Gå til innhold

Hva er en nerd?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Jeg satt her i sted og diskuterte med sambis, men han stilte meg til veggs. Jeg har egentlig vært uklar på hvordan jeg bruker begrepet nerd... Hvis det kun er en person med sære interesser utenom det vanlige, faller jeg nok selv inn i kategorien :roll:

Eller er en nerd en typisk gutt som studerer naturvitenskapelige fag, aller helst data, og som har noe nedsatte sosiale evner?

Er det forskjell på nerder og geeks, eller dekker begge begrepene det samme området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker på en "nerd" som en person som er usedvanlige intellektuelle evner, men som kanskje mangler sosiale antenner. Like før det "bikker over", liksom... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg bruker ikke de uttrykkene. Men om jeg skulle gjøre det ville det vært mot mennesker som ikke har noen form for fritidsinteresser, og som går helt opp i skolearbeidet. De bryr seg heller ikke om det sosiale, og skulle de gjøre det søker de ofte mot likesinnede.

Det er vel det nærmeste jeg kommer uttrykket nerd. Men så kan en diskutere om en egentlig burde sette slike navn på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så vidt jeg har hørt, er nerd et positivt ord i data-miljøene. En datanerd er en person som har holdt på mye med data, programmering o.l. og er stort sett selvlært. De kan mye fornuftig og er dyktig på det de driver med. Sånne personer kan bli plukket opp av eller "snike seg inn i" datafirma og få jobb uten å egentlig ha noen (særlig) formell utdanning.

En geek er en fyr som sitter og spiller dataspill hele tiden og ikke bruker datamaskinen som et verktøy men som underholdning. Sånne geeker er ofte sosialt utenfor og mangler fornuftige ting å snakke om med andre, fordi det eneste som skjer i livet deres er det som foregår i en oppdiktet verden....

Jeg bruker også ordet nerd for en som har snevre interesser, gjerne akademiske fag. Vi med høy utdannelse og interesse for å lese fagbøker og lære nye ting, kan vel ofte bli sett på som nerder av folk med med praktisk utdannelse. Jeg har slett ikke noe imot å bli kallt en nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig med nerd her jeg. Begrepet er ikke nødvendigvis negativt, det kommer an på hvem som bruker det. Jeg kaller meg selv nerd, med glimt i øyet selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dictionary.com definerer nerd og geek på følgende måte.

nerd

geek

Selv er jeg av en litt annen oppfattning. Nerd/geek er første og fremst det samme. Bortsett fra at geek, per definisjon, beskriver f.eks Star Trek fans o.l. på en litt bedre måte. Men der også kan man bruke ordet nerd.

Jeg er uenig i at nerder/geeks er socially challenged. Stereotypen er kanskje det. Men den stereotypiske kvinnen skal være god i senga, flink til å lage mat, attraktiv, ta seg av jobb og unger og stelle huset hun også. Men det er ikke nødvendigvis tilfellet.

Heller sjeldent vil jeg påstå.

Og det samme gjelder nerder/geeks.

Jeg bruker alltid ordet nerd på en positiv måte. Som noen andre nevnte ovenfor så er det betegnelsen for kyndige mennesker (hovedsakelig innenfor data) - som selv uten særlig formell utdanning klarer å få seg jobber som krever en god del kompetanse.

Type selvlært. Eller folk som rett og slett bare har 'the knack' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, om folk som er hva de før kalte "fagidiot", som er så opptatt av sitt fag at de ikke er særlig bevisste på mange andre felt, gjerne litt sosialt klumsete. Apropos tråden om hvorvidt barn av høytudannede har dårlig tøy på Barn og Familie. Nerd kobles ofte med data, men det tror jeg er fordi det fagfeltet appellerer veldig til at enkelte oppslukes. Det har ikke noe med selvlært eller utdannet å gjøre, idag har de fleste nerder skjønt at de kan lære seg noe gjennom utdannelse. Dessuten er de dagene forbi da man blir plukket opp av et datafirma som 17-åring uten formell kompetanse. Nerder er smarte nok til å skjønne de må ha papirer å falle tilbake på.

Jeg kjenner mange jeg vil karakterisere som nerder, og de er hyggelige folk. Selv om de er nerder, betyr ikke det at de er dysfunksjonelle sosialt. Bare litt spesielle kanskje. Geeks er teitinger. Folk som går i trasige klær, gjerne gutter på fjorten år med kvisete ansikter og keitete kropper og tannregulering, rødmer støtt og stadig, og prater mye om dataspill selv om de gjerne skulle ha pratet med en søt jente istedet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er de dagene forbi da man blir plukket opp av et datafirma som 17-åring uten formell kompetanse. Nerder er smarte nok til å skjønne de må ha papirer å falle tilbake på.

Nå, helt forbi er de nok ikke. Om ikke akkurat syttenåringer, så er det fremdeles mange som får seg jobb via kontakter og uoffisielle oppdrag.

Mange av dagens nerder nøyer seg som regel med datakortet.

(... lurer på om ECDL er det nye navnet til MSC-whatnot-whatnot-kortet ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *anonyma*

Eller er en nerd en typisk gutt som studerer naturvitenskapelige fag, aller helst data, og som har noe nedsatte sosiale evner?

Er det forskjell på nerder og geeks, eller dekker begge begrepene det samme området?

Det er forskjell på nerder og geeker, selv om de for alle oss andre kan virke ganske like. Noen tar det svært alvorlig om du kaller en nerd en geek eller omvendt.

Jeg fant denne definisjonen på nerd:

nerd

[eng. uttale nør)d], (eng./amer. slang, usikker opprinnelse) person som er spesielt flink på et relativt smalt område, men ofte har begrensede interesser og evner utover dette. Opprinnelig ble ordet brukt om kjedelige, affekterte personer, og senere fikk det stor utbredelse som slangord om «fagidioter» uten sosiale evner eller appell. Etter hvert har det fått en mer positiv klang, og nerd (evt. «datanerd») brukes nå særlig om personer som har store kunnskaper om og stor interesse for datamaskiner og databehandling.

Dilbert er en typisk nerd.

En geek er for meg omtrent det samme, men med endel bredere interesser og sosiale egenskaper. Det er veldig ofte fagpersoner innen "data", har det gjerne som både yrke og hobby, men er også opptatt av andre ting. Jeg kjenner ganske mange som definerer seg selv om geeker, jeg er til og med gift med en. Kan spørre om hans definisjon når han våkner. Det er nemlig også en geeke-ting: Å henge over maskinen utover kvelden og natta, "må bare få til dette her..............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dagens nerder nøyer seg som regel med datakortet.

Datakortet er jo et kursbevis som skal vise basic kompetanse i word, excel og powerpoint osv, og ingenting å samle på for en nerd som vil ha seg jobb i datafirma.. det er faktisk negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er IT-konsulent og i firmaet hans kaller de ansatte seg nerder med stolthet. :P Men etter å ha truffet dem flere ganger kan jeg si at de overhodet ikke mangler sosiale feridgheter og de har definitivt et liv utenom jobben, mer enn mange andre jeg har truffet innen andre yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datakortet er jo et kursbevis som skal vise basic kompetanse i word, excel og powerpoint osv, og ingenting å samle på for en nerd som vil ha seg jobb i datafirma.. det er faktisk negativt.

Som sagt. Det finnes flere forskjellige nivåer. Basisen er elementære programmer som følger med Windows. Litt mer avanserte greier omhandler programmering a la C++ og så videre.

Så negativt er det nok ikke.

De fleste vet vel ikke hva C++ er en gang.

(... mulig kortet het MSDN, og ikke MSC-whatnot-whatnot-kortet ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt. Det finnes flere forskjellige nivåer. Basisen er elementære programmer som følger med Windows. Litt mer avanserte greier omhandler programmering a la C++ og så videre.

Så negativt er det nok ikke.

De fleste vet vel ikke hva C++ er en gang.

(... mulig kortet het MSDN, og ikke MSC-whatnot-whatnot-kortet ...)

Jeg tror du blander kortene litt her, bokstavelig talt.

Datakortet er veldig basic datakompetanse.

Tror det andre du referer til er MCSE (Microsoft Certified Systems Engineer, eller noe sånt), som er en samling Microsoft-sertifiseringer (som hver kalles MCP - Microsoft Certified Professional).

MCSE er heller ikke voldsomt populært i hardbarkede datamiljøer, men Datakortet er langt "verre".

Skal du ha jobb, er uansett MCSE bedre å ha på CV'en sin enn Datakortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander kortene litt her, bokstavelig talt.

Datakortet er veldig basic datakompetanse.

Tror det andre du referer til er MCSE (Microsoft Certified Systems Engineer, eller noe sånt), som er en samling Microsoft-sertifiseringer (som hver kalles MCP - Microsoft Certified Professional).

MCSE er heller ikke voldsomt populært i hardbarkede datamiljøer, men Datakortet er langt "verre".

Skal du ha jobb, er uansett MCSE bedre å ha på CV'en sin enn Datakortet.

Stemmer. MCSE var det jeg skulle fram til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nerd må vel være en av de mest interresante ord å diskutere? Det må vel være i stor forandring i definisjonen i disse tider.

Err.. var det nerdete? :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Eh??? Intensjonen din var? hva er nerdete med å diskutere hva ulike personer legger i ord? Det viser bare at man er seg bevisst måten man bruker språket på (etter min personlige nerde-definisjon) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh??? Intensjonen din var? hva er nerdete med å diskutere hva ulike personer legger i ord? Det viser bare at man er seg bevisst måten man bruker språket på (etter min personlige nerde-definisjon) :wink:

Err nei, "Err.. var det nerdete?" var ment til megselv.

Først et seriøst spørsmål, derreter litt tull/selv-kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...