Gå til innhold

kreve penger av folk man inviterer i bursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er invitert i bursdag, Det er en 25-års dag med mange inviterte, kommer sannsynligvis 30-40 stk. Hun som skal ha bursdagen har skrevet at det vil koste 100 kr pr person, siden hun skal leie et klubbhus og servere snacks. Hva syns dere om dette?

I tillegg til en o.k gave så blir jo dette en del penger.

Hva ville du eventuelt ha gjort annerledes?

Anonym poster: f0837a657e230634c09e9977b465e6ce

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Jeg synes ikke 100 kroner er så veldig mye egentlig. Men jeg som ikke akkurat håver inn med penger for tiden, ville kanskje kjøpt en litt billigere gave? Det er med tanke på økonomien min da :)

Det koster jo å leie lokale og man velger jo selv om man ønsker å komme eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Om jeg skulle ha en bursdag som kostet penger, ville jeg ha avslått gaver og sett på det at gjestene kommer som en gave i seg selv :)

Dum sammenlikning kanskje, men når jeg var mindre feiret jeg bursdagen min på noe som het badeland. Kostet ca 80 kr per person og da sto det i innvitasjonen at det ikke skulle være noen gaver. :)

• Liker 2
Skrevet

Slikt gjør man ikke mener nå jeg. Ingen bør ta betalt for det. Det er jo frivillig om man vil feire dagen sin.

Vedkommende kunne heller invitert færre personer hjem til seg, :5: og bedt de tatt med en matrett hver i stedet for en presang. :gave:

Anonym poster: 2419c816092e5e16cc103169410fa790

• Liker 4
Skrevet (endret)

Helt legitimt, så lenge hun faktisk leier lokale og har lett servering. Det er slik vi gjør det i min vennegjeng i hvert fall! Så får man heller droppe det hvis man ikke vil/kan betale.

Edit: Så ikke det med gaver, vi dropper gaver i disse tilfellene.

Endret av Cho Kon It
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

En ting hadde vært om hun krevde det i døra, men hun har jo gitt beskjed på forhånd. Da kan jo gjerrigknarker eller folk med dårlig råd bare "slå av" 100 kroner på gaven.

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være et problem.

• Liker 4
Skrevet

Syns det virker litt teit og egentlig litt frekt å kreve penger fordi bursdagsbarnet vil ha stor fest i leid bygning og med snacks. Hennes valg og då får ho jaggu ta regninga selv. 100 kr er ikkje all verden og eg kunne betalt de 100 kr dersom det var "viktig" å gå, men då hadde det ikkje blitt mye til gave fra meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det virker feil å kreve penger fra de man inviterer i bursdag, nesten litt frekt. Dersom man vil ha såpass stor bursdag at man trenger å leie lokaler, må man ta kostnadene for det selv. Har man ikke råd til det, må man heller ha en mindre bursdag hjemme.

For min del er det ikke selve beløpet jeg reagerer på, men at man tar penger av andre for å feire sin egen bursdag.

Anonym poster: c97ac7b49d074a8951f3e11e70f71ddc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hos oss pleier vi å avtale slike ting litt, sånn at folk er klar over og med på hele greia. Pleier dere andre det?

EDIT: OG!! Dere som synes det er horribelt å ta betalt, har dere generelt romslig økonomi, hvis jeg kan spørre?

Endret av Cho Kon It
  • Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Blir jo faktisk 3000-4000 tusen i inngangspenger og det høres mye ut når du skal servere snacks,altså jeg tenker på hva slags lokale hun har lånt;) Minner kanskje litt om "grendehus" og DET er ikke så dyrt vil jeg tro..

Skrevet

Er det du som føler at du bør gi gave, eller forventer hun bursdagsgave i tillegg? "Hei, jeg har bursdag den *****, det koster 100 kr å komme inn, og jeg ønsker meg neglelakk"?

Hadde jeg fått en invitasjon til en stor bursdagsfest med inngangspenger så hadde jeg vel trodd at hun ikke hadde forventet gave egentlig.

Men for å være ærlig hadde jeg tatt med en liten oppmerksomhet uansett. Jeg er glad i vennene mine, og ser ikke problemet med å spandere på dem noen kroner når de har bursdag.

Anonym poster: 31803bab71862e6886d85186997b763e

• Liker 4
Skrevet

Blir jo faktisk 3000-4000 tusen i inngangspenger og det høres mye ut når du skal servere snacks,altså jeg tenker på hva slags lokale hun har lånt;) Minner kanskje litt om "grendehus" og DET er ikke så dyrt vil jeg tro..

Å leie lokaler koster da fort 2000-3000, og 1000-2000 på snacks til 40 mennesker er heller ikke usannsyling.

Hun tjener neppe penger på å holde selskap.

Og jeg mener det er helt greit å ikke ta med gave når det er inngangspenger, litt avhengig av hvor nær man er vedkommende.

Gjest annemor30
Skrevet

Jeg bor nok langt utpå bygda ser jeg på prisen;) Her tar de 750 pr kveld;)

Skrevet

Det er vanlig å ta inngangspenger hvis man leier et lokale og har mange gjester. Og i den forbindelse er ikke 100 kr mye.

Skrevet

Da jeg feiret bursdag stort sist, leide jeg lokale og betalte selvfølgelig for det selv. Når jeg velger å ha en stor bursdag og vil leie lokale så må jeg jo ta den kostnaden selv. Det er jo ikke sånn at det skal være gratis å arrangere sitt eget bursdagsselskap. I mine øyne hvertfall.

(og nei, på den tiden hadde jeg ikke romslig økonomi, men jeg sparte penger i forkant)

Anonym poster: b02f05826f11b3648d7c5c7349dbd773

• Liker 1
Skrevet

Min venninne som feiret 30 års dagen sin leide lokale. Jeg spurt hva hun ønsket til dagen sin og hun svare : Konvolutt :)

Jeg synes det var helt greit at hun sa det, men jeg synes det ville vært rart om det står på selve invitasjonen.

Skrevet

Jeg synes det er en uting. Jeg hadde blitt flau over å ta imot en hundrelapp sammen med en eventuell gave, hadde følt meg skikkelig smålig. De fleste bruker vel minimum hundre kroner på gave, så i sum ville det jo ikke vært et tapsprosjekt (selvom man selvfølgelig får mye ræl). Har man ikke penger til å bruke noen få tusenlapper på å leie et grendehus synes jeg faktisk man kan feire hjemme! Som nevnt er det ingen som tvinger hun til å ha 40 gjester. Dette går på prinsipper, og ikke den faktiske summen som jo er veldig overkommelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor "på landet" (føler jeg selv!) , og alle lokaler i min kommune koster mellom 2500-20 000kr (jeg vet dette for jeg har sjekket ut prisen på alle, i forbindelse med et jubeleum).

Om man ikke er kjips på snacsen, kan man anta at det vil komme på rundt 1500-2000. Man må også ta utgangspunkt i at alle 40 ikke kommer.

Skrevet

Til en bursdag synes jeg man selv er ansvarlig. Dagen handler om én person, det er ikke snakk om en klassereunion eller noe. Jeg arrangerer kun ting som jeg har råd til å betale selv. Det er da ikke noe must å leie en klubb, og jeg synes det blir litt mye forlangt, da det antakeligvis er mange som ikke er blant hennes nærmeste som ikke gidder å betale for å komme, og slikt blir litt trist.

Anonym poster: b2e31260160a7837c3b543500bc0625a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...