Gå til innhold

Staffordshire terrier; erfaringer fra staffeiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et voksent par som lenge har tenkt på å få hund.

Vi har kikket mye på ulike raser, og sammenliknet med hva slags type vi tror matcher best med oss og visa versa. Staffordshire terriers personlighet, lynne og aktivitetsnivå virker å være den typen som passer aller best til oss.

Vi har og lest endel på nett, og dessverre ender ofte diskusjonene i de søkene jeg har gjort på andre forumer i om rasen er "farlig eller ikke" osv - gjerne med masse personlige historier om hver enkelt hund.

Men jeg lurer mer på rasen generelt;

Hvordan bør man tilrettelegge valpetiden, hvordan bør man trene den i å kunne være alene etterhvert på dagtid, hva slags sosialisering og trening trenger den etc?

Noen med erfaring som ønsker dele?

Vi tenker forresten på å skaffe en hunn og ikke hannterrier om det har noen betydning.

Anonym poster: dc3844ea9cdf39da999d33fb30979d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke staffe selv, men har en god venn som har det. Mitt inntrykk av rasen er at de er helt fantastisk morsomme hunder. Men de er spesielle på sin måte. F eks han til kompisen min er superhappy, aktiv og alltid glad. Men han kommer sjelden overens med andre hanner. Det har skjedd at han har angrepet andre hunder som har vært for dominante overfor han. Jeg tror derfor det er ekstremt viktig med grensesetting overfor staffer, for de kan være temmelig sta. Det er mitt inntrykk, som gjelder denne ene hunden da :) Vennen min har full kontroll på han, og han kan gå løs ved siden av midt i byen. Lydig er han i allefall. Og det tror jeg er veldig viktig at de blir, siden mange fortsatt kan være litt redde for dem.

Skrevet

Har ikke staff selv, men har jobbet med noen.

Skal de bli sosiale med andre hunder, må de lære dette fra ung alder, start gjerne første dag med diverse trening.. Bare ikke for mye i slengen da valper fort blir slitne og ukonsentrerte..

Er ellers en reservert rase har jeg merket. Uten sosialisering blir det fort trøbbel.

Ellers så er de noen skikkelige kosegriser har jeg inntrykk av. Grynter mye og har noen morsomme koselyder. Fikk i blant beskjed om at "den hunder må du være forsiktig med, den knurrer og virker aggressiv". Tok ikke lang tid før nevnte hund satt i fanget mitt å nær druknet meg med kyss og trynevask :fnise:

Men dette er jo også veldig individuelt, hvem de liker og hvordan de er.. De sier fra om dette.

Trening er alfa omega på disse hundene, slik at man ikke gir rasen ett enda dårligere rykte enn de har idag.

Skrevet (endret)

Jeg regner med du mener Staffordshire BULLterrier og ikke (amerikansk) staffordshire terrier? :)

Endret av Elyssa
Skrevet

Venninen min har fler og har også hatt kull på denne og jeg kan ikke se at de er noe forskjellige fra vanlige hunder, men de trenger mye sosialisering når de er små, gjerne en god dose mer enn andre hunder rett og slett fordi de har en uvane med å bli sinna på andre hunder når de blir eldre!

Skrevet

Staffordshire terrier er ulovlig desverre, så jeg håper ikke dere skaffer dere en slik.

Anonym poster: e05a8016131a3379fa63f8740f6851a5

Skrevet

Staffordshire terrier er ulovlig desverre, så jeg håper ikke dere skaffer dere en slik.

No it`s not.

Skrevet

No it`s not.

Jo

Skrevet

Jo

Amerikansk Staffordshire bull terrier er forbudt. Stafforshire Bull terrier er ikke forbudt.

Gjest Cupcakegirl
Skrevet

Staffer er artige, litt klomsete klovnehunder som lager mye le, slik jeg ser det:) Men det er ikke en type hund jeg ville valgt. Men det har med smak og behag å gjøre. Sikkert ikke alle som ville valgt border collie som jeg har heller. Min bc har leika fint med en staffe-hann en gang, men da ho leika med ei tispe, ble det grusomt voldsomt for min som ble veldig redd. Staffer er nok kjent for å leike litt hardhendt og voldsomt slik jeg ser det. En annen ting som er litt leit, er at mange uvitende tror det er pitbull en har, så en kan sikkert møte mange fordommer med en hund med et slikt type utseende. Samtidig er det også folk som har blitt stive av skrekk for min border collie, så jeg sier ikke det nødvendigvis stemmer slik. Men det er inntrykket mitt:) En jeg kjenner har to staffer av hvert kjønn. Han sier hanner ofte kan være kjønnsaggresive. De har rykte på seg for å gå meget fint sammen med barn hører jeg:)

Skrevet

Amerikansk Staffordshire bull terrier er forbudt. Stafforshire Bull terrier er ikke forbudt.

Jeg vet det. Jeg regner med det er Amstaff TS mener..

Hvis ikke så synes jeg TS skal sette seg ned noe timer å lese om rasen hun lurer på... I det minste lære seg rasenavnet

• Liker 2
Skrevet

Staffer er artige, litt klomsete klovnehunder som lager mye le, slik jeg ser det:) Men det er ikke en type hund jeg ville valgt. Men det har med smak og behag å gjøre. Sikkert ikke alle som ville valgt border collie som jeg har heller. Min bc har leika fint med en staffe-hann en gang, men da ho leika med ei tispe, ble det grusomt voldsomt for min som ble veldig redd. Staffer er nok kjent for å leike litt hardhendt og voldsomt slik jeg ser det. En annen ting som er litt leit, er at mange uvitende tror det er pitbull en har, så en kan sikkert møte mange fordommer med en hund med et slikt type utseende. Samtidig er det også folk som har blitt stive av skrekk for min border collie, så jeg sier ikke det nødvendigvis stemmer slik. Men det er inntrykket mitt:) En jeg kjenner har to staffer av hvert kjønn. Han sier hanner ofte kan være kjønnsaggresive. De har rykte på seg for å gå meget fint sammen med barn hører jeg:)

Det er dette jeg også har opplevd med staffer. Har en bulldog selv, og han leker veldig røft. Mange slike raser synes at det er kjekt å sloss, og ikke nødvendigvis for å skade.

Det er ikke å stikke under en stol at slike bulleraser oftere sliter med samkjønnsaggresivitet enn f.eks en golden retriever. Og man må se hva de opprinnelig ble brukt til. Man kan f.eks ha en border collie som familiehund med mye mosjon osv, men gjeterinstinket vil allikevel være der. Det samme gjelder en staff/bullerase. Det er også vanskelig å si om hunden vil bli aggressiv eller ikke. Min f.eks gikk kjempefint overens med andre hunder fra han var liten av, men nå kan han ikke være løs i tilfelle det skulle dukke opp en hannhund.

Men det som er godt med disse flotte rasene er at de ALDRI har blitt brukt til å skade mennesker. Så mer menneskelskende og hengivne hunder skal man lete lenge etter.

Skrevet

Jeg vet det. Jeg regner med det er Amstaff TS mener..

Hvis ikke så synes jeg TS skal sette seg ned noe timer å lese om rasen hun lurer på... I det minste lære seg rasenavnet

Nei, jeg mener åpenbart at vi skal ha staffordshire BULL terrier. Det sier seg selv når jeg skriver at vi er et VOKSENT PAR.

Dropp kveruleringen i denne tråden her og anta en masse vas, jeg er ute etter erfaringer fra andre eiere av den rasen. Har du ikke denne hunden, eller kan gi konstruktive tips foreslår jeg at du lar være å kommentere :)

Så med mindre

• Liker 1
Skrevet

Og forøvrig har jeg lest ganske lenge, som det fremkommer av hovedinnlegget. Jeg er ute etter erfaringer, ikke teori - og som jeg skriver så blir alle andre tråder på forumer kjapt om hvorvidt de er lovlige/farlige osv. Det er ikke jeg interessert i å høre, som jeg jo tydelig sa.

Og til alle dere andre: takk for tips og erfaringer :) Kom gjerne med mer!

Skrevet

Nei, jeg mener åpenbart at vi skal ha staffordshire BULL terrier. Det sier seg selv når jeg skriver at vi er et VOKSENT PAR.

Dropp kveruleringen i denne tråden her og anta en masse vas, jeg er ute etter erfaringer fra andre eiere av den rasen. Har du ikke denne hunden, eller kan gi konstruktive tips foreslår jeg at du lar være å kommentere :)

Så med mindre

Det er alt for mange mennesker som skaffer seg denne rasen uten at de har satt seg inn i den, noe som er meget uheldig for en rase som har så mange myter og til dels dårlig rykte... Det, kombinert med tilfeldige parringer de siste årene, pga en veldig økende populæritet er veldig uheldig... Et godt sted å begynne er å lære seg rasenavnet riktig!! Om dere er voksene eller ikke har da vel ingen ting å si ang hvilken rase dere ønsker?!?

Det er heller ikke lenge siden jeg skrev et innlegg her inne om rasen...http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=694161

Et annet sted å lese er på sbtforum.no...(rart du ikke har funnet ut av det selv hvis du har lest så mye??) Der er det bare staffefolk, men for all del, lær deg navnet på rasen først hvis ikke blir du nok tatt imot med stor skepsis!

• Liker 1
Skrevet

Der er det bare staffefolk, men for all del, lær deg navnet på rasen først hvis ikke blir du nok tatt imot med stor skepsis!

Jeg har en staff, og min erfaring er at det er sånne kverulanter som deg som blir sett på med skepsis. Folk flest sier amstaff og engstaff, uten å misforstå hverandre bare for å være vanskelige.

Jeg har amstaff, men det er mye samme greia, bortsett fra at de er større. Fikk min som halvvoksen, så den første valpetida kan jeg mindre om, men de alenetrenes som alle andre raser. Min erfaring er at dette er hunder som er lette å ha med å gjøre. De elsker mye aktivitet, og liker å bruke seg på hard jobbing, men samtidig har de ikke problemer med noen dager på sofaen, dersom du er syk eller jobber mye en kortere periode. Du kan ha den som ren kosehund, eller drive med den type trening du vil. De er spesielt glad i å trekke, men jeg har møtt staffer som er gode på feks spor/søk, agillity, lydighet, så det er litt opp til deg. De er sta, og man bør bruke positive treningsmetoder, kjefting og straff kommer man vanligvis ikke noe vei med.

Veldig kontaktglade hunder, dilter gjerne etter deg og prøver å sette seg oppå/inntil deg, uansett hva du driver med. Vil gjerne opp i både sofa og seng, så det lønner seg å tenke gjennom på forhånd om dette er lov, og evt sette tydelige grenser på dette. Veldig godt humør på disse hundene, og de er alltid glad for å se deg. Sosialisering med andre hunder er selvsagt viktig, dersom du vil ha en omgjengelig hund. Engstaffen har slitt med en del helseplager, pga dårlig avl, så vær kritisk ved valg av oppdretter, det er bedre å stå lengre på venteliste enn å få en hund med masse problemer.

Anonym poster: 85d3df8f7355bb98931d1ee207348c5a

Skrevet

Det er ingen ting som heter Engstaff (hva er det, en staff som løper på en eng??), eller staffordshire terrier!

Som representanter for raser med så ufortjent dårlig rykte er det fint om man viser at man er seriøse hundeeiere, er ansvarlige og setter seg inn i rasens egenskaper på både godt og vondt, lærer seg hva den heter.

• Liker 1
Skrevet

Men herregud da... Det er da en logisk forklaring. Amstaff = amerikansk STB. Engstaff = Engelsk SBT. Skal du bare kverulere og lage kvalm, så vær tøff nok til og bruke nick ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Staff, enkelt og greit ;-) Alle jeg kjenner i utstillings og bruksmiljøet kaller den for det :-)

Skrevet

Men herregud da... Det er da en logisk forklaring. Amstaff = amerikansk STB. Engstaff = Engelsk SBT. Skal du bare kverulere og lage kvalm, så vær tøff nok til og bruke nick ihvertfall.

Men herregud, det er ikke noe som heter Engelsg Staffordshire Bull Terrier!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...