Gå til innhold

Diverse intoleranser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har intoleranse mot meiriprodukter, egg, alle typer kornprodukter og noen typer nøtter.

Jeg har vært på en privat klinikk og fikk beskjed om å holde meg unna disse matvarene en periode, samt at jeg skulle holde meg unna, gjær, eddik og sopp i tillegg. Jeg spurte hvorfor jeg måtte dette siden jeg ikke hadde utslag på disse varene, men fikk bare til svar at det var vanlig praksis.

Noen som vet hvorfor? Det er på en måte nok annet å holde seg unna om man ikke skal holde seg unna gjær, eddik og sopp i tillegg.

Anonym poster: 8bfff1c78dd6c63961bc8591613479ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør se på Folkeopplysningen på Nrk! Her får du vite hvorfor private praksiser innenfor behandling ofte ikke skal stoles på.

Hva slags privat klinikk er det du har vært på? Det hørtes veldig merkelig ut at du skal gå uten alle disse matvarene uten noen god begrunnelse.

Har du sjekket deg hos en offentlig lege? :) Det tror jeg er lurt.

Anonym poster: d7e16aa20752ba5ea4a85c7eaac2d511

• Liker 2
Skrevet

Det var på Balderklinikken i Oslo. Blodprøvene som påviste alle intorelansene ble sendt til Bergen om jeg ikke husker helt feil.

Jeg har ikke sett Folkeopplysningen på Nrk, men får kanskje inn å se på nettet. Hva går det ut på?

Jeg gikk til privat fordi jeg ikke ble tatt på alvor hos offentlig lege.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva plager vart du undersøkt for, då? Balder-klinikken er "verdensberømt" for å konstatere intoleransar på meir eller mindre luftig grunnlag. Nokre intoleransar kan stemme, medan andre er tekne ut av lause lufta. Viss du finn ut kva type prøver som vart tekne så bør det vere mogeleg å finne ut litt meir.

Skrevet

Trøtthet og overvekt som var vanskelig å få bukt med. Etter jeg kuttet ut disse varene, og ble flinkere med gode fettsyrer så raste kiloene av. Nå er jeg derimot ganske så lei av å gå på denne dietten. Det er så himla mye jeg må holde meg unna.

Lurer litt på hvorfor de sier at man har intoleranse dersom man ikke har det? Hva tjener de på det? At jeg eventullt kommer tilbake for å sjekke om intoleransen er blitt bedre?

Jeg vet ikke riktig hvilke tester jeg tok, jeg tok en del. Men den som viste intoleranser viser jo høye tall på de varene nevn i startinnlegget.

Kan jeg bare spørre hvorfor du kan så mye om dette? :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg kjenner til Balder-klinikken fordi fleire eg kjenner har vore klientar/pasientar der. Går du inn døra der vil du få som svar at du skal kutte ut meieriprodukt, sukker, gjær og gluten. Utan unntak. Alle eg kjenner som har gått dit har fått same svar. Og gjer du det er det faktisk store sjansar for å at du går ned i vekt, fordi du kuttar ut mykje av basisprodukta i eit normalt kosthald, og det er vanskeleg å erstatte dei fullt ut med andre matvarer utan skikkeleg rettleiing. Og enkelte har heilt tydeleg utbytte av eit lågkarbokosthald, som dette ofte blir ein variant av. Men som du seier, det er eit kronglete kosthald, og det er jo synd om du går ned i vekt berre fordi du et mindre fordi du har eit kronglete kosthaldsregime.

Risikoen for at du går opp att når du byrjar med normal mat er stor, ikkje berre fordi du då et matvarer som er næringstette og lette å få tak i og som du er vant til, men også fordi du har fleire alternativ, og dermed et meir, ganske enkelt. Det er ikkje ei livsstilsendring, som kan gi grunnlag for ein varig og bærekraftig vektreduksjon. Men du kan bruke vektnedgangen som det, viss du no klarer å ha eit meir aktivt liv, og begrense mengdene av den "normale" maten.

Skrevet

Eg kjenner til Balder-klinikken fordi fleire eg kjenner har vore klientar/pasientar der. Går du inn døra der vil du få som svar at du skal kutte ut meieriprodukt, sukker, gjær og gluten. Utan unntak. Alle eg kjenner som har gått dit har fått same svar. Og gjer du det er det faktisk store sjansar for å at du går ned i vekt, fordi du kuttar ut mykje av basisprodukta i eit normalt kosthald, og det er vanskeleg å erstatte dei fullt ut med andre matvarer utan skikkeleg rettleiing. Og enkelte har heilt tydeleg utbytte av eit lågkarbokosthald, som dette ofte blir ein variant av. Men som du seier, det er eit kronglete kosthald, og det er jo synd om du går ned i vekt berre fordi du et mindre fordi du har eit kronglete kosthaldsregime.

Risikoen for at du går opp att når du byrjar med normal mat er stor, ikkje berre fordi du då et matvarer som er næringstette og lette å få tak i og som du er vant til, men også fordi du har fleire alternativ, og dermed et meir, ganske enkelt. Det er ikkje ei livsstilsendring, som kan gi grunnlag for ein varig og bærekraftig vektreduksjon. Men du kan bruke vektnedgangen som det, viss du no klarer å ha eit meir aktivt liv, og begrense mengdene av den "normale" maten.

Jeg har litt inntrykk av det samme du skriver i første avsnitt. At alle kommer ut med en intoleranse (eller flere), men jeg har tenkt at alle drar dit for en grunn, og at kanskje alle jeg vet om har intoleranse, men nå blir jeg litt skeptisk til Balderklinikken merker jeg. Lurer på hvorfor de holder på slik...

Ja, det er et veldig kronglete kosthold, spesielt når man skal bort til folk. Men nå har jeg begynt å spise det jeg får servert. Det vil hjelpe mye om jeg kan spise gjær f.eks. for da kan jeg spise glutenfritt brød med vanlig pålegg, istedenfor å lage smoothie til frokost og salat til lunsj. Jeg begynner med glutenfritt brød jeg, så ser jeg hvordan det går :) Jeg håper ikke jeg går opp altfor mye igjen når jeg skal prøve å tilbake til normalt kosthold. Eller jeg kan holde meg til det jeg gjør nå, stort sett. Men heller koste på meg å kose meg fra tid til annen og ikke være så streng mot meg selv med maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...