venus_ Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Er det noen som har gode oppskrifter eller tips til bruk av øl i mat?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Eneste jeg kommer på i farten er en venninne som fortalte hun og noen andre hadde brukt øl i vafler en gang... Anonym poster: f469f21ce78732f62e0a2df81edabbcd
Gjest EryMax Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Engelsk ”Steak and Ale” pai Ingredienser 500 g oksekjøtt skjært i terninger 1 ss olivenolje 1 løk skjært i halve skiver Hvetemel til å ”rulle” oksekjøttet i 2 ss Worcestershire saus 3 gulrøttet i skiver 1 purre I skiver 10 mellomstore poteter, delt i 2, kokte 2 korte stilker med frisk rosmarin 3 stilker med frisk merian 3 ss hakket frisk persille 1 ts Engelsk Sennep (du kan fint bruke lys Dijon-sennep) 2 Laurbærblad 1 ts sjøsalt Nykvernet pepper 5 dl okse kraft 5 dl Guinness øl Butterdeig til topplokk Fremgangsmåte Legg det oppskjærte oksekjøttet i en bolle og ha i hakket rosmarin, merian, og persille, 1 laurbærblad Engelsk sennep, Worcestershire saus, Guinness øl og nykvernet pepper. Dekk til, og la det stå kjølig til dagen etter. Sil oksekjøttet fra marinaden, men ta vare på marinaden til sausen! Ha hvetemel i en pose, legg i alt oksekjøttet og rist godt slik at alle kjøtterningene blir godt dekket. Varm oljen i en tykkbunnet kjele og ha i gulrøtter, løk og purre. La løken bli blank, ha så i oksekjøtt og la det steke til det blir brunt. Spe sakte og forsiktig med marinaden oksekjøttet lå i, og oksekraften. Legg i det siste Laurbærbladet. La det hele koke opp, og la det stå og småkoke ca 30 minutter eller til kjøttet er mørt. Ha i potetene de siste 10 minuttene. Sett ovnen på ca 200 grader. Når stuingen er ferdig kokt, helles den i en stor ildfast form. På toppen legger du da over Butterdeig som er kjevlet ut litt tykkere enn det du vanligvis kjevler ut til. Trim kantene, og børst gjerne over med et sammenpisket egg. Vanlig paideig som fåes kjøpt ferdig kan også fint brukes. Husk å lage noen åpninger i pailokket slik at all damp kommer ut. Paien skal stå i ovnen ca 30 40 minutter. Kos deg, dette er god høst og vintermat! Endret 22. oktober 2012 av EryMax 2
Teposen Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 På en fondue-restaurant fikk jeg en gang servert ostesaus med øl som base, det smakte veldig godt.
Gjest Ishus Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Det finnes en del bra kokebøker med øl som tema, blant annet "Øl med kniv og gaffel" av Sigrid Strætkvern. Den anbefales!
kulu-kulu Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 http://www.matblogg.net/2011/04/25/tempurarøre/ Kan bruke tempura-røre til forskjellig mat
kulu-kulu Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Her er også mange tips http://www.ringnes.no/omol/ologmat/Sider/Ølimat.aspx
Gjest navnelapp Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Pils i chili con carne! Det er kjempegodt. Slik lagar eg det: http://altgodt.wordpress.com/2012/01/29/dont-forget-the-mexican-spices/ Den svenske klassikaren Sjømannsbiff er ein favoritt her i huset. 1
Gjest gjest17 Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Han ene deltageren i første sesongen av australske Masterchef brukte mye øl i rettene sine, Chris Badenoch. Sikkert oppskrifter å finne om du søker litt :-) 1
Gjest EryMax Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Finnes mye gode oppskrifter med Guinness øl på engelsk om du orker å lese det TS 1
Dolly-Duck Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 passer best om sommeren men grillet øl kylling er veldig godt. Jeg har alltid dampet blåskjellene i hvitvin, men etter jeg prøvde å dampe dem i øl har jeg aldri gått tilbake til hvitvin 1
Gjest EryMax Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Google beer can chicken! Den finnes på Norsk også, i boka til Craig Watson han derre grillkongen til Rema 1000 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå