Gå til innhold

Melkeallergi eller laktoseintolleranse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i det siste hatt magesmerter etter lunsj. Blir oppblåst og får mageknip. Smertene varer fra lunsj til kvelden.

Derfor prøvde jeg mer frem med hva jeg spiste og drakk.

De gangene jeg spiser Cottage Cheese har jeg fått veldig vondt.

Reagerer også hvis jeg drikker kakao fra kaffeautomat. (vet altså ikke hva det er i den)

Reagerer ikke på gulost og smøreost. Kan spise pizza med mengder av ost.

Har hatt reaksjon på fetaost, men ikke hver gang som jeg kan huske.

Rømme spiser jeg, men kan ikke si at jeg regaerer på det.

Vanlig melk drikker jeg ikke.

Iskrem kan jeg heller ikke si at jeg har merket noe til, men sjeldent jeg spiser det.

Knekkebrød tror jeg ikke det er, men kan jo kutte ut det også for å se.

Er det noen som kjenner igjen symptomene?

Anonym poster: 8346a354bca8f8a9df72af2021a2ce93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men kakao fra kaffeautomat er som regel laget av en slags sjokolademiks(uten særlig kakao) og VANN.. :)

Anonym poster: b05e45c08861bf002889c14578d7764e

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men kakao fra kaffeautomat er som regel laget av en slags sjokolademiks(uten særlig kakao) og VANN.. :)

Anonym poster: b05e45c08861bf002889c14578d7764e

Kan det være tørrmelk i den? Jeg ser at det kommer hvitt pulver den står og lager kakaoen.

Skrevet

At du ikke reagerer på gulost men på Cottage cheese kan tyde på laktoseintoleranse. I gulost er det melkeproteiner, som noen er allergiske mot, men omtrent null laktose. Jeg er ikke helt sikker på hva Cottage Cheese inneholder, men det kan jo være mer laktose i den.

Skrevet

i sjokoladedrikk som man blander med vann er det skummet tørrmelk, jeg reagerer veldig på det.

Anonym poster: e270629150995be8497eafef77f8c768

Gjest Darthoven
Skrevet

Har i det siste hatt magesmerter etter lunsj. Blir oppblåst og får mageknip. Smertene varer fra lunsj til kvelden.

Derfor prøvde jeg mer frem med hva jeg spiste og drakk.

De gangene jeg spiser Cottage Cheese har jeg fått veldig vondt.

Reagerer også hvis jeg drikker kakao fra kaffeautomat. (vet altså ikke hva det er i den)

Reagerer ikke på gulost og smøreost. Kan spise pizza med mengder av ost.

Har hatt reaksjon på fetaost, men ikke hver gang som jeg kan huske.

Rømme spiser jeg, men kan ikke si at jeg regaerer på det.

Vanlig melk drikker jeg ikke.

Iskrem kan jeg heller ikke si at jeg har merket noe til, men sjeldent jeg spiser det.

Knekkebrød tror jeg ikke det er, men kan jo kutte ut det også for å se.

Er det noen som kjenner igjen symptomene?

Meget mulig du har laktoseintoleranse. Cottage Cheese inneholder en del laktose (melkesukker), det samme gjør feta.

Skrevet

Jeg er laktoseintollerant og reagerer på alle de tingene du skriver her. Så godt mulig du er det! Gå til legen, du! :)

Skrevet

Forskjellen på intoleranse og allergi er at ved allergi vil du få en umiddelbar reaksjon ved for eksempel hevelse, utslett og slike ting, intoleranse tar litt lengre tid før du merker at det gjør deg dårlig eller ukomfortabel. Som oppblåst mage, myk/hard basj..

Høres ut som intoleranse, så ville fått noen til å sjekke det. For du kan ødelegge tarmsystemet ditt om du har intoleranse og fortsetter. Og "ass cancer" er ikke noe kos.

Skrevet

Mange fastleger evner ikke å hjelpe folk med dette.

Det aller enkleste er å unngå laktoseprodukter en hel uke, og se om du opplever noen endringer.

Man får kjøpt laktosefri melk og fløte i alle dagligvarebutikker.

Styr unna produkter med melk, tørrmelk, fløte og myse for å være sikker :)

Yoghurt, kesam, cottage cheese, hvitost, vanlig smør og alle meieriprodukter som ikke er varmebehandlet går under dette :)

Skrevet

Jeg er laktoseintollerant og reagerer på alle de tingene du skriver her. Så godt mulig du er det! Gå til legen, du! :)

Takk for svar alle sammen :)

Hvordan kan legen finne ut av det? Tester de?

Hva slags behandling er det for dette? Bortsett fra å holde seg unna? Jeg leste også at noen brød kan inneholde laktose, men jeg kan ikke finne det på noen innholdsfortegnelser jeg har sett.

Skrevet

Ifølge legen min, kan man ikke teste seg for intolleranse, men for allergi. Så du kan fint ha laktoseintolleranse (noe jeg tror du har) uten at det slår ut på blodprøven legen vil komme til å ta for å finne ut av om du har melkeallergi.

Men jeg kunne godt tenke meg å få høre mer om å være allergisk/intollerant mot melkeprotein, dersom noen har erfaring med dette? Jeg tror nemlig jeg er "feildiagnostisert". Har trodd at jeg har hatt laktoseintolleranse i årevis fordi jeg har reagert (mer og mer) på melkeprodukter, men siden jeg også reagerer på hvitost, men det ikke slår ut på blodprøve for melkeallergi, så lurer jeg rett å slett på om det kanskje kan være melkeproteinet jeg reagerer på?

På forhånd takk for eventuelle svar.

-A-

Anonym poster: 6adb72105cc507ced32ef01a8dd2683d

Skrevet

Fant ut at sjokolade inneholder endel laktose, men det reagerer jeg ikke på.

Vet ikke helt jeg. Blir bare forvirret av dette.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Hvordan kan legen finne ut av det? Tester de?

Hva slags behandling er det for dette? Bortsett fra å holde seg unna? Jeg leste også at noen brød kan inneholde laktose, men jeg kan ikke finne det på noen innholdsfortegnelser jeg har sett.

Dessverre så er det ikke alle leger som klarer å "bevise" at du er laktoseintollerant. Hos meg så alt bra ut på prøvene, men det var ingen tvil om at jeg var intollerant når jeg reagerte så sterkt. Eneste som funker for meg er å styre unna alt som har laktose i seg! Kjipt, men det funker :)

Skrevet

Fant ut at sjokolade inneholder endel laktose, men det reagerer jeg ikke på.

Vet ikke helt jeg. Blir bare forvirret av dette.

Laktoseallergi er veldig vanskelig siden veldig få almennleger har noe spesielt peiling på det. I tillegg er det veldig mange produkter som inneholder det, og det er forskjell fra person til person på hvor som skal til for at man reagerer.

Stort sett alt av sjokolade inneholder jo fløte eller melk, og derav laktose.

Brød inneholder også ofte melk.

Potetgull med papirkasmak(!) inneholder også melk.

Før tok man en påvisningstest hos legekontorene, hvor man får laktose i flere runder og man tar prøver underveis. På denne måten finner man også ut hvor mye som skal til før kroppen reagerer.

Desverre så virker det som flesteparten av legene tror du kommer rett fra en sci-fi film når du informerer de om dette.

Skrevet

Jeg reagerer på samme måte som du, men kan heller ikke ha ost.

Jeg har hatt periodevis reaksjoner - som har kommet som resultat at jeg har spist mer melkeprodukter enn vanlig i perioder. Så har jeg tatt lange pauser - introdusert littegranne produkter igjen(eks sjokolade avogtil etc) og det går fint. Men jeg har aldri egentlig kunnet spise jevnlig, og over lengre perioder.

Lenge slet jeg også med veldig oppblåst mage uten at jeg forstod hvorfor.

Jeg tok laktosetest(veldig enkelt), men det slo ikke ut. Jeg reagerer sannsynligvis på proteinet, og det kan man ikke teste på en god måte.

Så jeg har bare kuttet ut melkeprodukter, fordi jeg jo konsekvent reagerer.

Jeg kuttet det totalt ut i nesten ett år(tilogmed i sauser osv) - og så introduserte jeg litt etter litt. Nå kan jeg spiser små mengder - men på det verste reagerte jeg selv av mindre mengder.

Du merker fort hva som funker og ikke- men jeg har forstått det slik at mange trenger en fullstendig "av-periode" for å bygge opp toleransen igjen, da for langt mindre mengder enn før - dersom det er snakk om intoleranse og ikke allergi.

Anonym poster: 9b006393161265a7c8ea6a4e71ac2542

Skrevet

Laktoseallergi er veldig vanskelig siden veldig få almennleger har noe spesielt peiling på det. I tillegg er det veldig mange produkter som inneholder det, og det er forskjell fra person til person på hvor som skal til for at man reagerer.

Stort sett alt av sjokolade inneholder jo fløte eller melk, og derav laktose.

Brød inneholder også ofte melk.

Potetgull med papirkasmak(!) inneholder også melk.

Før tok man en påvisningstest hos legekontorene, hvor man får laktose i flere runder og man tar prøver underveis. På denne måten finner man også ut hvor mye som skal til før kroppen reagerer.

Desverre så virker det som flesteparten av legene tror du kommer rett fra en sci-fi film når du informerer de om dette.

Mmm, nope - jeg har tatt test, null problem.

Da fastet jeg før jeg kom på morgenen, drakk et glass med noe drikke(med masse laktose i), ventet litt - tok en test, og så ser de hvorvidt man får uønsket effekt eller ikke utover normalen.

Enkelt og greit.

Anonym poster: 9b006393161265a7c8ea6a4e71ac2542

Skrevet

Jeg tror nok ikke det er laktoseintoleranse. Rømme og is, som du sier du ikke reagerer på, er noe av det som inneholder mest laktose. Gulost inneholder riktignok mindre laktose, men hvis du hadde hatt det hadde du garantert(nesten) reagert på rømme og iskrem! :)

Melkeallergi kan du utelukke, da reagerer du på alle produkter med melk :)

Anonym poster: baa51d09bec12cdf3d9ccf30e13ac838

Skrevet

Mmm, nope - jeg har tatt test, null problem.

Jeg er klar over at testen er forholdsvis enkel, problemet er at veldig mange legekontorer ikke kan dette, og det virker som de kvir seg for å finne ut noe om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...