Gå til innhold

Problemer med bremsene på Mazda 323


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Ikke på mazdas heller primitive system. Og dessuten ville verkstedet høyst sannsynlig ha koblet dette ut, om ikke sensoren er på så funker ikke abs heller.

Primitivt og primitivt.. Det er nå grunnfunksjonen i alle abs-system. Hvis sensoren leser at hjulet står, så slipper den opp trykket på det hjulet. Så i teorien KAN det jo skje, men det gjør som sagt i såfall at jeg holder meg unna 323 :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mazdas system, slik jeg hadde på 626 og 929 gjorde strengft tatt det motsatte. den bremset. derfor røsket jeg driten ut.

det er for så vidt ikke så vanskelig å teste, ta ut strømmen på kretsen og se hvordan bremsene oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så at Mazda har fått godkjent et system hvor bremseeffekten forsvinner på samtlige hjul ved feil på ABS-enheten? Høres jo helt vilt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er et ford/mitsubishi-system. mine sensorer ble brødvare, og de var dyre. 2500 pr stykk.

jeg koblet det heller ut.

jeg har ikke hørt om denne feilen TS forteller her, og jeg synes det høres ganske spesielt ut. min erfaring er som sagt at ved feil på dette, så har jeg rett og slett for mye bremseeffekt.

derfor høres det mer naturlig ut at effektdroppet komemr fra selve sentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg har vært borti ABS-feil har det ved totalhavari vært at bremsene blir som pre-ABS, og ved kun delvis feil at den hamrer løs med ABS på to av hjulene ved kun lett pedaltrykk.

Nå driver jeg vanligvis med elektronikk og ikke hydraulikk, men jeg skjønner ikke hvor overflødig trykk (og væskevolum) blir av dersom føreren tråkker skikkelig på pedalen og det likevel ikke skjer noe på hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hydraulikk og elektronikk er akkurat likedan her. om det kommer forskjellig mengde i mottaker-enden kontra sender-enden, så har du lekkasje. det burde være et enkelt fenomen å finne ut av, for en mekaniker, for et bremsesystem er ikke akkurat rocket science.

den ENESTE kilden som kan alternere dette, er nettopp ABS-sentralen - at trykket forringes her.

hvorfor? årsakene kan være mange.

en mulighet her for så vidt at bremsevæsken er søppel og bør skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...