Gå til innhold

Vurderer å bli vegetarianer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste månedene hatt tanker om å bli vegetarianer. Det virker mer forenlig med mine meninger og mitt standpunkt her i livet. Men jeg har ikke en anelse hva jeg kan erstatte kjøtt med? En får utrolig mye viktige og essensielle næringsstoffer fra kjøtt og fisk, at det virker nesten umulig å kutte det ut. Må jeg begynne å bruker mye penger på ulike matvarer for å dekke næringsinnholdet jeg får fra kjøtt? Jeg er student og har lite å rutte med, så jeg har ikke råd til å bruker penger på ymse matvarer. Det er veldig viktig for meg å få næringsrike måltider slik at jeg skal klare å konsentrere meg om skolearbeid etc.

Også lurer jeg på om dere, som er vegetarianere, savner kjøtt og er det vanskelig å holde seg unna det? Jeg tenker mye på utespising og middagsmåltid, hvordan er det å være ute sammen med venner av dere og velge bort kjøttmat (som jo er veldig godt :\)? Og hvordan er det å spise middag som ikke inneholder kjøtt, føler dere at noe mangler?

Anonym poster: ba2f227b511dcd772b88d7dd874e14bd

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg er en relativt fersk vegetarianer selv, har vært det i litt under to år. Og det er utrolig mye enklere enn hva jeg hadde trodd på forhånd! Kjæresten min og jeg hadde snakket om det lenge, nettopp pga at det ikke føltes forenlig med våre verdier å spise dyr.

Det finnes ingen fasit på hvordan det bør gjøres. Noen kutter på dagen, og det går fint. Selv kuttet jeg først kjøtt, og så fisk etter en stund. Satte meg deretter inn i tilsetningsstoffer, fortykningsmiddel, aromaer osv., og nå spiser jeg også lite meieriprodukter og egg. På den måten fikk jeg tid til å sette meg inn i hva jeg trengte av næringsstoffer. Ett år etter tok jeg prøver hos legen min, og de var helt fine. Er fortsatt blodgiver også. Det eneste tilskuddet jeg tar, er Udo's Choice olje i stedet for tran. Men ved å spise f.eks frø i frokostblandingen, skal du ikke trenge det heller.

Det trenger absolutt ikke være dyrt å være vegetarianer. Oftest kan det gjøres billigere, men det er veldig gøy å eksperimentere. Du får tak i billig kjøtterstatning som TVP (soyaprotein) på innvandrerbutikker. Dette kan du bare la trekke i grønnsaksbuljong i ti minutters tid, og så kan du bruke det i stedet for kjøtt om du vil gjøre det lettvint. Det finnes også andre produkter. Tofu (som jeg selv ikke liker), quorn, portobello, linser, bønner, quinoa osv. Jeg synes jeg spiser mye bedre mat nå! Vegetarmat blir så og si aldri mislykket. Mye får du rimelig på innnvandrerbutikker eller iherb. Det finnes mange gode vegetarblogger.

Jeg var en skikkelig kjøtteter og spiste kjøtt omtrent hver dag. Savnet gikk over etter svært kort tid, for jeg følte meg så mye bedre. Det eneste jeg savnet en stund var spekemat, siden det opprinnelig var det beste jeg visste. Men nå byr det meg i mot å sette tennene i noe sånt. Jeg føler aldri at noe mangler lenger.

Utespising går veldig fint, jeg tror det er lettere nå enn for noen år tilbake. Det er stort sett vegetaralternativer på de fleste restauranter. De aller fleste har også forståelse for valget mitt om de spør eg hvorfor, selv om man alltid vil finne noen som ikke forstår seg på det. Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...