Gå til innhold

Oppsagt i prøvetiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I kontrakten min står det at jeg har oppsigelse på 14 dager i prøvetiden min som jeg er inne i nå.

Arbeidsgiver har gitt meg oppsigelse på 14 dager, grunnlaget er omorgansisering. De avslutter firmaet de har nå, og starter nytt firma. Samme konsept, men ønsker ikke lenger å ha meg i stabben. Har de lov til dette?

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kontrakten min står det at jeg har oppsigelse på 14 dager i prøvetiden min som jeg er inne i nå.

Arbeidsgiver har gitt meg oppsigelse på 14 dager, grunnlaget er omorgansisering. De avslutter firmaet de har nå, og starter nytt firma. Samme konsept, men ønsker ikke lenger å ha meg i stabben. Har de lov til dette?

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

Hvis de starter nytt firma, og begrunnelsen er omorganisering, har de nok sitt på det tørre, vil jeg tro.

Anonym poster: d4dff7616ee1b0eb6e9eb071b986352a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall 14 dager gjensidig prøvetid, så da har de lov ja.

Anonym poster: 6bf24716940e5c13bce63b094d52a669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall 14 dager gjensidig prøvetid, så da har de lov ja.

Anonym poster: 6bf24716940e5c13bce63b094d52a669

Forstår ikke at de kan ha lov til å si meg opp sånn uten videre? Og så med bare 14 dagers prøvetid? Litt rart at det skal være lov. Jeg får jo ikke tid til å finne meg en ny jobb på så kort tid heller?

Noen som vet om de har noen lover og regler i ryggen for å kunne gjøre dette mot meg, eller om jeg kan bruke noen lover for å utvide oppsigelsestiden?

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har oppsigelsestid på 14 dager, og dette går begge veier, og de gir sier de må avskjede deg og du har 14 dager igjen, så er jo det fullt lovlig. Omorganisering eller ei.

Det er det prøvetiden er for, så at begge parter kan se om jobben passer den nye ansatte og firmaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at de kan ha lov til å si meg opp sånn uten videre? Og så med bare 14 dagers prøvetid? Litt rart at det skal være lov. Jeg får jo ikke tid til å finne meg en ny jobb på så kort tid heller?

Noen som vet om de har noen lover og regler i ryggen for å kunne gjøre dette mot meg, eller om jeg kan bruke noen lover for å utvide oppsigelsestiden?

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

De har nok gjort akkurat det de må gjøre for å ha ryggen fri. De ønsker ikke å ha deg som arbeidstaker, godta det og gå videre.

Anonym poster: 2b0f5c458dfc673d46536371c7450efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det i prøvetiden. Derfor man har prøvetid, som Chin skriver.

Skjønner det er kjipt for deg, men de har nok loven på sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, og så skjønner jeg ikke helt. For i kontrakten står det også dette:

Ved en 50% stilling har man en oppsigelsestid på tre måneder fra etterfulgte måned oppsigelsen leveres Arbeidstaker.

Men så er jeg i prøvetiden min nå, og da er det 14 dager som dere vet. Vil ikke da oppsigelsen egentlig gjelde fra 1 November, slik at min siste arb.dag blir 14 nov? Nå har jeg fått beskjed om at det er 14 dager fra dags dato, er det riktig?

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, og så skjønner jeg ikke helt. For i kontrakten står det også dette:

Ved en 50% stilling har man en oppsigelsestid på tre måneder fra etterfulgte måned oppsigelsen leveres Arbeidstaker.

Men så er jeg i prøvetiden min nå, og da er det 14 dager som dere vet. Vil ikke da oppsigelsen egentlig gjelde fra 1 November, slik at min siste arb.dag blir 14 nov? Nå har jeg fått beskjed om at det er 14 dager fra dags dato, er det riktig?

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

Jeg endret det litt. så svaksynte også har en mulighet for å hjelpe deg. Oppsigelses tiden gjelder vanligvis fra den datoen du blir oppsagt, med mindre noe annet er spesifisert i kontrakten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prøvetid gjelder oppsigelsestid fra den datoen oppsigelsen mottas av arbeidstaker, utenom prøvetid gjelder den fra 1. i påfølgende måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, tusen takk for svar iallefall. Ser ut som at jeg må bite i meg det sure eplet her ja.

Anonym poster: 020595b25beb4044ec8b49f54911f38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...