Djungelvrål Skrevet 22. oktober 2012 #21 Skrevet 22. oktober 2012 Hvilke forskjell utgjør det om man tar i salt før eller etter vannet er kokt opp??
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #22 Skrevet 22. oktober 2012 Hvilke forskjell utgjør det om man tar i salt før eller etter vannet er kokt opp?? Det øker koketemperaturen. Basic naturfag-kunnskap. Anonym poster: f3dad6568a7459e99efacadc5ce1a841
Lutetium 71 Skrevet 22. oktober 2012 #23 Skrevet 22. oktober 2012 Det øker koketemperaturen. Basic naturfag-kunnskap. Anonym poster: f3dad6568a7459e99efacadc5ce1a841 Jeg ville aldri smakt din spaghetti, siden du ville måtte saltsprenge spaghettien for å få noen merkbar effekt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #24 Skrevet 23. oktober 2012 Nei, nei, nei. Er det ingen som kan koke spaghetti her, eller? Du koker opp masse vann i en stor gryte. Når vannet KOKER, TAR MAN I SALT. Ikke før. Og ikke olje. Så tar du oppi spaghetti, og rører med en tresleiv slik at de ligger fordelt i vannet. Etter ca. 1 minutt kan du skru varmen litt ned. Etter 7-8 minutter tar du opp en spaghetti og smaker på den, eller du hiver den på veggen for å se om den fester seg (f.eks. på kjøleskapet). Når den er slik du vil ha den (og det vil si al dente, ikke bløt og vemmelig), lar du den renne av seg i et dørslag mens du smelter litt smør/har litt god olivenolje i kjelen. Ha så oppi den avrente spaghettien og rør rundt slik at fettet fordeler seg. ADVARSEL: Hvis du skal blande saus og spaghetti før servering, TAR DU IKKE SMØR/OLJE PÅ SPAGHETTIEN. Ferdig. Anonym poster: f3dad6568a7459e99efacadc5ce1a841 Pretentious, much? Anonym poster: 7377fc0417d529bb696208b6a7887174 4
Gjest gjest17 Skrevet 23. oktober 2012 #25 Skrevet 23. oktober 2012 Nei, nei, nei. Er det ingen som kan koke spaghetti her, eller? Du koker opp masse vann i en stor gryte. Når vannet KOKER, TAR MAN I SALT. Ikke før. Og ikke olje. Så tar du oppi spaghetti, og rører med en tresleiv slik at de ligger fordelt i vannet. Etter ca. 1 minutt kan du skru varmen litt ned. Etter 7-8 minutter tar du opp en spaghetti og smaker på den, eller du hiver den på veggen for å se om den fester seg (f.eks. på kjøleskapet). Når den er slik du vil ha den (og det vil si al dente, ikke bløt og vemmelig), lar du den renne av seg i et dørslag mens du smelter litt smør/har litt god olivenolje i kjelen. Ha så oppi den avrente spaghettien og rør rundt slik at fettet fordeler seg. ADVARSEL: Hvis du skal blande saus og spaghetti før servering, TAR DU IKKE SMØR/OLJE PÅ SPAGHETTIEN. Ferdig. Anonym poster: f3dad6568a7459e99efacadc5ce1a841 At man tar å tilsetter salt er vel for å øke koketemperaturen på vannet og man da reduserer den totale koketiden. Om man tilsetter saltet før eller etter oppkok er uten betydning. De marginale forskjellene du oppnår går vel mer på smaken kontra koketiden.
Meridian Skrevet 23. oktober 2012 #26 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg fatter ikke at dere orker å bruke tid på å koke noe så usselt som spaghetti, når det er så mye annet sunt og godt man kan lage.
Pingting Skrevet 23. oktober 2012 #27 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Det øker koketemperaturen. Basic naturfag-kunnskap. Anonym poster: f3dad6568a7459e99efacadc5ce1a841 Teoretisk sett stemmer dette, men rent praktisk er det en basic matlagings-myte. 30 gram salt i en liter vann øker koketemperaturen med rundt 0,5 grader. Hvor mye du bruker vet jo ikke jeg, men jeg håper for din, hjertet ditt og middagsgjestene dines skyld at du ikke har i så mye at det ville utgjort en praktisk forskjell. Endret 23. oktober 2012 av Pingting 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #28 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg fatter ikke at dere orker å bruke tid på å koke noe så usselt som spaghetti, når det er så mye annet sunt og godt man kan lage. Fordi det er GODT! Anonym poster: 6be28d096fede391162a735fd4215eb2 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #29 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg fatter ikke at dere orker å bruke tid på å koke noe så usselt som spaghetti, når det er så mye annet sunt og godt man kan lage. Fordi det er GODT! Ikke vår feil at du er sær i matveien. Ang salt så er det jo også pga smaken. Samboer kokte skikkelig tam spaghetti i en periode som ikke smakte noe, og så spurte jeg han om han hadde salt i vannet og det hadde han visst ikke tenkt på. Oppskriftslave som jeg er så tar jeg faktisk litermål og heller oppi gryten slik at jeg vet hvor mange liter som er i pannen (har dårlig "målesyn"). En liten teskje salt per liter vann. Og så må du ta spaghettien oppi når det koker og så skrur du ned varmen litt. Og så følger du godt med og smaker etterhvert (les på koketid på pakken, det varierer fra type til type). Det vi også gjør er å skylle spaghettien kjapt i kaldt vann mens spaghettien ligger i dørslaget/silen. Så tar vi smør i pannen og hiver spaghettien oppi pannen og rører rundt. Altså etter at vi har rent av kokevannet. Vet ikke om det er vanlig å skylle med kaldt vann, men grunnen er det samme som når man skyller kokt egg i kaldt vann: For å stoppe videre koking. Anonym poster: cd34a024a5cf8d3a473fa741149b9fd4 1
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2012 #30 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Fordi det er GODT! Ikke vår feil at du er sær i matveien. Ang salt så er det jo også pga smaken. Samboer kokte skikkelig tam spaghetti i en periode som ikke smakte noe, og så spurte jeg han om han hadde salt i vannet og det hadde han visst ikke tenkt på. Oppskriftslave som jeg er så tar jeg faktisk litermål og heller oppi gryten slik at jeg vet hvor mange liter som er i pannen (har dårlig "målesyn"). En liten teskje salt per liter vann. Og så må du ta spaghettien oppi når det koker og så skrur du ned varmen litt. Og så følger du godt med og smaker etterhvert (les på koketid på pakken, det varierer fra type til type). Det vi også gjør er å skylle spaghettien kjapt i kaldt vann mens spaghettien ligger i dørslaget/silen. Så tar vi smør i pannen og hiver spaghettien oppi pannen og rører rundt. Altså etter at vi har rent av kokevannet. Vet ikke om det er vanlig å skylle med kaldt vann, men grunnen er det samme som når man skyller kokt egg i kaldt vann: For å stoppe videre koking. Anonym poster: cd34a024a5cf8d3a473fa741149b9fd4 Jeg synes jeg ser det. Det er om å gjøre å være treffsikker da . Endret 23. oktober 2012 av Arabella
Lutetium 71 Skrevet 23. oktober 2012 #31 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg koker opp spaghettivannet i vannkokeren. Gidder ikke vente på at komfyren skal gidde å koke det opp. Sikkert ikke helt etter boka ifølge feinschmeckerne her, men se kor æ bryr mæ. Ellers pleier jeg å tømme salt rett i håndflata*, for å se om det er ca nok, og så i gryta (nei, ikke i vannkokeren! ). Deretter tar jeg en passe tykk neve med spaghetti, knekker, og legger i gryta. Pleier å røre rundt spaghettiene med en spaghettisleiv, pluss å dryppe oppi litt olje helt i starten. Dette for å unngå at de klistrer seg i hverandre. Gidder heller ikke skitne ut et dørslag på spaghetti. Det går an å tømme av vannet med litt øvelse (slik som man tømmer det av potetene). Fetaost + litt av olja de ligger i, gir forresten en herlig smak på spaghettien. *Jeg vasker selvsagt hendene før jeg lager mat.
Zakuro Skrevet 24. oktober 2012 #32 Skrevet 24. oktober 2012 Vel, jeg koker spagetti med å koke opp rikelig med vann og har oppi litt salt og en dæsj olje. Når vannet fosskoker hiver jeg spagettien oppi og rører nå og da. Så pleier egentlig jeg å smake på den for å kjenne at den er kokt fremfor å se på klokka. Jeg liker den litt al dente.
Gjest Eurodice Skrevet 24. oktober 2012 #33 Skrevet 24. oktober 2012 Vel, jeg koker spagetti med å koke opp rikelig med vann og har oppi litt salt og en dæsj olje. Når vannet fosskoker hiver jeg spagettien oppi og rører nå og da. Så pleier egentlig jeg å smake på den for å kjenne at den er kokt fremfor å se på klokka. Jeg liker den litt al dente. Står du langt unna komfyren når du hiver spaghettien oppi kjelen? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå