Gå til innhold

Kasseoppgjør og dyskalkuli


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurte på om det er andre der ute som har diskalkuli og må ta kasseoppgjør på den "gamledagse" måten, med å telle opp alle pengene? Her er ikke problemet at jeg ikke vet hvordan man gjør det, eller hvor mye som skal på de ulike stedene(plasseres ulikt i tilfelle tyveri), men rett og slett at jeg er så tallblind at kalkulator bare bare hjelper 70% av tiden.

Hvordan gjennomfører dere dette? Har dere et system?

Jeg skammer meg slik over dette at ikke en sjel vet om det, hverken sjefen, familie, samboer, ingen. Men sist ble det litt feil i kassen så jeg må se om jeg ikke finner et system som fungerer...

Anonym poster: 833578c7021f9402c410a0777f053b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager stabler av 20'erne er det eneste. Å stable alt tar for lang tid.

Har ikke fortalt noen om dette, og jeg vegrer meg veldig for å gjøre det. Jeg har gått all min skolegang med lærere som blir sinte når jeg ikke forstår og som bare anså meg som dum. Det var ikke før jeg var halvveis i universitetsutdannelsen at jeg fikk diskalkuli som diagnose. Men det sitter så hardt i meg enda at jeg skammer meg over det og vil derfor helst ikke fortelle det til sjefen.

Anonym poster: 833578c7021f9402c410a0777f053b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med 1-kronene, telte ti og ti og laget en strek på et ark for hver ti. Så skrev jeg = 100 på slutten om jeg hadde 100 kr i 1-kroner. På linjen under gjorde jeg det samme med 10-kronene, og så 20-kronene osv. Det tok en del tid, men da ble det i hvert fall riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å skamme seg over :-) mye bedre at du snakker med sjefen din sånn at dere kan finne ut sammen om en lur måte å ta oppgjøret på :-)

Evt kan du telle hvor mange du har av f.eks 20 kr skriv det på en lapp også bruker du kalkulatoren til å regne ut å skriv ned hva det blir...

Lykke til :-)

Anonym poster: 3e6a973a555f380dc8c542d13dc2a31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha dyskalkuli bør være akkuratt like flaut som å ha dysleksi. M.a.o ikke flaut i det hele tatt, for det betyr slett ikke at du er dum.

Om jeg var i din situasjon, ville jeg fortalt sjefen om dyskalkulien. Da han han en forståelse for at kassaoppgjøret ikke er like enklet for deg, og kan kanskje komme med noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha dyskalkuli bør være akkuratt like flaut som å ha dysleksi. M.a.o ikke flaut i det hele tatt, for det betyr slett ikke at du er dum.

Om jeg var i din situasjon, ville jeg fortalt sjefen om dyskalkulien. Da han han en forståelse for at kassaoppgjøret ikke er like enklet for deg, og kan kanskje komme med noen gode tips.

Rasjonelt sett vet jeg at det ikke er noe å skamme seg over, men klarer ikke la være emosjonelt sett om det gir noen mening. Synes ikke andre skal skamme seg over hverken dysleksi eller dyskalkuli, men skammen sitter nok i fra skolegangen av. Jeg fant jo ikke ut av dette før jeg ble voksen og har trodd hele livet at jeg var teit.

Vet ikke om jeg vil si det til sjefen heller, jeg skrev nemlig i søknaden min at jeg var kjent med kasse oppgjør(noe jeg er), men jeg hadde jo selvsagt samme problemet da.

Jeg begynte med 1-kronene, telte ti og ti og laget en strek på et ark for hver ti. Så skrev jeg = 100 på slutten om jeg hadde 100 kr i 1-kroner. På linjen under gjorde jeg det samme med 10-kronene, og så 20-kronene osv. Det tok en del tid, men da ble det i hvert fall riktig.

Gjør noe lignende nå, men skal prøve din variant og se om den funker bedre:)

Anonym poster: 833578c7021f9402c410a0777f053b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hva er det som ikke funker med kalkulator? Er det det at du mister styringen når du teller hver enhet? At når du er halvveis i enkroningene så blir det for mye å holde styr på? Da synes jeg det tellebrettet virker som en veldig god idé. Det høres veldig tungvint ut og måtte skrive ned hver gang du har kommet til 10. Jeg vet iallfall at vi iblant hadde 150 enkroninger, og dette kan ta evig lang tid, noe som er synd for både deg og butikken!

Anonym poster: e5aa6b05e20bdd6e24753df158f860e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få kjøpt inn et tellebrett til kontantene. Slik som den øverste i denne pdf-en:

http://www.kbdas.no/..._Tellebrett.pdf

Jeg har ikke dyskalkuli, men jeg tror kanskje du kan ha nytte av noe sånt. Tellingen går også mye fortere.

Det hadde kanskje funket. Problemet er at jeg ikke vet om det vil funke, da er det liksom litt dustete å kjøpe det inn:P Men kanskje jeg kan lage noe lignende selv:)

Av nysgjerrighet, hva er det som ikke funker med kalkulator? Er det det at du mister styringen når du teller hver enhet? At når du er halvveis i enkroningene så blir det for mye å holde styr på? Da synes jeg det tellebrettet virker som en veldig god idé. Det høres veldig tungvint ut og måtte skrive ned hver gang du har kommet til 10. Jeg vet iallfall at vi iblant hadde 150 enkroninger, og dette kan ta evig lang tid, noe som er synd for både deg og butikken!

Anonym poster: e5aa6b05e20bdd6e24753df158f860e4

Jeg er selv litt usikker på hvor det egentlig skurrer for meg, jeg har bare diagnosen, ingen oppfølging eller råd om hvordan jeg kan takle det. Jeg vet i alle fall at jeg synes det er enklere å telle i 1'ere, altså 1kroninger, 10kroninger, 100 og 1000. 20 kroninger er verst. Folk flest bruker vel bare togangen, og jeg kan godt ramse opp to gangen, men det er noe som bare skjærer seg når jeg skal hive en myt oppi kassen for hver telling. Så det jeg gjør er å telle tjuekroninger slik; 10 20, 30 40, 50 60, 70 80, 90 100. Da har jeg 5 tjuekroninger. Så teller jeg fem stykk og legger alle i en stabel på fem. Da kan jeg telle hver stabel som hundre. Så det normale mennesker bruker en tellerunde på, bruker jeg tre tellerunder på:\ (og likevel får jeg det ikke riktig!)

Men selv om jeg gjør dette, og f.eks. finner ut at jeg har 50 kr for mye i kassen(skal være 2000), og tar ut 50 kr, når jeg da teller på nytt for å forsikre meg, kan jeg godt finne på å få mer enn 2000, eller mindre enn 2000, samme hvor mange ganger jeg talte. Sist talte jeg hver mynt 4 ganger og skrev tallet ned på et papir for å legge sammen til slutt med kalkulator, og likevel får jeg ikke å få den forbanna kassen rett! Er så frustrerende:(

Anonym poster: 833578c7021f9402c410a0777f053b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...