Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står fast på en referanse, og tenkte jeg skulle spørre her før jeg sender mail til veilederen min, får ikke tak i ham før i morra :)

Jeg vil bruke et sitat fra et gammelt teaterprogram som er umulig å oppdrive, men teksten jeg ønsker står sitert i en fagartikkel i en bok - blir det da riktig å referere til den boka? Og hvordan gjør jeg det riktig?

Eks:

'det glupeste noen noensinne har sagt' (Brecht, 1948)

I bibliografien:

Brecht, B & Knox, B (ed.) (1982) Tittel på boka, p.37. Forlag, By.

Eller er jeg fullstendig på jordet? I og med at det opprinnelige sitatet ble trykket i 1948, og deretter sitert i en bok fra 1982, blir det jo to forskjellige årstall også. Skal det presiseres i bibl.? Har aldri brukt denne formen for sitering før, så er helt blank :sjenert: Ikke er det noen klar referanse på sitatet i artikkelen heller, det står bare at det var printet i et program, og årstallet.

Blir veldig glad for hjelp :)

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)

Står fast på en referanse, og tenkte jeg skulle spørre her før jeg sender mail til veilederen min, får ikke tak i ham før i morra :)

Jeg vil bruke et sitat fra et gammelt teaterprogram som er umulig å oppdrive, men teksten jeg ønsker står sitert i en fagartikkel i en bok - blir det da riktig å referere til den boka? Og hvordan gjør jeg det riktig?

Eks:

'det glupeste noen noensinne har sagt' (Brecht, 1948)

I bibliografien:

Brecht, B & Knox, B (ed.) (1982) Tittel på boka, p.37. Forlag, By.

Eller er jeg fullstendig på jordet? I og med at det opprinnelige sitatet ble trykket i 1948, og deretter sitert i en bok fra 1982, blir det jo to forskjellige årstall også. Skal det presiseres i bibl.? Har aldri brukt denne formen for sitering før, så er helt blank :sjenert: Ikke er det noen klar referanse på sitatet i artikkelen heller, det står bare at det var printet i et program, og årstallet.

Blir veldig glad for hjelp :)

Jeg tror, med vekt på tror, at du kan skrive: "Sitat" (Brecht, 1948 sitert etter Brecht og Knox, 1982: 37).

Det er viktig at den boken du faktisk tar sitatet fra blir referert til i selve teksten, for ellers er det umulig for leseren å finne ut hvor du hentet sitatet.

Endret av Roxie Hart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...