Gå til innhold

operere ut visdomstann og smerter.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av alle historier jeg har lest og hørt så var ikke selve inngrepet smertefullt,men jo det var det faktisk :/

Er jeg den eneste som faktisk følte smerter under selve inngrepet?,syntes det var grufullt vondt:( Fylte på med bedøvelse gang på gang,men var like fullt vondt! I hvert fall når de drev rundt nervene!! Nå var visdomstanna mi litt vrien å få ut,kan det være derfor?

Anonym poster: f22be88a37ceccfebe4625fa95b4a503

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, jeg følte også litt smerte. Tannlegen sa det var fordi tannen var så veldig langt bak, eller var det noe annet. Husker ikke helt, har prøvd å fortrenge hele greia :gjeiper: Men hun mente iallefall at det var litt vanskelig å få bedøvd nerven ordentlig.

Skrevet

Hadde ingen smerte da jeg tok ut tannen min. MEN bedøvelsessprøyten var ekkel. Det "lynte" i kjeften min, akkurat som man har kortsluttet nærvecellene mine rundt tannen. Gravde for å få den ut til den datt ut. Måtte sy 3-4 sting. Krater i kjeften. Var "vondt" i 1 år etter :glare:

Skrevet

Nja, jeg følte også litt smerte. Tannlegen sa det var fordi tannen var så veldig langt bak, eller var det noe annet. Husker ikke helt, har prøvd å fortrenge hele greia :gjeiper: Men hun mente iallefall at det var litt vanskelig å få bedøvd nerven ordentlig.

Jeg grudde meg så fælt på forhånd,men prøvde å trøste meg med at det hvert fall ikke skulle være vondt under inngrepet,men fy flate sier jeg bare,uff :( Fikk til og med beroligende for å roe nervene,og det funket bra det,men vondt var det :( Kjenner jeg er skuffet,pga at jeg skal ta en visdomstann til :( Vurderer å be om å få tatt den i narkose,pga hvordan jeg opplevde operasjonen nå :( Livredd for å skulle få en sånn opplevelse til. Kjente ingenting til at han snittet tannkjøttet,eller sydde etterpå,så var sikkert bedøvd i tannkjøttet,men nerven i tannen var slett ikke like bedøvd :(

Skrevet

Av alle historier jeg har lest og hørt så var ikke selve inngrepet smertefullt,men jo det var det faktisk :/

Er jeg den eneste som faktisk følte smerter under selve inngrepet?,syntes det var grufullt vondt:( Fylte på med bedøvelse gang på gang,men var like fullt vondt! I hvert fall når de drev rundt nervene!! Nå var visdomstanna mi litt vrien å få ut,kan det være derfor?

Jeg har også syntes at det har vært vondt de gangene jeg har måttet fjerne mine visdomstenner. Men så trenger jeg bedøvelse hver tannlegetime også. Det er også noe forskjell på om de bare kan trekke tanna, eller om de må skjære i den for å få den ut. Sistnevnte var nok det verste mtp visdomstennene mine. Jeg fikk også med meg en is"pose" til å holde utenpå kinnet mitt. Gøy å ta kollektivtransport i Oslo da etter timen.. :rodme: De første visdomstennene mine som jeg fjerna på førstnevnte vis der blødde jeg en god del ett timen, og jeg hadde ikke vært plaga av de før tannlegen "beordra" de ut. Så det er kjipt, men det er heldigvis bare midlertidig smerte.

Anonym poster: ba5ae42beda0586a13e69083b4563bef

Skrevet

Dersom dette var i underkjeven kan det være at røttene på tanna lå veldig nært hovednerven som går gjennom kjevebeinet. Da er det vanskelig å få bedøvet slik at du ikke kjenner noe.

Mange synes også det er ubehagelig med det presset man kjenner mens tannlegen holder på, og føler at dette er vondt. Da er det viktig å få forklart på forhånd at dette presset/trykket ikke kommer fra smertefibrene, mange klarer å slappe bedre av da :)

Skrevet

Dersom dette var i underkjeven kan det være at røttene på tanna lå veldig nært hovednerven som går gjennom kjevebeinet. Da er det vanskelig å få bedøvet slik at du ikke kjenner noe.

Mange synes også det er ubehagelig med det presset man kjenner mens tannlegen holder på, og føler at dette er vondt. Da er det viktig å få forklart på forhånd at dette presset/trykket ikke kommer fra smertefibrene, mange klarer å slappe bedre av da :)

Ja,han kjevekirurgen lurte på om det var trykk jeg mente jeg kjente,men det var det ikke,det var ordentlig smerte,sånn ilende smerte :/ Kjenner jo god forskjell på det og trykk mener jeg da! Kjente ingenting når han snittet tannkjøttet eller sydde etterpå,men fikk ilende smerte når han borret i/rundt nerven(han forklarte hva han gjorde) og når han dro ut tanndelene,det var smerte og ikke trykk :S

Skrevet

Ja,han kjevekirurgen lurte på om det var trykk jeg mente jeg kjente,men det var det ikke,det var ordentlig smerte,sånn ilende smerte :/ Kjenner jo god forskjell på det og trykk mener jeg da! Kjente ingenting når han snittet tannkjøttet eller sydde etterpå,men fikk ilende smerte når han borret i/rundt nerven(han forklarte hva han gjorde) og når han dro ut tanndelene,det var smerte og ikke trykk :S

Da var det nok nærhet til nerven som gjorde det.. Kjipt mens det står på, men godt å være ferdig? :)

Skrevet

Tok faktisk en visdomstann i forrige uke og det var ikke vondt i det hele tatt. Kjente merkelig nok ikke noen smerte. Selv bedøvelsesstikkene var ikke så ille. Hadde trodd på forhånd at jeg skulle værtfall kjenne litt men neida. Men det var brukt så mye bedøvelse at jeg var nummen opp til øyet. Tenkte å være en liten motvekt fordi det finnes så mange skrekkhistorier. Så det behøver ikke være vondt. :)

Anonym poster: 521441ba18c2fcd7a077f823cb2aa267

• Liker 2
Skrevet

Da var det nok nærhet til nerven som gjorde det.. Kjipt mens det står på, men godt å være ferdig? :)

Ja,tenkte det jeg og! Men er det stor sannsynlighet for at det kan bli sånn på andre siden også da? Skal ta den etterhvert og :(

Skrevet

Ja,tenkte det jeg og! Men er det stor sannsynlighet for at det kan bli sånn på andre siden også da? Skal ta den etterhvert og :(

Det vet man ikke uten å se på røntgenbilder hvordan tanna ligger. Men den trenger ikke ligge likt som den du allerede har fjernet.

Skrevet

Det vet man ikke uten å se på røntgenbilder hvordan tanna ligger. Men den trenger ikke ligge likt som den du allerede har fjernet.

Men virket ikke som om de klarte å tolke røngtenbildene helt på den tanna jeg tok nå? Han viste meg bildet før operasjonen begynte,og da spurte jeg om den kom til å bli enkel å fjerne. "Nei,det vet vi ikke før vi har begynt det" fikk jeg til svar :S

Skrevet

Men virket ikke som om de klarte å tolke røngtenbildene helt på den tanna jeg tok nå? Han viste meg bildet før operasjonen begynte,og da spurte jeg om den kom til å bli enkel å fjerne. "Nei,det vet vi ikke før vi har begynt det" fikk jeg til svar :S

Man vet aldri hvordan et inngrep går på forhånd. På røntgenbildene kan man se hvordan tanna ligger i forhold til nerven, og det kan påvirke hvordan man vil gjennomføre inngrepet for å unngå å skade nerven, hva slags instrumenter man ønsker å bruke og slike ting. Man kan ikke se hvor godt tanna sitter på et røntgenbilde, eller forutse hva som kommer til å skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...