Gå til innhold

Jobbmobil - er det verdt det?


Gjest Elissima

Anbefalte innlegg

Gjest Elissima

Jeg har mobil gjennom jobben, som jeg kun bruker jobbrelatert i arbeidstiden. Noen av mine kolleger mener jeg vil bli beskattet for dette (minimum 2000 kr) og noen mener jeg ikke vil bli det, da jeg ikke bruker den privat. Hvem har rett?

Jeg finner lite info på nett, kun noe fra 2006 der det står at man ikke bli beskattet hvis man legger igjen mobilen på arbeidsplassen:

http://www.dinside.no/342632/lonner-det-seg-med-jobbmobil

Håper noen kan svare, jeg skal kvitte meg med telefonen dersom det er skatt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fordelsbeskattes for inntil kr 4000 pr år for jobbmobil. Ca 32% skatt av 4000 kr er ikke mye i året da....

Anonym poster: fb02543e354d6aaff3181452f6bfb814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger igjen telefonen på jobb skal dette være nok til at du ikke trenger å bli beskattet av det. Vet at foreleserne på BI gjør det slik, og det var akseptabelt for Skatteetaten.

Endret av Lista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mobilen ligger igjen i låst skap når du går fra jobb, trenger du ikke skatte for den. Det holder ikke å si at du ikke bruker den privat. Den må ikke tas med hjem fra jobb for at det skal telle som ren jobbmobil.

Anonym poster: a84f2adbd5651b1d3fa2ae105eeb7e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer faktisk jeg litt på også. Jeg har to telefoner, en som er ren jobbtelefon og en som er privat.

Jeg bruker aldri jobbtelefonen privat, men kan ikke legge den igjen på jobb, da jeg må være tilgjengelig på denne også utenom ordinær kontortid.

Kan jeg da kreve at det ikke skal beskattes fri jobbtelefon?

Jeg ser på lønnsslippen min at det innberettes som fordel, men det er jo ikke det så lenge jeg ikke bruker den privat?

Jobbtelefonen er heller ikke registrert med meg som bruker, så nummeret finnes ikke under mitt navn på opplysningen eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angelheart: Kan du ikke bare begynne å bruke den som privattelefon også? Siden jobben din både fører den opp som fordel OG krever at du er tilgjengelig på fritiden høres det da veldig ut som om de regner dette som at de dekker mobiltelefon? Ellers må jo sjefen din finne ut hvordan dette skal funke, du skal i alle fall ikke skatte av en fordel du ikke har!

På jobben min har vi fjernet alle fasttelefoner i forbindelse med flytting. Mange av oss som jobber "på kontoret" har dekket telefon, bruker samme telefon på jobb og i fritid og skatter dermed for dette. Andre (som ikke har jobber som kreves at de er tilgjengelig kvelder/helger og sjekker mail utenfor arbeidstid) legger telefonen igjen på jobb, og det er jo da ikke noe annerledes enn om de hadde hatt fasttelefon på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skatter strengt tatt ikke av bruken av mobilen, men muligheten for å bruke den privat. I følge loven skal den være innlåst på et sted du ikke har tilgang til den for å slippe beskattning, f.eks sjefens kontor. Heldigvis er det ingen som er så strenge.

På et skattekurs jeg tok så lærte jeg at så lenge du aldri bruker telefonen privat så slipper man å skatte. En eneste sms og det blir full skatt. Jeg benytter meg av dette på min arbeidsplass.

Jeg ville tatt det opp med lønningskontoret og sagt ifra at den ikke brukes privat. Dersom de insisterer på at det fortsatt skal være skatt, så får du legge den igjen på kontoret (noe som ofte tar bort hele poenget med å ha en mobiltelefon, og så klarer man å komme frem til en løsning etterhvert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et utgangspunkt skal man fordelsbeskattes dersom man har mulighet til å benytte telefonen privat. For helt å unngå beskatningen må telefonen som tidligere nevnt ligge igjen på arbeidsplassen.

Det er også ytterligere et unntak: Dersom fordelen av bruken utgjør mindre enn 4000 kr skal fordelen fastsettes til den delen av beløpet som overstiger 1000 kr. Dvs at dersom du kan bevise at din privatfordel utgjør mindre enn 1000 kr vil fordelen være skattefri. Dette jfr Finansdepartementets skatteforskrift § 5-12-21

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å bruke denne telefonen privat uansett. Er nøye på at alt som kommer inn på jobbtelefonen er jobb. Er redd for at jeg dersom jeg benytter samme telefon både i jobb og privat så vil jeg "aldri" ha fri. Nå kan jeg legge igjen telefonen hjemme når jeg reiser på ferie, eller skru den av i helgene.

Men om jeg vil slippe fordelsbeskatningen slik du sier, Eliza, hva må jeg gjøre da? Jeg kan absolutt bevise at telefonen ikke er brukt privat til så mye som en ørliten SMS engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart, ta kontakt med sjefen din og gi beskjed om at dette er en fordel du ikke ønsker, og be om at de registerer den som ren jobbmobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan jo være verdt det rent forbruksmessig, men så kan det jo også følge med forpliktelser. Om man kan unngå det så kan det være lurt å unngå å ta med seg muligheten til å bli oppringt hele døgnet.

Anonym poster: 93f676dcb5c9cccded547eb37275fda2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...