Gå til innhold

Noen med sonde?

Fremhevede innlegg

Gjest Pepsimebla
Skrevet

Hei

Er innlagt med sonde på grunn av spiseforstyrrelse på sykehuset (helt grusomt) og jeg lurer på om noen andre har hatt sonde og eventuelt hvor lenge? Legen sier at jeg kanskje må ha det i flere uker og det er jo ikke til å holde ut!

Videoannonse
Annonse
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Hei

Er innlagt med sonde på grunn av spiseforstyrrelse på sykehuset (helt grusomt) og jeg lurer på om noen andre har hatt sonde og eventuelt hvor lenge? Legen sier at jeg kanskje må ha det i flere uker og det er jo ikke til å holde ut!

Jeg har ingen erfaring med dette, men leser en blogg om ei utrolig sterk jente som har hatt sonde som hun har skrevet åpent om..

http://marenviks.blogg.no/1334772296_18042012.html

Kanskje du kan sende henne en mail eller noe sånt, virker som en utrolig hyggelig jente!

Skrevet

Jeg har spiseforstyrrelse selv men har "heldigvis" aldri fått sonde! Vil bare gi deg en god klem og ønske deg lykke til. Det er beintøft nå men det er verdt det!!

Skrevet

Jeg har ikke sonde selv, men har sett mye av det både i jobb og privat.

Regner meg du har gjennom nesen?

Som oftest må folk ha det til de får i seg tilstrekkelig næring selv, og holder på det.

Håper uansett det går bra med deg, og at du blir frisk etterhvert! :)

Stoor klem! Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt sonde noen ganger og syntes det var veldig ubehagelig. Fikk også beskjed om å ha den i flere uker, men sa at jeg heller ville spise, og gikk med på alt de sa jeg skulle med tanke på kostlister osv. for å få slippe sonden. Det lengste jeg hadde den i var vel i 2-3 uker, men de andre gangene var det bare for noen dager.

Anonym poster: 36ab05f056c1f6f08e09ca46f209ba06

Skrevet (endret)

Hadde sonde inne i tre uker grunnet anoreksia og bulimi. Min behandlene lege sa det var det lengste han ville la den være inne, uten en pause, fordi svelge og nese ville bli plagsomt sårt etter dette. Forhandlet meg etter tre uker å gå over til apotekets energidrikker. Små drikker med sugerør, med smak av f.eks. sjokolademelk eller jordbærmelk, som inneholdt alle kalorier og næring jeg trengte.. De tre ukene med sonde fikk jeg i meg 4000 kcal daglig gjennom sonde. Samtidig spiste jeg litt. Merkelig nok gikk jeg ikke opp en eneste kilo.

Jeg vet ikke hvilken innstilling du har til din situasjon.. (Jeg følte jeg holdt på å dø av undervekt og var rimelig føyelig å ha med å gjøre på sykehuset og så positivt innstilt jeg maktet til å få i meg næring. ) Så vet ikke helt hva som er det riktige å si deg... Jeg vil uansett sende deg en varm klem.

Endret av fjærestein
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne tråden... Flere med erfaringer? Hvordan er det å ha den, sånn rent fysisk? Kjenner man den liksom hele tiden i halsen, eller blir man vant til den etterhvert?

Anonym poster: 091281d9ab93177f46ea5b687cabf825

Gjest Blomst83
Skrevet

Bumper denne tråden... Flere med erfaringer? Hvordan er det å ha den, sånn rent fysisk? Kjenner man den liksom hele tiden i halsen, eller blir man vant til den etterhvert?

1 gangen jeg fikk sonde merket jeg den konstant hele det første døgnet,men så ble jeg vandt med den.Nå har jeg hatt flere runder oppetter så nå merker jeg den aldri lengere.

Gjest Blomst83
Skrevet

Hei

Det der er veldig individuelt.Finnes ingen fasit svar på det.

AnonymBruker
Skrevet

Det der er veldig individuelt.Finnes ingen fasit svar på det.

Hun spurte vel ikke etter fasit, men etter erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

1 gangen jeg fikk sonde merket jeg den konstant hele det første døgnet,men så ble jeg vandt med den.Nå har jeg hatt flere runder oppetter så nå merker jeg den aldri lengere.

Var det "bare" ubehagelig, eller var det sånn at den lå og kila brekningsrefleksen?

Gjest Blomst83
Skrevet

Det var mer enn ubehagelig.Kjentes ut som om jeg gikk konstant med noe i vrangstrupen,og følte jeg måtte "svelga unaa" hele tiden.

Gjest Blomst83
Skrevet

Hun spurte vel ikke etter fasit, men etter erfaringer?

Selvom jeg egentlig ikke føler at jeg må forsvare svartet mitt føler jeg for å forklare det alikevel. Jeg sliter selv med anoreksi,og jeg vet at når anoreksien har full kontroll vil den ikke gi seg uten en kamp. Og det å da kverulere, prøve å diskutere ,motarbeide hjelpen vi får når det er mot hvor vilje kan fort bli et faktum. Og hvis man da får informasjon fra andre om hvor lenge de har hatt sonden osv kan det fort bli et argument vi bruker for alt det er verdt.Sier ikke at det gjelder alle,men det kan fort oppstå og jeg vet ikke om ts er en av de det vil gjelde. Så derfor svarte jeg at det ikke var noen fasit på det. Men det jeg kan si er at jo fortere man går med på å samarbeide jo fortere blir man kvitt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...