Gå til innhold

Hvilken av disse hundene passer til familie på 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

post-37809-0-06891300-1349940754_thumb.j

Rottweiler

post-37809-0-02968500-1349940769_thumb.j

Mops

post-37809-0-57837000-1349940780_thumb.j

Engelsk bulldog

post-37809-0-18489800-1349940789_thumb.j

Boxer

post-37809-0-48659700-1349940802_thumb.j

Dobermann

post-37809-0-78116600-1349940811_thumb.j

Dalmatiner

post-37809-0-21071800-1349940821_thumb.j

post-37809-0-95314400-1349940829_thumb.j

Staffordshire bull terrier, "Nanny-dog"

Som dere kanskje forstår så har jeg en liten forkjærlighet for de med inntrøkt tryne. Syns de er så nydelige! Hehe :-)

Jeg har et barn på to år, så jeg må ha en hund som går bra sammen med små mennesker.

Jeg er heller ikke veldig hundevant enda, det er ikke gubben heller.

Er noen av disse hundene noe dere kan se for dere som familiehund?

Vet det er vanskelig å svare på når dere verken kjenner meg eller barnet mitt, men syns det er greit å høre noen meninger fra fremmede også :)

Anonym poster: 59fd51de46feceb591741e8d880f08a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta og les om de aktuelle rasene på nett eller i en hunderasebok. Selv om noen har suuuper erfaring med en bestemt type hund som familiehund, betyr ikke det at rasen nødvendigvis egner seg.

Jeg har aldri hatt hund før, og da jeg kjøpte hund så jeg kun på hundens egenskaper. Jeg valgte IKKE den hunden jeg hadde lyst på, eller den som jeg syntes var penest/søtest, eller den hundetypen jeg ble så begeistret for hos venner. Jeg valgte kun på bakgrunn av fornuft og "finger i jorda" i forhold til hvor mye aktivitet, pelsstell og alenetid hunden kom til å få, og selvsagt om hunden var en som er ansett som krevenede å oppdra, om den har gjeter, jakt eller stort vaktinnstinkt, og om den er en typisk omgjengelig familiehund eller en mer enmannshund. Så ser jeg andre som valgte hund ut fra hvilke de syns er "penest" eller hvilke hund noen venner har vært heldig med, og det har ikke vært like vellykket.

• Liker 9
Skrevet

Ta og les om de aktuelle rasene på nett eller i en hunderasebok. Selv om noen har suuuper erfaring med en bestemt type hund som familiehund, betyr ikke det at rasen nødvendigvis egner seg.

Jeg har aldri hatt hund før, og da jeg kjøpte hund så jeg kun på hundens egenskaper. Jeg valgte IKKE den hunden jeg hadde lyst på, eller den som jeg syntes var penest/søtest, eller den hundetypen jeg ble så begeistret for hos venner. Jeg valgte kun på bakgrunn av fornuft og "finger i jorda" i forhold til hvor mye aktivitet, pelsstell og alenetid hunden kom til å få, og selvsagt om hunden var en som er ansett som krevenede å oppdra, om den har gjeter, jakt eller stort vaktinnstinkt, og om den er en typisk omgjengelig familiehund eller en mer enmannshund. Så ser jeg andre som valgte hund ut fra hvilke de syns er "penest" eller hvilke hund noen venner har vært heldig med, og det har ikke vært like vellykket.

Hei og takk for svar :) jeg har lest om rasene på nett, og i bøker men jeg er nå mer ute etter erfaringer fra folk som bar eller har hatt hund selv, og ikke bare fakta.

Er jo som du sier ikke sikkert at jeg og min familie vil passe sammen med "nanny-dog" selv om den blir sett på som en av de bedre familiehundene.

Jeg har litt kriterier og det er at den ikke må være alt for langhåret. Har ike tid til å børste hår hver dag. Samme gjelder mosjon, ingen av oss har behov eller ork til en hund som må trene ei mil hver dag. Jeg er aktiv og trener høvelig ofte, det hadde vært fint med en joggekamerat, men alt med måte sier nå jeg :-)

Noen flere med erfaringer og/ eller tips dele.?

Anonym poster: 6dc8efcfab11a0af4d36dea08969a3cc

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg synes dere først og fremst bør finne en hund som passer førstegangseiere. Alle raser kan passe med barn og bli familiehunder om de vennes til barn. Men å ha små barn og en krevende rase vil bli veldig slitsomt for dere.

En del av rasene du nevner, kan være relativt stri. Dalmatineren er jo sett på som en selskapshund og familiehund, men de trenger mye mosjon og kan også ha jaktinstinkt. Mopsen er vel en fin familiehund, men det ligger mye sykdom til rasen.

Se altså på hva slags hund dere er ute etter før dere ser på bestemte raser.

Jeg har oppdratt tre hunder selv, men har hatt hund hele livet. De to første var for førstegangseiere og er lette å få fine. Min tredje er sabla stri og jeg har mye jobb med

henne. Så enkelte raser er vanskelige selv om man har erfaring også, og da er det greit at dere ikke gjør det for vanskelig for dere selv.

Edit: skrivefeil

Endret av Badabing
Skrevet

Kjenner fire personer med staff, alle hundevante og alle enige i at det ikke er en førstegangshund. Du må være veldig bestemt fra dag én, og jeg vet selv hvor vanskelig akkurat det kan være når man får en valp i hus :tongue: Kjenner noen som har noen av de andre rasene, men ingen av dem har små barn, så hvordan de vil fungere i en familierelasjon aner jeg ikke.

Skrevet

Ut fra min lille hundekunnskap, tror jeg ingen av disse rasene egner seg som førstegangshund. Tror alle er ganske krevende og/eller enmannshunder, krever mye kunnskap, mye aktivisering og en strukturert eier som kan trene både kropp og hjerne på hunden. Uten at jeg er noen ekspert på noen av rasene.

Så stusser jeg også litt over at du vurderer mops eller rottweiler. Går det kun på utseende? For jeg skjønner ikke hvordan valget kan stå mellom noe så forskjellig?

• Liker 2
Skrevet

Svarer i innlegget med tykk skrift og skrever totalt av egne erfaringer! :)

Rottweiler

Veldig sta hund, store krefter og kan være veldig voldsom i lek f.eks så kan fint dytte et barn overende om det skulle skje (snakker av erfaring ;) ) Og den er nok ikke det jeg vil si er en førstegangshund, er du heldig får du en flott hund, men er du uheldige opplever du en totalt uoppmerksom bikkje som ikke hører et ord av hva du sier og bare svinser i sin egen verden!

Mops

Mops har jeg i flere tilfeller møtt i barnefamilier, de jeg har møtt har vært en smule sjalu til tider, men fort glemt. De er veldig greie å oppdra, de er alltid glad og med på alt, men som noen andre nevnte, det er mye sykdommer i rasen så pass på å få et med en ganske så bra stamtavle og vær obs på alt som kan virke som noe "negativt" når den blir eldre! Den burde også ta det ganske med ro på sommeren for flere av de sliter gjerne med pusteproblemer (noe de "fleste" av hundene med inntrykt tryne gjør).

Engelsk bulldog

Disse har jeg ikke møtt så mange av, og dessverre ikke i sammenheng med barn! Men jeg vet at de trenger en strengt oppdragelse for de velger gjerne å være en leder og helst bestemme alt sammen selv! De, som mopsen, kan fint slite i sommermånedene pga pust og dermed overoppheting så man må passe nøye med! I tillegg pga "ekstremavl" må man være nøye på å holde et øye med hudfoldene slik at ikke eksem o.l. setter seg der. Ellers er det en veldig energisk og modig hund som faktsik må ha overraskende mye mosjon i forhold til hva man skulle tro ;)

Boxer

Boxere er, ehm gale ;) Alle eksemplarene jeg har møtt har vært hoppende, svinsende og smågale eksemplarer! Men de er fortsatt herlige! Jeg har møtt boksere som er alt fra 4 mnd til 7 år og alle har oppført seg som om de er valper med oppførselen sin, de er alltid klar for å leke, alltid klar for å gjøre ugang og alltid klar for å hente de forbanna pinnen! Så ja, du kan jo tenke deg at nivået på mosjon ligger deretter! Vennina mi hadde sykkeltur på flere timer og når hun kom hjem ufattelig sliten sto den bikkja der klar for å kaste pinne for han var jo ikke sliten! Den er også heller en hunderase jeg ville anbefalt for de litt mer erfarne, man må være ganske så bestemt fra starten av og de trenger en tydelig leder! De jeg har møtt har også gjerne vært av typen at de hører kun på en person og at ektefelle/kjæreste kunne like gjerne vært en fremmed person!

Dobermann

Denne typen har jeg delvis vokst opp med ettersom en vennines familie hadde en slik! Har også møtt flere senere og for meg er det veldig mye vokt og jakt i disse til at jeg syntes de passer inn i en småbarnsfamilie! Jeg vet de har avlet bevist på "familiehunder" de siste årene så mulig rasen har forbedret seg der, men etter hva jeg kjenner av stahet og egenhet er dette hunden jeg definitivt vil si er vanskeligst av de du nevner, se bort ifra dalmatineren! Men den er veldig lettlært og er lojal til familien, men de veier ikke opp for dressuren den trenger og klare grenser i tillegg til en tydelig leder!

Dalmatiner

Dalmatinere har jeg ikke møtt mange av dessverre, bare et par individer og det alle nevner er at den ikke egner seg for småbarnsfamilier! Det er en aktiv hund som er meget energisk, meget egen og veldig, veldig mye energi! Den passer seg best (i mine øyne) for folk som er over gjennomsnittet aktive! Og gjerne litt til. Men alt i alt vil jeg ikke si den egner seg for små barn og det burde virkelig være avgjørende hos dere!

Disse derimot kjenner jeg godt! Små, tynnpelsa kosegriser. Hvertfall de eksemplarene jeg har møtt. De passer overraskende bra med barn, og derav navnet tenker jeg, men de er forferdelig vimsete når de er små, og den halen er ikke god å få i ansiktet når man leker med hunden f.eks! Jeg har ikke telling på hvor mange ganger ungen til en kamerat av meg har gått i bakken fordi "mini" (på 22 kilo) bare skulle leke litt og det har gått litt over styr! De har blitt avlet av seg det meste av de rasetypiske terrier pregene sine syntes jeg, men de har fortsatt litt bjeffing og kan, hvis de får utløp for det, jakte som en gærning! Vennina mi har måtte hindre bikkjene både fra katt, rev og elg! Det er også en rase det er veldig viktig å sosialisere når de er yngre, ellers kan man være uheldig og få en hund som er veldig dominant når den blir eldre, i tillegg er språket til hunden utydelig noe som gjør at den fort kan misforstås av andre hunder!

Som dere kanskje forstår så har jeg en liten forkjærlighet for de med inntrøkt tryne. Syns de er så nydelige! Hehe :-)

Jeg har et barn på to år, så jeg må ha en hund som går bra sammen med små mennesker.

Vet det er vanskelig å svare på når dere verken kjenner meg eller barnet mitt, men syns det er greit å høre noen meninger fra fremmede også :)

Aller sist vil jeg legge til at alle hunder kan være familiehunder, jeg vil ikke si at noen er mer egnet enn andre, men det kommer ann på hva de blir vant til! Men selv om d er familiehunder betyr det ikke at de passer til småbarn! I tillegg er valper gjerne litt brå så det kan bli mye knuff og dytt der, men det vil jo gå seg til etterhvert! Og skal man f.eks få barn senere må man også tenke på om hunden egner seg med spebarn for veldig mange hunder er ikke så glad i spedbarn selv om de "takler" småbarn!

Men det du hovedsakelig også må tenke på er at de fleste "kortsnutede" hunder kan slite med pust, har møtt flere mopser som jeg var hundre prosent sikre på at de holdt på å dø, men eier sa det var helt naturlig! Derav kan de også slite om sommeren med overoppheting og det må passes godt på! Sykdommer finnes det jo på alle hunder, noen verre enn andre!

Jeg ville heller gått inn på rasevelgeren til Animal Planet og sett hva du ender opp med der! Det kan forti gi deg en liten pekepinn på hva du passer sammen med, og hva som kan passe sammen med dere!

Skrevet

Rottweiler

En ganske krevende rase som liker seg best når den blir brukt og får noen gode arbeidsoppgaver. Forholdsvis lettlærte men krever endel mental stimuli og greit med mosjon. Må få "brukt seg" litt. Rasen er populær, og det finnes derfor mange ulike eksemplarer av utgaven når det gjelder både gemytt og helse. Ville derfor brukt godt med tid til å finne en som er nervesterk, men ikke helt ipo-import fra Tyskland da disse ihvertfall krever mer enn en bedagelig familieliv.

Mops

Grunnet div helseproblemer og særdeles flat nese må man regne med en høyere forsikring og evt høye veterinærregniger. Kan selvfølgelig være heldig også... Pga konstruksjonen tåler de lite varme og kan ofte ikke gå så langt i varmen. Det er ihvertfall viktig å evt få en slik hund fra en oppdretter som ikke avler på hunder som er så syke at de må opereres for å puste.

Engelsk bulldog

I motsetning til hva som er nevnt over, er jeg uenig i at disse (eller andre raser) naturlig må oppdras "strengt". Konsekvent må man alltid være, men at Engelsk bulldog er en som vil overta husstanden og være leder, er i likhet med alle de andre rasene, helt feil fra mitt ståsted.

I likhet med mops så er også denne rasen utsatt for ekstremavl. Mange kan ikke føde normalt og valpene blir ofte tatt med keisersnitt. Prisen er høy på valpene men i følge de engelske bulldogeiere og veterinærer jeg har snakket med, er valpeprisen vel den rimeligste kostanden...

Vær ihvertfall påpasselig at du ikke støtter useriøs avl på syke hunder, og bruk tid på å finne en god oppdretter som ikke avler på hunder som må ta keisersnitt. Ofte finnes det litt lettere og sunnere individer av denne rasen nedover i Europa.

Boxer

Høy forekomst av kreft i rasen og grunnet dette har gjennomsnittlig levetid gått betraktelig ned. En aktiv og krevende rase som sent (eller aldri) blir voksen. En glad hund med mye energi som kan gå utover møbler o.l. i oppveksten hvis den kjeder seg for mye. Bør så absolutt få bruke hodet og kropp i gode aktiviteter daglig.

Dobermann

En rase avlet for blant annet vokting. Dette betyr at man må være obs på instinktene og ikke la den være i situasjoner den føler den må passe på feks hus, bil, sykkel og barnevogn. Som alle instinkter kan de ikke trenes bort, men de kan om-kanaliseres og til en viss grad nedtones med riktig trening og innlæring. De er også forholdsvis aktive og krever hjernestimuli såvel som fysisk aktivitet.

Dalmatiner

En veldig aktiv rase med behov for å få bruke seg i mentale aktivieter og stimuli. Kan fort kjede seg og begynne å bite møbler etc. De skal ikke forveksles med søte 101 Dalmatiner-filmer da dette i virkeligheten er en ganske utfordrende rase mht aktivitet og stimuli (jeg kjenner 2 oppdrettere av rasen som begge mener dette og ingen selger de som førstegangshund/familiehund).

Ja som Pit bull terrieren er den kjent som "nannydog" også. Innehar mye av de samme egenskapene som sine slektninger (Amstaff og andre bull terrier typer); brukt til vakt og jakt fra gammelt av. De er veldig tilpasningsdyktige og har blitt brukt til å hjelpe bønder på gårdene med ovenevnte og også gjeting og passe på dyrene.

Det er viktig at disse hundene blir godt sosialiserte med andre mennesker og hunderaser av ulik størrelse og alder (ikke bare de populære Staff-møtene som nå florerer).

Jeg tråkker sikkert noen på foten med mine beskrivelser, og presiserer at dette er mine personlige erfaringer med rasene etter å ha hold kurs og konsultasjoner i tillegg til et bredt spekter av venner og bekjente innen oppdretterverden og hundemiljøer.

TS, jeg er veldig usikker på om noen av disse egentlig passer inn i deres livsstil. Jeg vil sterkt råde deg til å bruke god tid på rasevalg og evt gå på utstillinger og snakke litt med ulike oppdrettere. Det finnes mange ok og flinke oppdrettere, men også mange useriøse. Det er lov å tenke selv - så ikke hør på alt du blir fortalt :-)

Viktig å tenke på er også at svært få hunder trenger en mil løping daglig. Den fysiske mosjonen er viktig for kroppen, men den mentale treningen er vel så viktig. Alle hunder bør få bruke hodet sitt og drive med aktiviteter som er naturlige for de som nesearbeid (søk), og veldig mange setter stor pris på å få delta i vanlige husarbeidsoppgaver som å hente avisen, rydde opp lekene sine i kassen sin osv. En hund som får brukt hodet sitt er en lykkelig hund :-)

På meg virker det som det er en lang vei å gå for å finne den riktige rasen, da du nå har listet opp ganske så forskjellige raser med ulike behov.

Jeg ville satt meg ned og satt opp en liste over hva jeg/vi kan tilby hunden. Tenk over hvilken livsstil dere har og gå ut i fra den. Å få en aktiv Dalmatiner til å passe inn i en rolig livvstil er å be om problemer.

Du ser dine begrensninger når det gjelder turgåing og pelsstell, og det er supert :-). Lag en liste over hva dere tenker om størrelse (store hunder trenger mer plass i bil, mer mat osv), type pels (klippe/nappe evt korthåret). Hva liker du å gjøre? En hund som kan være med å søke etter sopp i skoen om høsten? En med litt fart og futt som kan drive med agility? Sist men ikke minst, råder jeg til å være ekstra obs på helseproblemer innen de ulike rasene. Man bør sette seg godt inn i dette for å unngå flest mulig overraskelser og høye forsikringer og veterinærregninger.

Lykke til :-)

• Liker 4
Skrevet

Straffen passer veldig godt som familiehund i familie med barn:)

Vil tro at dobbermann og damlantiner er de som passer minst. Mops og engelsk Bulldog passer nok også bra, men det er mye sykdom hos dem, desverre, og så sliter de ofte endel i varmen. Boxeren er veeeldig bajas, og evig valp, og det er vel også en rase med mye sykdom(?). Store er de også så det kan bli litt mye hund, spesielt om dere har en lite barn. Men det er en rase som nok passer fint inn i en barnefamilie hvis man har ork til det:P

Tilbake til Staffen.. Det er med god grunn til at de kalles for Nanny-dog! De er som regel veldig flinke med barn! De jeg kjenner blir så glade at de omtrent ikke vet hvor de skal gjøre av seg når de får hilse på folk, og spesiellt barn. Og så er de små. Stor hund i liten kropp:) Den 22 kg store Staffen beskrevet over her et sted er aaaalt for stor. I rasestandaren så skal tipsene ligge på ca 11 til 15,5 kg, og havnene ligger vel på 13-17 kg..

Det man skal være litt obs på med Staffen er at den lett kan bli aggressiv mot andre hunder av samme kjønn (selv om man har vært superflink med å sosialisere med andre hunder), spesiellt hannene, men er man ansvarsbevisste så trenger ikke det å være et problem. God sosialisering med hunder er jo selvfølgelig viktig uansett!

Den som skriver at man må være ekstra nøye med sosialisering med mennesker tar feil. Det er en veldig menneskevennlig rase, og det er langt fra noen enmannshund. Kos fra mennesker, kjente eller ukjente, er det beste som finnes i hele verden:) Derfor er de også veldig dårlig egnet som vakthund, da de sannsynligvis hadde ønsket en innbruddstyv hjertelig velkommen inn, og heller vært ekstatiske over å få besøk ;)

Staffen er den eneste hunderasen som er beskrevet som "fullstendig pålitelig" i rasebeskrivelsen til FCI, ikke uten grunn:)

Den kan også trives like godt med late dager på sofan som med lange turer i fjell og mark, så fet er ingen rase som må ha massevis av mosjon hver eneste dag. Den er også kjent for å være rolig, avslappet og behagelig inne, men full fart og ernergisk ute.

Lettlært er den også, og krever slettes ikke en veldig erfaren hundeeier. De elsker å tilfredstille eieren sin, og gjør hva som helst for dem. Med positiv trening, massevis av ros og godbiter og med en tydelig og bestemt hånd er det stor sannsynlighet for at man får en veldig lydig hund :)

Så som du skjønner så vil jeg personlig anbefale en staff, med forbehold at dere setter dere godt inn i rasen og hva den krever, og hva slags forbehold man må ta.

Hvis du vil vite mer vil jeg anbefale deg å melde deg inn på sbt.no, et forum for staffeeiere. Der kan du få gode og ærlige svar på det du måtte lure på:)

Anonym poster: 6d1c7d6446441db7ecc29f173c57c5a2

• Liker 1
Skrevet

De to eneste jeg anser som gode førstegangshunder på din liste, er Boxeren og Mopsen. Mopsen bør dere egentlig holde dere langt unna, med mindre dere ønsker en dyr hund. Mopsen er svært utsatt for rasemessige sykdommer, og det er dyre hunder å ha - de koster mye i veterinærregninger. Boxeren har jeg erfaring med som en helt fantastisk familiehund. Har erfaring med en Boxer som har levd på gård. Men Boxeren trenger en stødig hånd som valp! Den krever at eieren har satt seg inn i sakene sine, og har tatt kurs med den som valp. Det trenger vel egentlig alle hunder, men kanskje Boxeren mer enn Mopsen f.eks.

Skrevet

De hundene du har lagt ut bilde av er totalt forskjellige. Utseendet på hunden har veldig lite å si i forhold til HVA du skal bruke hunden til, hva du vil med en hund.

Det folk snakker om førstegangshund er tull, men man må sette seg inn i og gjøre det som kreves for at hunden skal ha det bra. Man kjøper ikke feks ikke en mops når man egentlig vil ha en doberman fordi mopsen er en enklere førstegangshund...

Anonym poster: 7fb793514197bad65f967db6dde74882

• Liker 3
Skrevet

Ingen av disse rasene passer for folk som ikke er hundevant. Tenkte først på rottweiler, men når du ikke kan noe om hunder, så er det bare å glemme. Engelsk bulldog og mops burde vært forbudt, jeg kan ikke fatte og begripe at folk vil ha hunder som knapt nok kan puste = dyremishandling.

Anonym poster: d5bc555b29c5e622c45d7ac531543dca

• Liker 3
Gjest blah blah
Skrevet

Kjenner mange med doberman og disse har passer veldig godt inn i familiene.

Skrevet

Ingen av disse rasene passer for folk som ikke er hundevant. Tenkte først på rottweiler, men når du ikke kan noe om hunder, så er det bare å glemme. Engelsk bulldog og mops burde vært forbudt, jeg kan ikke fatte og begripe at folk vil ha hunder som knapt nok kan puste = dyremishandling.

Anonym poster: d5bc555b29c5e622c45d7ac531543dca

Det er bare tull!

Alt sammen!

Og istedet. For å forby hundene burde det vel heller være litt forandring i rasestandaren og krav til oppdrettsdyr..

Anonym poster: 6d1c7d6446441db7ecc29f173c57c5a2

Skrevet

Jeg stusser litt over at du utelukker hunder med lang pels pga pelsstellet. Jeg har en langhåret hund nå, har hatt langhåret og korthåret tidligere. Jeg steller pelsen en gang i uken og det tar ikke lang tid så det er mere som en kosestund enn en "jobb". Den vi har passer fint sammen med barn med unntak ev en ting,-den kan nappe. Nå har jeg og ungene vert konsekvente fra dag en på at napping ikke er lov og hunden har sluttet med det. Den er rolig, løper ingen overende og krever mindre mosjon enn jeg hadde sett for meg....på regnværsdager må jeg hale den ut døra (og jeg som elsker turer i regnet :( ).

Skrevet

I og med at dere ikke er hundevante bør dere nok velge mops, hvis valget kun står mellom de du har lagt ut bilde av. Har selv dobermann, og det er en flott familiehund, men ikke noe for førstegangskjøpere som ikke har tiden som trengs til en slik hund.

Skrevet

Hvor aktiv ønsker du å være? (ALLE hunder - uansett rase - skal gå turer hver dag. Og alle rasene du har nevnt trenger betydelig med mosjon - både psykisk og fysisk). Stemmer det at du ikke ønsker å være veldig aktiv med hunden?

Rottweiler er en brukshund som virkelig trenger å få brukt seg på riktig måte.

Så den ville jeg ha strøket fra lista med en gang.

Jeg kan egentlig bare se for meg at Mops hadde passet dere, men den trenger faktisk endel mosjon den også. Det finnes ingen hunderaser som er 100% fornøyde med å bare ligge foran peisen og gå 5 meter for å tisse innimellom :P Men det er du sikkert klar over.

Når det kommer til Mops, må man velge oppdretter med omhu. Og husk at en mops koster 20 000 kr som valp, så man må ha økonomien til det. + at det kan oppstå endel helseproblemer.

Men som sagt, man må være forsiktig med oppdretter!

Skrevet

Jeg stusser litt over at du utelukker hunder med lang pels pga pelsstellet. Jeg har en langhåret hund nå, har hatt langhåret og korthåret tidligere. Jeg steller pelsen en gang i uken og det tar ikke lang tid så det er mere som en kosestund enn en "jobb". Den vi har passer fint sammen med barn med unntak ev en ting,-den kan nappe. Nå har jeg og ungene vert konsekvente fra dag en på at napping ikke er lov og hunden har sluttet med det. Den er rolig, løper ingen overende og krever mindre mosjon enn jeg hadde sett for meg....på regnværsdager må jeg hale den ut døra (og jeg som elsker turer i regnet :( ).

Ja en gang i uken er jo godt overkommelig, men det jeg mente var at jeg ikke har lyst på en hund hvor det må gjøres hver dag.

Og det med lang pels har også litt med hygiene å gjøre. Ser for meg at det blir en del mer grisete innendørs etter hunden har vært ute om han har lang pels, isteden for kort. Lange hår som sleper langs bakken i sølepytter og hvor han enn går.

Vet det vil bli litt gris uansett, men vil jo prøve å unngå å vaske mer i huset enn nødvendig :-p

Anonym poster: 6dc8efcfab11a0af4d36dea08969a3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...