Gå til innhold

Blir gal av intense mareritt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver natt har jeg intense mareritt. Det dreier seg om tortur og at de nærmeste venner og familie torturerer meg. Våkner opp og hiver etter pusten hver gang. Etter at jeg våkner, er jeg forsatt redd og skvetten.

Har prøvd å ikke spise etter klokka 20, ikke spise veldig tung mat etter klokka 17, men ingenting hjelper.

Ofte har jeg smerter i muskler, fordi jeg sikkert har spent de under marerittet.

Er det noe annet enn det jeg har nevnt jeg kan gjøre? Det sliter på meg. Gruer meg til jeg skal sove hver natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke noe greit ut...

Har du noe som gnager psykisk som kan være opphavet til marerittene? Det kan dreie seg om små ting som blir store når man sover... Og det kan være ting for lenge siden..

Eller ser du mange skumle filmer? Om ting som tortur og slikt som saw?

Håper du får sove godt i natt:)

Skrevet

Kjenner meg igjen. Husker sjeldent drømmene mine, men når jeg gjør det så er de jævlige!

Jeg prøver å holde meg unna skrekkfilmer, men har jo sett noen. Tror heller det er noe som plager oss til daglig som kommer frem når vi sover.

Skrevet

Jeg hadde sånne intense mareritt selv - men var mer om gjenferd, personer som var ute etter meg, osv hehe... Skreik i søvne, gråt og sparka... Det ga seg etterhvert som jeg roa meg ned - var mye stress ei tid...

Er du stressa? Mye du tenker på? Mye som har skjedd?

Prøv å finn ut hvorfor :). Ellers så fokuserte jeg på fine ting... Lese fin bok, Donald eller sånne ting😛

Skrevet

Huff, hadde en sånn periode jeg også på ungdomssskolen. Hylte hysterisk midt på natta, kasta med armer og bein mens moren min ikke fikk til å vekke meg. Det var egentlig det skumleste:S

Men tror nok noe av problemet er at det blir litt en ond sirkel, det siste du ligger å tenker på før du sovner er jo marerittene, og da drømmer du om det også(heck, om jeg ligger å tenker på jobben før jeg sovner, så drømmer jeg at jeg er på jobb).

Prøv å gjøre noe avslappende før sengetid. Å sove skal være godt. Ta et avslappende bad, eller fotbad. Kamillete, en koselig bok eller bare dagdrøm om noe:)

Om det ikke gir seg så synes jeg du skal ta en prat med legen, du må jo få sove. Kanskje en psykolog kan være til hjelp også.

Skrevet

Legg merke til hvordan du ligger, om du ligger på ryggen når du drømmer dette, så snu deg straks på magen.

Høres sikkert rart ut, men en forklaring er at når man ligger på rygg er de indre organene mer utsatt, derfor føler man seg (underbevisst) mer sårbar og får lettere mareritt. Når man snur seg på magen blir det tryggere og marerittene vil gi seg.

Funker for meg og mange andre!

• Liker 1
Skrevet

Signerer den med å ikke ligge på ryggen.

Har hatt samme problemet selv, i mange mange år. Har egentlig ikke hatt det så veldig bra de åra, mye stress, dårlig humør,kjipe familiesituasjoner.. også bodde jeg i et kollektiv som holdt på å få meg til å fly på veggen. Sov dårlig...

Nå har jeg det veldig bra, og merker at marerittene tar mer og mer av.. Før hadde jeg søvnparalyse flere ganger i uka, og utviklet en angst for å sove. Jeg var redd for alt og hadde mye "nerver" også i dagliglivet.. Nå er heldigvis "frisk" =)

Det som hjalp for meg var å ikke ligge på ryggen.. og det å fikse opp i livssituasjonen. Også sov jeg ofte med lyset på.. da var det lettere å komme seg til hektene igjen når jeg våknet av mareritt.

jeg hadde ofte det samme marerittet om og om igjen.Jeg våknet rett før det ble skikkelig ille i drømmen(f.eks rett før jeg ble drept..osv). Etterhvert begynte jeg å fantasere på dagtid om marerittet og fant på min egen slutt. Gjorde dette ofte ..g tilslutt kunne jeg "ta kontroll" i drømmen og gjøre det om til at slutten ble god...

Skrev også opp en liste over menneskene jeg drømte om. Skrev positive og negative sider ved personen og skrev ned alt som irriterte meg ved personen.. alt som kunne ha utfall i drømmen hvis du skjønner.. Selv om det bare var bagateller, som f.eks " Roger har lånt en film jeg aldri har fått tilbake"..jeg så et mønster i at de personene jeg drømte mye om var jeg egentlig sint på i virkeligheten.. eller de hadde kanskje såret meg..osv.. Så konfronterte jeg de tingene jeg følte var riktig å ta opp, ved f.eks at jeg ringte denne roger og spurte om jeg kunne komme å hente filmen.

Skrevet

Har også vært plaget med mareritt og søvnparalyse og i det siste har jeg hatt flere tilfeller av søvnparalyse. Det som hjelper er at jeg ikke blir redd og har fokusert på at det er en drøm og at jeg aktivt kan gå inn i drømmen og bli bevisst på at jeg drømmer. Måten jeg klarte det på, var å si til meg selv at hvis jeg opplever mareritt vil jeg vite at det er en drøm og at jeg kan gå inn i drømmen og forandre handlingsforløpet.

Skriv ned det du drømmer og sørg for å ha tid før du står opp til å gjenoppleve marerittet eller deler av drømmen. De personene du drømmer om kan være sider av deg selv du har fortrengt eller ikke liker, men jeg er ingen drømmetyder. Drømmer man om hus kan det si noe om hvordan du har det med deg selv.

I drømme har jeg vært i krigsituasjoner mange ganger, mens jeg irl aldri har tatt i et våpen.

Anonym poster: e8cfc89d782717b6501f7387f7de7c6d

Skrevet

Har også vært plaget med mareritt og søvnparalyse og i det siste har jeg hatt flere tilfeller av søvnparalyse. Det som hjelper er at jeg ikke blir redd og har fokusert på at det er en drøm og at jeg aktivt kan gå inn i drømmen og bli bevisst på at jeg drømmer. Måten jeg klarte det på, var å si til meg selv at hvis jeg opplever mareritt vil jeg vite at det er en drøm og at jeg kan gå inn i drømmen og forandre handlingsforløpet.

Skriv ned det du drømmer og sørg for å ha tid før du står opp til å gjenoppleve marerittet eller deler av drømmen. De personene du drømmer om kan være sider av deg selv du har fortrengt eller ikke liker, men jeg er ingen drømmetyder. Drømmer man om hus kan det si noe om hvordan du har det med deg selv.

I drømme har jeg vært i krigsituasjoner mange ganger, mens jeg irl aldri har tatt i et våpen.

Anonym poster: e8cfc89d782717b6501f7387f7de7c6d

Har du noen tips til å huske drømmene? Jeg husker dem sjeldent, men vet at jeg drømmer siden jeg våkner svett og urolig.

Skrevet

Takk for tips.

Jeg ser sjeldent skrekk-filmer, så det kommer ikke derfra.

Når jeg fikk sove i natt, hadde jeg ikke mareritt. Jeg la meg i stabilt sideleie med den øverte armen bak ryggen. :) Før har jeg ligget på siden og holdt rundt en dyne. Det har aldri vært noe problem det, men har en betennelse i hals, mage så har sikkert ikke fått puste ordentlig den siste tiden.

Skrevet

Høres ut som om du kunne trengt litt terapi, tankeøvelser e.l? Har ikke så veldig mye peiling på akkurat dette området og nøyaktig hva det heter, men vet at det eksisterer. Gikk på radioen en dag. Diverse øvelser (ganske spesifikke) man skulle gjøre på kvelden før man la seg, for å rett og slett ta kontroll over marerittet før det begynner. Ja, man kan vistnok trene seg opp til å styre drømmer i følge han. Noe av det gikk i retning av det Gjest #7 nevnte, å bestemme på forhånd hvilken slutt du skulle ha på drømmen. Tipper du finner ut av det om du sjekker litt rundt på nett eller biblioteket. Beklager at jeg ikke er i stand til å utdype mer. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...