AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #1 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg lurer veldig på hvordan det oppleves å ha Asperger syndrom. Er det noen som har Asperger her, som kan fortelle litt om det? Anonym poster: 2e937f3e69da2738e41f20fc07ea6993
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #3 Skrevet 21. oktober 2012 Fælt så fokus det er på aspebergers syndrom her på forumet om dagen... Anonym poster: 74894c021856368c9cd58c397bcf2ddb 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #4 Skrevet 21. oktober 2012 Vet ikke hvordan det er å ikke ha det... Du må da vite hva som skiller deg fra andre som ikke har det. Anonym poster: a77d9a3abc4477d0b7970c944cf70ccb
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #5 Skrevet 21. oktober 2012 Det er et umulig spørsmål å svare på. Hvordan oppleves det å ikke ha Asperger syndrom? Anonym poster: 7ac3b40af4015e8a80da83713d9bbf4e
Gjest kittycat Skrevet 21. oktober 2012 #6 Skrevet 21. oktober 2012 Det er et umulig spørsmål å svare på. Hvordan oppleves det å ikke ha Asperger syndrom? Anonym poster: 7ac3b40af4015e8a80da83713d9bbf4e regner med TS vet lite om Asperger og at det er derfor hun spør. Om du ikke vet noe om forskjellen på deg selv og andre er det greit, men jeg f eks, jeg har Tourettes og vet at jeg sier ting jeg ikke vil si, men bare må få det ut. Og det gjør ikke andre
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #7 Skrevet 21. oktober 2012 Det jeg lurer på er om man merker godt at man f.eks ikke forstår ting, eller ja..hvordan man merker de "diagnosekriteriene" på kroppen. For hvis man har det regner jeg med at man vet hvilke vansker / hva det innebærer.. Anonym poster: 2e937f3e69da2738e41f20fc07ea6993
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #8 Skrevet 21. oktober 2012 Man merker at man ikke forstår ting ved å se på reaksjonen til andre. Man får gjerne kjeft, folk blir sinte, unngår en o.l. uten at man får vite hvorfor. Derfor er det lett å utvikle sosial angst. Anonym poster: 7ac3b40af4015e8a80da83713d9bbf4e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #9 Skrevet 21. oktober 2012 Man merker at man ikke forstår ting ved å se på reaksjonen til andre. Man får gjerne kjeft, folk blir sinte, unngår en o.l. uten at man får vite hvorfor. Derfor er det lett å utvikle sosial angst. Anonym poster: 7ac3b40af4015e8a80da83713d9bbf4e Eller man merker det ved at ting som blir sagt bare ikke gir mening. Det er spesielt et problem med noen kvinner. Menn er for det meste lettere å forstå. Anonym poster: 7ac3b40af4015e8a80da83713d9bbf4e
Gjest WendyClear Skrevet 21. oktober 2012 #10 Skrevet 21. oktober 2012 Når jeg sitter hjemme nå så tenker ikke jeg over eller "merker på kroppen" at jeg har Aspergers. For meg er jo Aspergers den vanlige måten å være satt samme på, jeg har jo ikke prøvd å være "neuro-typical". Det var vel ikke før jeg ble voksen at jeg forstod at jeg "viket fra normen" når det kom til visse punkter, og dette bød på utfordringer i arbeidsliv og studier. Jeg er veldig klar over hva jeg har problemer med, og hvor jeg kanskje skiller meg fra de som ikke har Aspergers, men jeg vet ikke om det er dette du spør etter?
Alopia Skrevet 21. oktober 2012 #11 Skrevet 21. oktober 2012 regner med TS vet lite om Asperger og at det er derfor hun spør. Om du ikke vet noe om forskjellen på deg selv og andre er det greit, men jeg f eks, jeg har Tourettes og vet at jeg sier ting jeg ikke vil si, men bare må få det ut. Og det gjør ikke andre Kan jeg spørre deg om noe? Hva er grunnen til at de med Tourettes først og fremst sier veldig stygge ord - og ikke bare hvilket som helst ord? 2
Gjest WendyClear Skrevet 21. oktober 2012 #12 Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Kan jeg spørre deg om noe? Hva er grunnen til at de med Tourettes først og fremst sier veldig stygge ord - og ikke bare hvilket som helst ord? Det er bare en liten gruppe av personer med Tourettes som lider av denne typen tics, som også kalles coprolalia. Det er likevel blitt den undergruppen som har fått mest oppmerksomhet, så det er ikke rart en får et inntrykk av at alle med Tourettes sier stygge ting. Jeg har ikke Tourettes, men siden jeg også lurte på hva det egentlig innebar har jeg lest en del om det. edit: nå var det heller ikke meg du spurte, så AB som faktisk har Tourettes må gjerne komme med et mer utfyllende svar eller rettelse Endret 21. oktober 2012 av WendyClear 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 21. oktober 2012 #13 Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Altså nå er spørsmålet opplevelsen av og ha det, og ikke rene fakta om diagnosen eller diagnosekriterier. Det blir vanskelig og svare på, da asperger er en medtfødt nevrologisk tilstand. Så jeg kan stille det samme spørsmålet til deg, hvordan er det og ikke ha Asperger? Men jeg kan jo nevne noen "opplevelser" jeg har lagt merke til som kanskje skiller meg fra andre. Da må jeg jo først spesifisere at dette ikke er ting som går direkte på diagnosekriterier og blir individuelt. - Jeg har ikke noe indre driv om gruppe-tilhørlighet. Dette er jo ofte noe mange pedagoger og psykolger anser som "allmenn menneskelig". Utsagn av typen "alle ønsker og passe inn" eller "de som sier minst i en gruppe, er egentlig de som har mest på hjerte". Slik er ikke jeg. På videregående begynte jeg å kle meg i typen emo-stil, ikke fordi det var noe emo-miljø eller fordi jeg hørte spesielt på den musikken, men fordi jeg visste at da ville folk ta avstand. At jeg rent formelt "ble mobbet" (ble kaldt inn på samtale for lærerne ville ha slutt på det) brydde jeg meg helt ærlig ikke noe om. - Jeg er kald og analytisk (Mange aspergere har enten høyere eller lavere følelsesmessig aktivering enn normalen, jeg har lavere). . Ting som utøya eller bilder av groteske ting på nettet bryr meg ikke og har aldri gjort det. Jeg tenker først og fremst logisk. (Feks "alle" ble veldig berørt av utøya, men rent logisk så er det ikke noen forskjell på om 80 mennesker jeg ikke kjenner blir drept i Irak eller 2 timer unna der jeg bor.) Jeg blir egentlig kun interessert i fakta og ligende rundt det jeg observerer. Feks anatomi når man ser bilder av drepte personer og slikt på nettet. Innenfor psykologien kaller man det "intellektualisering", men det er jo liksom en forsvarsteknikk så det passer seg vel egentlig ikke. - Jeg forstår ikke sosialisering som et konsept. Jeg går aldri på fest, jeg drikker ikke, går ikke på middag til venner eller snakker med naboen. Jeg er veldig mye med min partner, fordi jeg har en genuin interesse i den personen, men jeg forstår ikke poenget med å "sosialisere kun for og sosialisere". Som om det er et behov. På samme måte som folk sier "jeg er tørst" så sier dem "nei nå må jeg bare komme meg ut og treffe noen". Hvorfor det? Det at de aller fleste voksne mennesker har dette behovet og i tillegg drikker relativt mye gjør nok at jeg syns de aller fleste er dumme og umodne. - Da jeg var i en sommerjobb hvor vi måtte jobbe 2 og 2 i skiftarbeid, ble jeg kaldt inn til medarbeidersamtale fordi en kollega som jobbet med meg nå og da (jeg fikk ikke vite hvem) hadde rapportet om "dårlig arbeidsmiljø" fordi jeg ikke var hyggelig å snakke med. Jeg syns jeg var kjempe sosial jeg. Tydeligvis ikke - Jeg har en ren verbal kognitiv stil (uvanlige kognitive stiler er litt vanligere blant ASD'ere). Det vil si at jeg klarer ikke "se for meg" ting i hode. Temple Grandin er ekstremt visuell, jeg er ikke noe visuell. Jo, også har jeg litt sosial angst da, men det kan alle få. Nevner det fortsatt for det er vesentlig større sjanse for å få det om man har asperger. Jeg vet ikke om dette var slike ting du tenkte på eller ikke. - Det er lov å klage! Endret 21. oktober 2012 av Yellow Taxi
Alopia Skrevet 21. oktober 2012 #14 Skrevet 21. oktober 2012 Det er bare en liten gruppe av personer med Tourettes som lider av denne typen tics, som også kalles coprolalia. Det er likevel blitt den undergruppen som har fått mest oppmerksomhet, så det er ikke rart en får et inntrykk av at alle med Tourettes sier stygge ting. Jeg har ikke Tourettes, men siden jeg også lurte på hva det egentlig innebar har jeg lest en del om det. edit: nå var det heller ikke meg du spurte, så AB som faktisk har Tourettes må gjerne komme med et mer utfyllende svar eller rettelse Ja. Det stemmer helt sikkert. Jeg har bare inntrykk at hvis det kommer fullstendige ord - så var de helst av en styggere karakter. (Ikke at dette var flesteparten av dem med Tourettes.) Flesteparten har jeg inntrykk av at heller har kroppslige tics - eller bare lager lyder (ikke ord).
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2012 #15 Skrevet 21. oktober 2012 Kan jeg spørre deg om noe? Hva er grunnen til at de med Tourettes først og fremst sier veldig stygge ord - og ikke bare hvilket som helst ord? Det er en myte at de med Tourettes først og fremst sier stygge ord. Min sønn har Tourettes og har mye vokale tics (ord/lyder), men har omtrent aldri opplevd at han har kommet med banneord eller andre stygge ord som tics
Gjest kittycat Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 Kan jeg spørre deg om noe? Hva er grunnen til at de med Tourettes først og fremst sier veldig stygge ord - og ikke bare hvilket som helst ord? du, det er ikke alltid tilfellet. Man kan ikke alltid merke på meg at jeg har Tourettes. Folk tror jeg bare er litt for glad i katter (for all del, elsker de) men uansett, jeg majuer hele tiden og roper "katt" når jeg ser en. Jeg sier noen stygge ting, som : Drepe, drepe katt, eg vil drepe deg, eg vil drepe alle sammen osv.. kan ikkje kontrollere x) men jeg har mest ord som ikke er stygge 1
Alopia Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 du, det er ikke alltid tilfellet. Man kan ikke alltid merke på meg at jeg har Tourettes. Folk tror jeg bare er litt for glad i katter (for all del, elsker de) men uansett, jeg majuer hele tiden og roper "katt" når jeg ser en. Jeg sier noen stygge ting, som : Drepe, drepe katt, eg vil drepe deg, eg vil drepe alle sammen osv.. kan ikkje kontrollere x) men jeg har mest ord som ikke er stygge Okei! Takk for oppklaringen! Men kjedelig det er mange som får det inntrykket at det kun er stygge ord som kommer ut da! Hørte det beskrevet ei gang: at ordene presset på, akkurat som at man måtte nyse - og når man må nyse, så kjenner man jo det kommer - men har ikke nødvendigvis har veldig "lyst" til å nyse XD Men det kommer likevel - på en måte (enten man vil det eller ei).. Jeg synes det var en veldig artig beskrivelse/lett forståelig - men veldig kjedelig for den som opplever det selvsagt! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå