AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg er gravid og har lyst til å ta en energidrikk i ny og ned. Jeg drikker vanligvis en energidrikk ca 1 gang i uken (altså før graviditet), nå er jeg i uke 6 og har ikke drukket noen energidrikke fordi jeg ikke har visst om det er skadelig for fosteret. Jeg har skjønt at matportalen "tillater" en energidrikk om dagen. Vanligvis når jeg drikker energidrikk kjenner jeg tydelig at jeg blir mer våken og får mer energi. Jeg drikker ikke kaffe og vet ikke om jeg er mer "mottakelig" for koffein enn andre? Drikker/drakk du energidrikk under graviditeten? Hva synes du om de som gjør det? Er det forskjell på merker? Red bull, energi, mønster etc.? Anonym poster: 10b02b25df73d91a6cbc6d9f19d95db4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Kuttet helt ut erergidrikker under graviditeten.... Du bærer på ett forste som ikke selv kan gjøre noe valg annet enn å stole på at du som mor vil gjøre de rette valgene for en sunn graviditet så hold deg unna det akkurat den tiden du går gravid/ammer... er nå mitt råd! Anonym poster: b429584f0793da25c1b4348c0b2fb9a0
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg går på tynn is nå, men det får så være. Da jeg var gravid, levde jeg etter kun 1 regel. Alt med måte! Jeg drakk kaffe, energidrikker, spiste spekemat, fisk++ Levde som før, men begrenset inntaket litt mer enn ellers. Jeg fikk støtte hos lege og flere jordmødre at selv med strenge linjer på FY-mat som gravid, må man ikke bli hysterisk. At det er en grunn til at det er lister over mat som ikke skal spises, det er jeg klar over. Og det tror jeg nok også at du er, TS. Men igjen: Alt med måte. Er du veldig usikker, diskuter gjerne med din lege og jordmor. (Det innebærer ikke alkohol eller røyk/snus eller unødvendige medikamenter.) Anonym poster: 80662dec7f15d019fbbf926c6f423c64 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Ts her. Jeg er blitt forsiktig med hva jeg spiser, vil jo ikke skade fosteret! Men jeg er så slapp og sliten om dagen, (hormoner pga graviditet?) og vil gjerne ha en litt hyggelig dag på jobb osv. og tenker at jeg vil få det bedre med en energidrikk en gang i ny og ned. Men er faktisk også redd for kommentarer fra andre rundt meg, når de får vite at jeg er gravid. Anonym poster: 10b02b25df73d91a6cbc6d9f19d95db4
Gjest asanti Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg går på tynn is nå, men det får så være. Da jeg var gravid, levde jeg etter kun 1 regel. Alt med måte! Jeg drakk kaffe, energidrikker, spiste spekemat, fisk++ Levde som før, men begrenset inntaket litt mer enn ellers. Jeg fikk støtte hos lege og flere jordmødre at selv med strenge linjer på FY-mat som gravid, må man ikke bli hysterisk. At det er en grunn til at det er lister over mat som ikke skal spises, det er jeg klar over. Og det tror jeg nok også at du er, TS. Men igjen: Alt med måte. Er du veldig usikker, diskuter gjerne med din lege og jordmor. (Det innebærer ikke alkohol eller røyk/snus eller unødvendige medikamenter.) Anonym poster: 80662dec7f15d019fbbf926c6f423c64 Jeg tenker litt som deg jeg, selv om at jeg ikke helt har tort å spist det jeg faktisk har lyst på. Altså, jeg har aldri blitt smittet av noe til nå så hvorfor skulle jeg bli det nå? 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg tenker litt som deg jeg, selv om at jeg ikke helt har tort å spist det jeg faktisk har lyst på. Altså, jeg har aldri blitt smittet av noe til nå så hvorfor skulle jeg bli det nå? Det er alltid en risiko. Å kjøre en bil for eksempel, innebærer risiko selv for erfarne og kloke sjåfører. Mitt syn på saken er at sålenge alt er med måte, så bør det gå greit. Jeg er glad jeg ikke er alene om å tenke sånn, synes altfor mange er småhysteriske. (Ymter ikke frem at noen her er det, tenker generelt.) Jeg drakk en Burn nå og da, TS, av de små boksene. Noen ganger drakk jeg halve boksen og ga resten til kjæresten, for syns skyld i det offentlige. Og når jeg følte jeg hadde fått litt påfyll Gratulerer som gravid! Følg magefølelsen, den er som oftest riktig. Tro det eller ei Anonym poster: 80662dec7f15d019fbbf926c6f423c64
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Forresten, jeg ville vært mer skeptisk om jeg dro utenlands og skulle spist mat fra FY-listen. Mulig jeg er hysterisk på den biten, men det er noe med Norge og at det er her jeg føler meg hjemme og trygg. Måtte bare legge det til Anonym poster: 80662dec7f15d019fbbf926c6f423c64
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg er gravid og har lyst til å ta en energidrikk i ny og ned. Jeg drikker vanligvis en energidrikk ca 1 gang i uken (altså før graviditet), nå er jeg i uke 6 og har ikke drukket noen energidrikke fordi jeg ikke har visst om det er skadelig for fosteret. Jeg har skjønt at matportalen "tillater" en energidrikk om dagen. Vanligvis når jeg drikker energidrikk kjenner jeg tydelig at jeg blir mer våken og får mer energi. Jeg drikker ikke kaffe og vet ikke om jeg er mer "mottakelig" for koffein enn andre? Drikker/drakk du energidrikk under graviditeten? Hva synes du om de som gjør det? Er det forskjell på merker? Red bull, energi, mønster etc.? Anonym poster: 10b02b25df73d91a6cbc6d9f19d95db4 Så vidt jeg vet fraråder de aller fleste energidrikker/energimikser at gravide drikker det. Det pleier å stå med liten skrift på de enkelte flaskene. Jeg vil sterkt anbefale deg å holde deg unna alt dette i alle fall frem til barnet ditt har kommet til verden, kanskje også til du er ferdig med amming. Akkurat mht amming er jeg usikker på hvordan reglene i forhold til dette er. Anonym poster: 86c0edc4a429243d23db4162643dab9d 1
Gjest asanti Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Forresten, jeg ville vært mer skeptisk om jeg dro utenlands og skulle spist mat fra FY-listen. Mulig jeg er hysterisk på den biten, men det er noe med Norge og at det er her jeg føler meg hjemme og trygg. Måtte bare legge det til Anonym poster: 80662dec7f15d019fbbf926c6f423c64 Det er sant. Tenker likt der og. Jeg har å katt, holder meg unna doen. Men jeg koser som vanlig med han og vasker hendene før jeg spiser. Kan bli for mye hysteri som du sier og det er risiko med alt i livet. Husker en fra Kina som jobbet med moren min som ikke lot kona lage mat fordi komfyren kunne skade barnet. Dem var hysteriske, men dem kunne å bare få et barn. 1
Puserjenta Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg hadde med nr 1 plutselig lyst på urge, den energiboksen. Så jeg kjøpte en og drakk over tre dager. Ellers ville jeg holdt meg unna, er mye koffein i en liten boks,
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Som ivrig tidligere drikker av energidrikker så vet jeg det står på alle energidrikker at de ikke skal inntas av gravide. Anonym poster: 88e5cc9e2ba1b3ea7beb61fa02b15dd0 1
Sola^ Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Er max anbefalt dagleg inntak av 2 kopper kaffe. Kor mange kopper kaffe tilsvarer ein slik energidrikk? Er det innenfor 2 kopper kaffe?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Det spørs hva slags energidrikk du drikker, men husk at energidrikker inneholder VELDIG mye koffein, og er koffein er som kjent årsak for lav fødselsvekt hos nyfødte. Du klarer deg fint uten energidrikk i 9 måneder, det er bare snakk om prioriteringer. Anonym poster: ca9765d64c6e421dc57843f833cf2a57
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 mener at en ekspresso er ca 60g koffain? er ikke redbull å slikt 100? har i allefall lest at det er ikke mange slurkene du kan ta for å tilfredsstille de 2 kaffekoppene så hva er vitsen? Anonym poster: b429584f0793da25c1b4348c0b2fb9a0
kittykatt85 Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 (endret) http://www.matportal..._helseproblemer Gå inn her å les Nederst står det ett diagram over hva som inneholde koffein å hvor mye og max inntak anbeffalt gravide Lykke til med baby i magen :o) Endret 18. oktober 2012 av kittykatt85
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Er det ikke sunt at barnet får litt ekstra energi da? Hjertet slår litt fortere og får litt trening før barnet blir født tenker jeg. Anonym poster: 0a92e876a0116e31adab13d6c028263e
Maiava88 Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Er det virkelig verdt risikoen for spontanabort eller for tidlig fødsel? For meg så er svaret NEI! Gambler ikke om livet til min ufødte datter BARE fordi jeg har dårlig med energi og kjempelyst på en redbull. Nei, nei, nei! Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som tar slike sjanser som ikke har viljestyrke til å slutte med noe som potensielt kan skade fosteret man bærer på i magen. Det er snakk om NI usle måneder! Ni måneder av ett helt liv er som en dråpe i havet. Selv måtte jeg gi opp snusen den dagen jeg testet positivt. Sluttet på dagen uten problemer. Snuste en eske snus for dagen, og da tenker jeg hvis jeg greier å slutte med noe SÅ avhengighetsskapende som snus, er det virkelig ingen problem for hvermannsen som drikker èn energidrikk i uka å slutte med det!
La Luna Skrevet 18. oktober 2012 #18 Skrevet 18. oktober 2012 Det er jo ikke bare koffeinen i energidrikker som gjør at man ikke skal drikke dem, men stoffet taurin. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #19 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg ser på såkalte energidrikker som noe av det mest kunstige man kan innta, og ville derfor aldri drukket det under svangerskapet. Anonym poster: ea6ae0d58ae8c35ea7a6540b36ae8546
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #20 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg ser på såkalte energidrikker som noe av det mest kunstige man kan innta, og ville derfor aldri drukket det under svangerskapet. Anonym poster: ea6ae0d58ae8c35ea7a6540b36ae8546 Men da aldri ellers heller, regner jeg med? Jeg påstår ikke at energidrikker, og selvsagt brus/div saft og leskedrikker, er sunt. Aha, her har flere kommet på banen siden igår Deriblant moral-kvinnene og pekefingeren.. Dere skal være forsiktige med å være så påståelig, selv om jeg faktisk skjønner hva dere vil frem til. Jordmødre råder fortvilte kvinner Norge rundt om å slappe av ift å bli hysteriske på alt mulig. Det er ALLTID risiko å bli gravid, det være seg kjøre bil som å spise fisk/kjøtt. Selv de supersunne som forandrer kosthold til det sunne kan aldri være 100% sikker på at det går bra. Med det sagt, TS- igjen mener jeg alt med måte. Du dreper ikke ditt barn av å være litt mer avslappet til diverse. At risikoen er større er sant, det lyver jeg ikke på. Men det er noen som hauser dette så mye opp at det høres ut som om risikoen er så stor at ved å velge en energidrikk gjør deg automatisk til en dårlig mor. Og det er IKKE sant. Bare hold deg unna nikotin, alkohol og slikt. Det er det viktigste. De som Anonym poster: 80662dec7f15d019fbbf926c6f423c64 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå