Gå til innhold

19 år - ingen venner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Dette er flaut og vanskelig å si, men jeg kan si det her som anonym. Jeg vet at dette innlegget kan oppfattes som masete og sytete. Det har jeg full forståelse for.

Jeg er 19 år (jente) og har omtrent ingen venner. Jeg har 2 gode venner som ikke bor i nærheten av meg, men det er det. Jeg mistet alle vennene mine (6 stk) i november i fjor (orker ikke forklare hvorfor her).

Det siste året har mildt sagt vært vanskelig. Jeg har ingen å ringe, dra på fest/ut med, spise middag med osv. Jeg kjenner meg veldig ensom.

Saken blir ikke bedre at vi nå lever i 2012, og alt skal dokumenteres på Facebook. Jeg ser jevnaldrene som tagges i bilder fra ferier, fester osv. De får minst 40 likes på profilbildet sitt. Min Facebook profil er så og si død; jeg vil bare gjemme meg.

Jeg har likevel det siste året prøvd å bli kjent med nye mennesker. Jeg anser meg selv som "normal", dvs. jeg skiller meg ikke merkverdig ut og føler meg oppegående og hyggelig. Forsøket på å bli kjent med nye mennesker kan man godt kalle mislykket.

Min oppfatning av hvordan man blir kjent med folk, gjelder tydeligvis ikke hos andre. Jeg prøver å være hyggelig, stille spørsmål, være litt morsom osv. Ingen respons. Ingen gidder å snakke med meg igjen. Og ja, jeg vet at man ikke skal tenke "SÅNN! Der har jeg snakket med henne. Nå er det bare å vente at hun kommer til meg". Fullt klar over det. Derfor har jeg prøvd flere ganger å tilnærme meg andre jenter - uten hell.

Noen som vet hvordan man blir kjent med nye mennesker? Eller som har opplevd det samme?

Anonym poster: e8fb02df8d3288bc961689a5183fec90

Videoannonse
Annonse
Gjest LostCase
Skrevet

Det er vel kanskje slik at jo eldre man blir jo vanskeligere blir det å skaffe seg nye venner.

Mitt eneste råd er vel å fortsette som du gjør. Vær åpen og ta kontakt med folk. Ikke gi opp! Jeg leste en annen tråd her inne en gang hvor en person nevnte en forening på nettet hvor folk søkte nye venner. Husker ikke hva den siden het, men man kunne kontakte andre som ønsket nye venner i området hvor de selv bodde. Man kunne legge inn interesser, hobbyer ol. og finne andre med lignende interesser.

Ikke bry deg for mye om likes ol. på facebook. Ser mange på FB som har hundrevis av "venner", "venner" man antageligvis aldri prater med og knapt hilser på om man møter dem på butikken.

Lykke til!

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg vil vel kanskje eigentleg seie at det er lettare å få vennar dess eldre ein blir. Ein blir mindre sjølvbevisst og redd for kva folk tenker om ein, ein er med på fleire aktivitetar som gir ein eit betre nettverk, og ein møter nye menneske i samanhengar som jobb, studier, idrett eller andre aktivitetar. Mi erfaring er at sjenanse lettar med åra når ein blir meir sjølvsikker. Mitt tips er berre å ikkje slutte med å gå ut, snakke med folk og vere open for andre menneske. Kanskje finn du vennar heilt andre plassar enn der du forventa det.

Eg har funne ei av mine beste venninner gjennom eit hagelag av alle ting, ho er over sytti, og kunne vore bestemora mi. Men ho er mi beste støtte i vanskelege situasjonar med si livserfaring og med sin energi. Kanskje finn du vennskap gjennom frivillig arbeid, viss du engasjerer deg politisk eller gjennom røde kors eller ved å begynne i eit kor. Kanskje er det ein nabo eller nokon du møter i ein jobbsituasjon.

Ein annan ting er at ein ofte kan gjere den tabben å samanlikne si eiga innside med andres utside. Andre har heller ikkje berre solskinnsdagar, dei "vellykka" facebookoppdateringane kjem på dei gode dagane. Dei vonde dagane skriv veldig få om, og alle, uansett situasjon har vonde dagar av og til. Prøv å ha det perspektivet når du ser andres statusoppdateringar og aktivitetar. Det gjer det lettare for deg å tenke at det du er er godt nok. :)

Skrevet

Det må jo ha vært noe ganske spesielt som gjorde at du plutselig mistet 6 gode venner i fjor? Jeg tenker at denne hendelsen kanskje kan fortelle oss noe om deg..

Anonym poster: a285aad5ec8729d585ace673c9c48766

Skrevet

Det må jo ha vært noe ganske spesielt som gjorde at du plutselig mistet 6 gode venner i fjor? Jeg tenker at denne hendelsen kanskje kan fortelle oss noe om deg..

Anonym poster: a285aad5ec8729d585ace673c9c48766

Gå vekk. Du vet ingenting, så ikke døm.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg, så hvis du vil så må du gjerne sende meg en PM :)

Skrevet (endret)

Du kan jo prøve å finne deg en fritidsaktivitet? :) Har gått på dans i flere år, men når alle mine venner sluttet i dansestudioet i fjor, måtte jeg finne noen nye å være med. Tenkte det kom til å bli vanskelig, da jeg har hørt det blir vanskligere å finne nye venner jo eldre man blir. Men det gikk overraskende bra, siden vi hadde noe til felles som vi kunne bygge vennskapet på :) Vennene jeg har fått på dans har også blitt mine vennner utenfor treningene, bare for å si det.

Så du kan jo prøve å melde deg inn i noe? En aktivitet, et politisk parti om du er opptatt av sånn, eller lignende? :)

Endret av snøfrisk
Skrevet

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg, så hvis du vil så må du gjerne sende meg en PM :)

Kan jeg spørre hvor gammel du er? :) TS

Skrevet

Jeg er også i samme situasjon som deg, er 20 år. Jeg vet hvor sårt det er. :(:klem:

Anonym poster: 3f67c1f1a6ae8e4f400e933ca1366301

Skrevet

Jeg er 20 år :)

Skrevet

Sitter i samma smørja, å blir 20. :(

Skrevet

Jeg har det også sånn. Jeg er 21 og har sakte men sikkert vokst fra alle mine venner :-( föler med deg!

Skrevet (endret)

Jeg er også i samme situasjon som deg, er 20 år. Jeg vet hvor sårt det er. :(:klem:

Anonym poster: 3f67c1f1a6ae8e4f400e933ca1366301

Sitter i samma smørja, å blir 20. :(

Jeg har det også sånn. Jeg er 21 og har sakte men sikkert vokst fra alle mine venner :-( föler med deg!

Oi.. Synes vi alle skal bli kjent jeg da! :)

TS, du er ikke alene :klemmer: Bare å sende meg en PM også. Jeg er ganske hyggelig altså :) Hihi

Endret av Dreamdrops
Skrevet

Oi.. Synes vi alle skal bli kjent jeg da! :)

TS, du er ikke alene :klemmer: Bare å sende meg en PM også. Jeg er ganske hyggelig altså :) Hihi

Jeg også! :) Selv om det neppe er en sjel som er bosatt i min by. :P

Skrevet

Jeg også! :) Selv om det neppe er en sjel som er bosatt i min by. :P

Er ikke jeg en sjel Hikkenlikken? Min eneste venn hun bor liksom i Vestfold ass

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...