlegen i januar, innbiller jeg meg. Er der med ca 18 mndr mellomrom. Og husker sist jeg var der...
Gjest Uanonymbruker Skrevet 23. oktober 2012 #16 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) syns det er merkelig at det kun er noen få tannleger som har lov til å drive med hypnose når de holder på inni der. Tannlegen min er Tysk og hun sier det hjelper kjempemange med tannlegeskrekk fordi de slapper helt av og flyter avgårde. Jeg er heller ikke glad i tannlegen (hvem er det), og den eneste løsningen som fungerer for meg er å gå ofte, jeg går hver fjerde måned for å rense og sjekke, da er det mye mindre som må taes på en gang, det går mye fortere og det er ikke i nærheten av så vondt som det blir hvis man hadde ventet. Pluss at jeg syns det er økonomisk lettere. Endret 23. oktober 2012 av Uanonymbruker
Stueloff Skrevet 23. oktober 2012 #17 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg har ikke vært hos tannlegen siden det sluttet å være gratis, så vet ikke noe om pris på det, men jeg fikk alltid lystgass når det var mer enn bare en sjekk. Hjalp veldig.
sajk Skrevet 23. oktober 2012 #18 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Nå har ikke jeg lest hele tråden. Hos den klinikken vi samarbeider med. Koster det ekstra for narkose ( det vil jeg tro det gjör hos andre også) hos de må du först ha en narkosekonsultasjon, tror det koster 1600. ( jeg er i perm og det er ikke så ofte vi henviser til narkose) også Kostet det 1500 pr time + kostnader for selve beh. Også 1000 kr per time etter det. Mye mulig jeg husker feil, men det er dyrt! Man kan jo pröve med beroligene mediciner först, som flunipam. Ellers er min egen uppfattning at det var så mye bedre og gå til en privat Tannlege, en den offentligt. Fin en Tannlege som tar seg god tid til deg. ;-) Endret 23. oktober 2012 av sajk
Dragonfly84 Skrevet 23. oktober 2012 #19 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg får nok litt "pepper" for mitt kommende svar, men jeg sier bare meningen min. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har tannlegeskrekk. En av grunnene til at mange har det, tror jeg er pga "alle" hører om mange som har tannlegeskrekk, hører folk gruer seg for å dra til tannlegen og lar seg påvirke av det. Å ta tabletter på forhånd er bare tull synes jeg. Jeg skjønner ikke greia med å gjøre seg avhengig av å ta tabletter mot alt mulig tull. Jeg har ikke tannlegeskrekk, men om jeg en dag går til tannlegen og får beskjed om at jeg må ta bedøvelse eller trekke visdomstenner, da kommer jeg til å bli noe nervøs, gjør meg ingenting å ta sprøyter, men vil liksom ikke ta det i munnen, for det er vel der tannlegen tar? Og trekke tenner vil jeg hvertfall ikke, er vondt etterpå har jeg hørt. Jeg boret noen ganger uten bedøvelse på barne/ungdomsskolen, det var jo noe vondt, men ikke så veldig, husker jeg rett. Det som gjelder er å være helt avslappet, jo mer avslappet du er jo mindre vondt er det. Husker en gang på barneskolen at det gjorde vondt, men da var jeg ikke avslappet. Neste gang jeg var til tannlegen var jeg helt avslappet og hadde ikke vondt i det hele tatt. Var gøy å gå til tannlegen i oppveksten, fikk alltid sånn gult på tennene da (det er vel fluor), det smakte himmelsk godt. Kjedelig når jeg ble så gammel at jeg ikke fikk det mer. Fluoren på tennene var jo det store høydepunktet. Anonym poster: 9d2afd285cd4ace341b1046dd79e8cbe Forstår du at folk som f.eks. har falt ned fra en balkong kan være redde for å gå ut på en balkong, eller at folk som har opplevd en nødlanding er redde for å fly? Det er samme greia. Mange som har tannlegeskrekk har det jo nettopp fordi de har opplevd fæle ting. Første gang man går til tannlegen aner man jo ikke hva det er, og med mindre man har fått en grunn til å tro det er skummelt (foreldre som sier "det er ikke skummelt, neida, ikke i det hele tatt") så har man jo ingen grunn til å være redd. Men mange har opplevd skoletannleger som absolutt ikke burde vært det. I mitt tilfelle, en som ikke brukte hansker, var rimelig brutal, trakk to fortenner uten særlig bedøvelse, borret et hull uten bedøvelse osv. I tillegg til at jeg måtte trekke andre tenner og borre andre ganger, men de gangene husker jeg ikke som så traumatiske. Da jeg ble stor nok til å skjønne at det var en mulighet ba jeg foreldrene mine om å få bytte tannlege og sa jeg kunne betale det med lommepengene mine. Da fikk jeg en privat tannlege jeg har hatt siden. Hun har jeg bare gode opplevelser med. Men jeg er redd likevel, for det sitter i fra jeg var barn. Og selv når jeg bare skal ta en sjekk, uten å borre eller noe, blir jeg så redd at jeg kan ødelegge en hel måned bare med å tenke på det og se for meg grusomme scenarioer. Og ja, jeg tar en halv valium en gang i året for å komme meg gjennom tannlegetimen. Jeg tror ikke jeg blir avhengig av å ta tabletter mot alt mulig tull fordi jeg tar en halv beroligende når jeg skal til tannlegen en gang i året. Det gjør derimot at jeg slipper å være så redd at jeg skjelver i flere timer. Og når jeg en gang må ta implantat fordi jeg har to tenner som kommer til å falle ut (fikk aldri voksentennene) så kommer jeg til å be om sedasjon via veneflon, har allerede funnet et sted jeg kan få det. Jeg tror heller ikke det kommer til å gjøre meg avhengig og pillenarkoman, det gjør derimot at jeg slipper å grue meg så fryktelig til det allerede nå. Det er et veldig skjevt maktforhold når man er liten og er hos tannlegen. En voksen mann med mye autoritet som trekker tenner med lange røtter på en sju-åtte-åring uten at bedøvelsen virker er mer enn nok til å utvikle tannlegeskrekk, og det var ikke det eneste som skjedde. Jeg er ikke redd fordi andre sier de er redde. Og jeg sier aldri jeg er redd, jeg prøver mitt beste å late som ingenting. Sier helst ikke til noen at jeg skal til tannlegen (bortsett fra kjæresten min som er så snill og kjører meg dit hvert år, siden jeg tar valium og ikke kan kjøre selv). Jeg er virkelig ikke flau over å ta valium for å komme meg til tannlegen, jeg er derimot stolt over at jeg har gått dit hvert eneste år siden jeg slutta hos den forferdelige skoletannlegen.
Dragonfly84 Skrevet 23. oktober 2012 #20 Skrevet 23. oktober 2012 Oi, og jeg ble så engasjert i emnet at jeg helt glemte å si til TS at beroligende medisiner er helt fantastisk. Du bryr deg plutselig ikke så mye om hva som skjer med deg, selv om du egentlig har skikkelig tannlegeskrekk. Kjæresten min fikk vival hos tannlegen før hun skulle borre, og hun gikk fra å være livredd til å synes det var heeelt greit med skarpe instrumenter og sprøyter i munnen. Hvis du ikke klarer det selv med beroligende burde du sjekke ut sedasjon, en slags lett narkose der du puster selv. Da får du veneflon med dop, og er tilstede såpass at du sikkert kan si "se på enhjørningen", men borte nok til at du ikke syns det gjør noen ting at de styrer på i munnen din. Sedasjon koster litt ekstra, men det er verdt det hvis du ikke kommer deg til tannlegen ellers.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå