AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Skriver dere ned og regner ut alle kaloriene dere får i dere? Syns det er fryktelig slitsomt å skulle gjøre det til hvert måltid. Eller er det noen andre "triks" å finne? Anonym poster: 6b9119191437e1a17ba43b9055f16036
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #2 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg regnet i starten for å få større kontroll på inn vs. ut, og det var mye styr i starten, men etterhvert så lærer du deg jo litt på gehør hva ting inneholder, så da går det lettere:) Om det er vanskelig å regne selv så kan du jo alltids bruke Grete Roede eller noe slikt:) Anonym poster: 1d17dd53de64f85c434d7d1cd7e1f819
Meg80 Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Viktig å telle kcal i begynnelsen for å lære seg porsjonsstørrelser. Etter hvert lære man det man spiser til vanlig, men lønner seg å kontrollregne innimellom. Spesielt brødskiver og pastaporsjoner har en tendens til å vokse sakte, men sikkert ;-)
Gjest O___o Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg er egentlig motstander av kcal-telling for normalvektige som ønsker å gå ned i vekt. Dersom man er ekstremt overvektig, så kan det være greit å veie mat / telle kcal for å klare å beregne porsjonene riktig. Jeg bruker kcal-tellere i de periodene jeg må følge med på vekta / forhindre vektnedgang. At jeg får i meg nok. da bruker jeg diett.no
belle_ Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Nå er ikke jeg på slankern lengere, men har et godt over gjennomsnittet sunt kosthold. Jeg fører inn alt jeg spiser på diett.no. Grunnen til jeg gjør dette nå er ikke pga kcal, siden jeg vet ganske nøyaktig hva jeg spiser på øyemål, men for meg er det viktig å se balansen mellom det jeg spiser, fett, karb og protein. For deg som vil ned i vekt er det som man vet viktig å være i kcal underskudd. I begynnelsen er det vanskelig å vite hva som er i matvarer og nøyaktig hva man får i seg. Er ofte små ting man ikke tenker over som har mye kcal i seg. Som f. eks olje til steking, rømme på tacoen (som bør byttes ut med kesam/mager kesam grunnet høyere proteininnhold og mye mindre kcal) osv. Etter noen måneder vil du nok ha stålkontroll på innholdet i det meste. Er veldig greit å gjøre det sånn, det blir en vane etterhvert. Virker kun slitsomt i begynnelsen. Diett.no regner forøvrig ut kcal og alle næringsstoffer osv. Utrolig greit å bruke, der finnes alle matvarer du kan tenke deg, du bare skriver inn matvaren og hvor mange gram/enheter du har fått i deg, så kommer antall kcal og det andre automatisk.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 Tusen takk for svar. Ja, da skal jeg føre inn på diett.no og håpe det er litt lettere, evt. bare "slite" litt i starten til jeg får det litt på feelingen :-) Anonym poster: 6b9119191437e1a17ba43b9055f16036
Popc0rn Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Ja huff, det virker forferdelig slitsomt å veie masse ting. Jeg skjønner ikke at folk gidder å telle kcal. Det er jo så mye lettere å spise LCHF! Det er ikke nødvendig å veie noenting så lenge man spiser riktig mat. Når man spiser riktig mat så regulerer kcal inn seg selv vanligvis. Lag mat selv og bruk rene råvarer. Knip inn på karbohydratene og erstatt dem med fett.
Rubies_ Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg merker at når jeg ble veldig interessert i kosthold, ble jeg også mer oppmerksom på kalorier og innhold generelt i mat. Derfor sjekket jeg innholdsfortegnelsen og kcal-innholdet. Jeg skriver ikke ned hva jeg spiser og hvor mange kcal, for nå har jeg sånn passe peiling på sånn ca. hvor mye mat inneholder. Jeg vet f.eks. at den middagen er ca 500 kcal, og den frokosten er ca. 250 kcal, osv. Dessuten er jeg ikke særlig opptatt av kalorier. Bare hvis det er "sløsing" med kalorier - altså at jeg spiser "dårlig" mat. For meg er det viktigere å få i meg god mat jeg vet er sunn! 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #9 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg bruker shape up sin app for å holde oversikt. Veldig enkelt og jeg får i motsetning til på lavkarbo spise den deilige pastaen jeg er så glad i. Ikke noe herk for min del å sette tallerkenen på en vekt og trykke på en knapp fremfor bare på benken. Anonym poster: 59cbafa9b10749d67b16adfcf1855dea
Pernilla :) Skrevet 21. oktober 2012 #10 Skrevet 21. oktober 2012 Den appen skal jeg teste ut Nå skal jeg ned i vekt!!!
Marlee Skrevet 21. oktober 2012 #11 Skrevet 21. oktober 2012 Skriver dere ned og regner ut alle kaloriene dere får i dere? Syns det er fryktelig slitsomt å skulle gjøre det til hvert måltid. Eller er det noen andre "triks" å finne? Anonym poster: 6b9119191437e1a17ba43b9055f16036 Slanker meg ikke nå, men gjorde det en liten periode. Jeg tror at det om man skal telle kalorier eller ikke, avhenger av hvor mye du veier og hvor mye kunnskap du har om mat fra før. Hvordan ligger du an her?
Gjest Gjest_Erica Skrevet 21. oktober 2012 #12 Skrevet 21. oktober 2012 Ja huff, det virker forferdelig slitsomt å veie masse ting. Jeg skjønner ikke at folk gidder å telle kcal. Det er jo så mye lettere å spise LCHF! Det er ikke nødvendig å veie noenting så lenge man spiser riktig mat. Når man spiser riktig mat så regulerer kcal inn seg selv vanligvis. Lag mat selv og bruk rene råvarer. Knip inn på karbohydratene og erstatt dem med fett. Veldig enig. Jeg synes http://matvaretabellen.no er en fin og informativ side. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #13 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg teller ikke kalorier i det hele tatt. Jeg bare holder meg unna alkohol og de store sukkerfellene (godteri, kake, snack), samt holder igjen litt på ris, poteter, pasta og brød etter lunsj. Funker for meg, men det skal sies at jeg kan en del om mat og kosthold, og at grunnkostholdet mitt er ganske sunt fra før. Har aldri spist mye fastfood eller pøst på med saus, og er veldig glad i grønnsaker. Anonym poster: 4d387014e9ccfd3b2a3fd5d2bdde9d6c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #14 Skrevet 22. oktober 2012 Kan bare komme med egne erfaringer her, og for meg så er det å skrive opp hva jeg spiser litt det som avgjør det hele. Det har først og fremst noe med kunnskap om hvor mye kcal som faktisk er i ulik mat - lett å få seg en par-tre aha-opplevelser. Men viktigst av alt så har det å føre inn og se svart på hvitt hvor mye jeg har fått i meg, en virkning på meg som gjør det ekstremt mye lettere å f.eks droppe det lille ekstra som gjør at det bikker over. Ser jeg at jeg etter middag har spist f.eks 1400 kcal så er det SÅ mye lettere for meg å velge å spise f.eks gulrøtter eller litt cottage cheese til kvelds, istedet for å tenke at "jeg har sikkert ikke spist så mye i dag, kan ta en sjokolade og og og". For eksempel. Dessuten er det med på å vise meg meget tydelig at jeg ved å bytte ut rømmen med kesam sparer kalorier (jeg kan bruke på noe annet?), og vet å velge torsk og potet og grønnskaer til middag fremfor taco sparer 500 kcal. (Hurra, da kan jeg spise en god kveldsmat i tillegg...) You see the point? Anonym poster: 99fac9274a15034fe4509f4973f9780d
pulverheksa Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg er begynt å bruke my fitness pal, den gjør det enkelt å holde oversikt. Genialt å kunne scanne inn matvarene fra strekkoden og de fleste vanlig norske merkene ligger inne, det er også enkelt å registrere nye matvarer. Førte en manuell matdagbok tidligere, ble fort kjedelig å sitte å regne ut. Finnes i appstore og på nett, sikkert til Android også.
fortitude Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 Nei, jeg teller aldri kalorier. Og allikevel har jeg klart å gå ned 6 kg. 1
Gjest Loverdose Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 Har prøvd dette selv og det ble rett og slett for travelt! Enda verre ble det når jeg for eksempel til middag spiste ovnsbakt laks med mye tilbehør, samt poteter, gulerøtter osv, da ble det plutselig mye å regne ut og det var også flere ting jeg ikke greide å regne ut ordentlig - for eksempel hvor mange gram purreløk, hvor mange kalorier ++++. Nei, kaloritelling er ikke noe for meg. Syns det er alt for travelt! 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #18 Skrevet 22. oktober 2012 Har prøvd dette selv og det ble rett og slett for travelt! Enda verre ble det når jeg for eksempel til middag spiste ovnsbakt laks med mye tilbehør, samt poteter, gulerøtter osv, da ble det plutselig mye å regne ut og det var også flere ting jeg ikke greide å regne ut ordentlig - for eksempel hvor mange gram purreløk, hvor mange kalorier ++++. Nei, kaloritelling er ikke noe for meg. Syns det er alt for travelt! Jeg regner aldri grønsakene. Du skal spise mye purreløk og gulrøtter før det kommer opp i 100 kcal! Mais, avokado, potet o.l. regner jeg selvfølgelig. Anonym poster: bfecb17f7d275fef311f15773e125367
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #19 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg er begynt å bruke my fitness pal, den gjør det enkelt å holde oversikt. Genialt å kunne scanne inn matvarene fra strekkoden og de fleste vanlig norske merkene ligger inne, det er også enkelt å registrere nye matvarer. Førte en manuell matdagbok tidligere, ble fort kjedelig å sitte å regne ut. Finnes i appstore og på nett, sikkert til Android også. høres utrolig kjekt ut å kunne scanne! Jeg har lasta den ned, men når jeg prøver å scanne så skjer det ingenting. må det gjøres på en spesiell måte? Anonym poster: 99fac9274a15034fe4509f4973f9780d
pulverheksa Skrevet 22. oktober 2012 #20 Skrevet 22. oktober 2012 høres utrolig kjekt ut å kunne scanne! Jeg har lasta den ned, men når jeg prøver å scanne så skjer det ingenting. må det gjøres på en spesiell måte? Anonym poster: 99fac9274a15034fe4509f4973f9780d Du må være online, utover det vet jeg ikke hvorfor du ikke får opp varene. Kanskje de ikke ligger i arkivet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå