Gå til innhold

Spørsmål om referanse (Harvard)


Mermaid Blues

Anbefalte innlegg

Står fast på en referanse, og tenkte jeg skulle spørre her før jeg sender mail til veilederen min, får ikke tak i ham før i morra :)

Jeg vil bruke et sitat fra et gammelt teaterprogram som er umulig å oppdrive, men teksten jeg ønsker står sitert i en fagartikkel i en bok - blir det da riktig å referere til den boka? Og hvordan gjør jeg det riktig?

Eks:

'det glupeste noen noensinne har sagt' (Brecht, 1948)

I bibliografien:

Brecht, B & Knox, B (ed.) (1982) Tittel på boka, p.37. Forlag, By.

Eller er jeg fullstendig på jordet? I og med at det opprinnelige sitatet ble trykket i 1948, og deretter sitert i en bok fra 1982, blir det jo to forskjellige årstall også. Skal det presiseres i bibl.? Har aldri brukt denne formen for sitering før, så er helt blank :sjenert: Ikke er det noen klar referanse på sitatet i artikkelen heller, det står bare at det var printet i et program, og årstallet.

Blir veldig glad for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Roxie Hart

Står fast på en referanse, og tenkte jeg skulle spørre her før jeg sender mail til veilederen min, får ikke tak i ham før i morra :)

Jeg vil bruke et sitat fra et gammelt teaterprogram som er umulig å oppdrive, men teksten jeg ønsker står sitert i en fagartikkel i en bok - blir det da riktig å referere til den boka? Og hvordan gjør jeg det riktig?

Eks:

'det glupeste noen noensinne har sagt' (Brecht, 1948)

I bibliografien:

Brecht, B & Knox, B (ed.) (1982) Tittel på boka, p.37. Forlag, By.

Eller er jeg fullstendig på jordet? I og med at det opprinnelige sitatet ble trykket i 1948, og deretter sitert i en bok fra 1982, blir det jo to forskjellige årstall også. Skal det presiseres i bibl.? Har aldri brukt denne formen for sitering før, så er helt blank :sjenert: Ikke er det noen klar referanse på sitatet i artikkelen heller, det står bare at det var printet i et program, og årstallet.

Blir veldig glad for hjelp :)

Jeg tror, med vekt på tror, at du kan skrive: "Sitat" (Brecht, 1948 sitert etter Brecht og Knox, 1982: 37).

Det er viktig at den boken du faktisk tar sitatet fra blir referert til i selve teksten, for ellers er det umulig for leseren å finne ut hvor du hentet sitatet.

Endret av Roxie Hart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...