Gå til innhold

coloskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har tatt coloskopiundersøkelse, hvor vondt er det egentlig? Var det like grusomt som dere fryktet? Var det noe som var ubehagelig som dere ikke hadde tenkt at kunne bli det? Hvor lang tid tok hele undersøkelsen? Fikk dere beroligende/smertestillende? Kunne dere reise rett hjem?

Jeg har blitt henvist til coloskopi og gruer meg voldsomt...

Er det mulig å ta en beroligende tablett på morgenen før jeg skal dit eller er ikke det mulig pga fasten.

Takker for alle svar!

Anonym poster: 425c6adc12e4974e732a21190b227ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg hadde fått eit lite hefte om det på forhånd når eg var med på det, så eg visste hva som skulle skje og det beroliget meg litt, men eg var ganske bekymret når eg blei trillet ned til stedet det skulle skje - var sikker på at det kom til å være kjempefælt og vondt.

Eg låg i rundt 30-40 minutter før det var overstått. Det var ubehagelig, som kraftige luftsmerter, men det spørs veldig på hvordan tarmen er - dersom det er mye slynger på tarmen, så vil det nok være meir ubehagelig å passere med slangen. Det som var vondt for meg, var når legen trykte slangen opp i meg, for legen ventet ikkje til sykepleieren fikk gitt meg beroligende/smertestillende (eg fikk eit morfinpreparat gjennom veneflon i hånda, eg fikk ein dose før de begynte og ein dose til halvveis). Men resten av opplevelsen var ikkje direkte vond, bare ubehagelig - morfinen hjalp nok ein del.

Det meste av tiden låg eg å ynket meg, mens eg kikket på ein skjerm som viste hva kameraet på slangen såg på veien igjennom systemet mitt. Tida gikk veldig fort i det minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...