Gjest roseduft Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Har nettopp fullført min første pergo-time kur, en 5 dagers enkel kur.. Venter nå i spenning på om det vil gi meg EL, da manglende EL er eneste grunnen til at jeg fikk pergotime i utgangspunktet Er det flere her inne på forum som er i samme situasjon som meg? Hadde vært koselig med noen å dele tanker og erfaringer med. Kan ikke si jeg har følt noen særlige bivirkninger til kuren enda, annet enn at jeg ble stuptrøtt noen timer etter jeg tok hver tablett.. Ellers litt kort lunte kanskje..? Håper noen slenger seg på tråden Tidligere pergo-time-prøvere er absolutt velkomne til å dele sine erfaringer med pergotime også! Funket det for deg? Hvor mange kurer måtte du gjennom evnt.? Hvilke bivikninger hadde du? Og ble det flerlinger..?
Sovefugl Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Jeg er en tidligere pergo-bruker. Ja, det funket for meg. Jeg hadde sykluser i hytt og gevær. Klarte faktisk å få til barn nr 1 på en 50dagers syklus helt naturlig, men med nr 2 gikk det to år og den satt på den siste (3/3) runden med dobbel pergo. Jeg brukte pergo i annen hver syklus. Er nå gravid og over halvveis med ett barn i magen - heldigvis! Bivirkninger hadde jeg ikke så mye av - det eneste nevneverdige var at jeg fikk endel hetetokter. Lykke til! Ps. Kom på en liten ting til: jeg fikk eggløsning senere enn det gyn forespeilet meg ut i fra hans "fasit". Så sjekk etter eggløsning selv og ikke ta gyn sine dager for gitt. Endret 17. oktober 2012 av Sovefugl
Athene Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Det virket ikke for meg. Jeg fikk eggløsning, men det viste seg alt for sent at i tillegg til at jeg slet med eggløsningen hadde mannen redusert spermkvalitet. Noe 10-30% av alle menn har. Så mannen skal alltid sjekkes før kvinnen settes på hormoner.
Gjest roseduft Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg er en tidligere pergo-bruker. Ja, det funket for meg. Jeg hadde sykluser i hytt og gevær. Klarte faktisk å få til barn nr 1 på en 50dagers syklus helt naturlig, men med nr 2 gikk det to år og den satt på den siste (3/3) runden med dobbel pergo. Jeg brukte pergo i annen hver syklus. Er nå gravid og over halvveis med ett barn i magen - heldigvis! Bivirkninger hadde jeg ikke så mye av - det eneste nevneverdige var at jeg fikk endel hetetokter. Lykke til! Ps. Kom på en liten ting til: jeg fikk eggløsning senere enn det gyn forespeilet meg ut i fra hans "fasit". Så sjekk etter eggløsning selv og ikke ta gyn sine dager for gitt. Takk for svar og råd ang EL. Og gratulerer til deg med barn i magen Skal begynne å teste f.o.m imorgen, for å være på den sikre siden.. Er da på dag 10 i syklusen kun, men bedre å være fortidlig ute en forsent vel
Gjest roseduft Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Det virket ikke for meg. Jeg fikk eggløsning, men det viste seg alt for sent at i tillegg til at jeg slet med eggløsningen hadde mannen redusert spermkvalitet. Noe 10-30% av alle menn har. Så mannen skal alltid sjekkes før kvinnen settes på hormoner. Leit å høre at det ikke funket for deg.. Hvor mange kurer prøvde du? Og var det enkle, doble eller tripple? Ja, mannen har sjekket seg. Så det er nokk jeg som er "problemet" til at vi er ufrivillig barnløse..
Athene Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 Leit å høre at det ikke funket for deg.. Hvor mange kurer prøvde du? Og var det enkle, doble eller tripple? Ja, mannen har sjekket seg. Så det er nokk jeg som er "problemet" til at vi er ufrivillig barnløse.. 7 doble kurer... Det er alt for mange. Dersom din gyn prøver seg på det samme må du love meg at du sender meg en PM, eller leser deg litt opp på temaet. Så flott at mannen har sjekket seg! Da er enkel pergo akkurat der dere skal være i utredningen/prøvingen nå. Enkel kur ga meg sen og dårlig eggløsning, så ikke gi opp håpet om dette ikke virker. Du har fortsatt dobbel og trippel å prøve ut. Også anbefaler jeg temping - da ser du eggløsning veldig fint, og om lutealfasen og progesteronproduksjonen også er bra. Og "prøving" annenhver dag akkurat nå, uavhengig av hva eggløsningstestene sier.
Maiava88 Skrevet 18. oktober 2012 #7 Skrevet 18. oktober 2012 Her holdt det med en runde pergo Er 31 uker på vei med ei lita tulle nå
Johanna84 Skrevet 18. oktober 2012 #8 Skrevet 18. oktober 2012 https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:y56VM4v_pYoJ:www.jarrettfertility.com/PCOS%2520patient%2520handout.pdf+&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEESheEfHntE--8PrL_Fx2o-0JWfBPn_Qs90AMzUEgPR2vCIMyXQ-UcROxu0Nj4lEwKrcu_kqjbfb8k5ZhvA4RuqyDyV86tjJ7Lw0FklkAOqB-yymSnfPs-Q3M7lRxpjWY8QsCjO37&sig=AHIEtbT-E5LEWlLl_bfEWNkQJPVbPSpxbw Se på denne linken. Det er lett å tenke at Norge er foran innen medisin, men denne artiklene viser noe annet. Blad igjennom slidesene og les om hvordan clomifen /pergo nesten ikke blir brukt lenger. Det er bedre medisiner som har en langt større suksessrate. Les og lær:)
Gjest roseduft Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Her holdt det med en runde pergo Er 31 uker på vei med ei lita tulle nå Ååh, så heldig da gratulerer så mye! Husker du om kroppen føltes noe anderledes? Symptomer etter kuren? Eller evnt når el var..? testet du?
Maiava88 Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Ååh, så heldig da gratulerer så mye! Husker du om kroppen føltes noe anderledes? Symptomer etter kuren? Eller evnt når el var..? testet du? Takk Jeg hadde så og si ingen bivirkninger. Men jeg kjente godt at det var EL på gang, for å si det sånn! Brukte EL test gjennom hele syklusen og fikk positiv test på dag 19 10 dager etterpå satt jeg der med en positiv graviditetstest Lykke til
Gjest roseduft Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 Takk Jeg hadde så og si ingen bivirkninger. Men jeg kjente godt at det var EL på gang, for å si det sånn! Brukte EL test gjennom hele syklusen og fikk positiv test på dag 19 10 dager etterpå satt jeg der med en positiv graviditetstest Lykke til Ååå.. Da får jeg litt mer positiv innstilling til det hele, og forhåpninger Har idag hatt små stikk, som nålestikk i livmor. Prøver virkelig ikke å kjenne etter, men det er sååå utrolig vanskelig! Ønsket om en spire er sterkere enn noe annet. Hvor lenge var dere prøvere før du fikk pergotime? Og var det pga manglende el..?
Maiava88 Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 Ååå.. Da får jeg litt mer positiv innstilling til det hele, og forhåpninger Har idag hatt små stikk, som nålestikk i livmor. Prøver virkelig ikke å kjenne etter, men det er sååå utrolig vanskelig! Ønsket om en spire er sterkere enn noe annet. Hvor lenge var dere prøvere før du fikk pergotime? Og var det pga manglende el..? Ja, det er iallefall håp Jeg sluttet på pillen sommeren 2010, fikk menstruasjon tilbake året etter, men var meget uregelmessig og trolig hadde jeg ikke EL.
Gjest roseduft Skrevet 27. oktober 2012 #13 Skrevet 27. oktober 2012 Hvilke andre symptom opplevde du melllom EL og ikm??? Jeg er utrolig oppblåst og murring i livmor/eggstokker !! Helt utrolig..blir nesten litt urolig for om noe er galt :/ Er idag ca en uke etter EL hvis el var forrige helg..
Maiava88 Skrevet 28. oktober 2012 #14 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg kjente at noe var på gang, men det er vanskelig å sette fingeren på HVA Uka før ikm hadde jeg en del økt utflod og en rar følelse i magen. Hverken vondt eller såkalt murring, bare en helt anderledes følelse
Gjest roseduft Skrevet 28. oktober 2012 #15 Skrevet 28. oktober 2012 Ok.. spennende.. For jeg har hatt murringer i di sisste dagene. Spesielt i eggstokk-området igår, men mer sentrert i livmor idag. Små stikkninger og rar følelse.. Kjente iling ned høyre lysk tidligere idag, og fikk en sånn følelse om at "jeg er gravid" ... Men tørr virkelig ikke håpe for mye altså.. Brystvortene er også ømme litt igår og mer idag..pluss jeg føler i kroppen at jeg har feber og hodeverk..........! Bivirkninger, syk eller bare selvpåført gravid-symptom..ikke godt og si. Dårlig tålmodighet og brennende ønske om en spire er vel ikke den beste kombinasjonen Skal ta blodprøve på tirsdag for å sjekke om EL har vært....har testet hver dag, men ingen positiv test, foruten den jeg følte var positiv forrige søndag! ....blir aldri klok på tyding av tester fra billig-tester.. Sukk.....prøver inderlig ikke å kjenne etter, men ikke enkelt å la være.. Når det er så mye forskjellig som skjer i kroppen.. Er nokk selvpåført psykisk alt i sammen kjenner jeg meg selv rett. Håper er der jo..
Maiava88 Skrevet 29. oktober 2012 #16 Skrevet 29. oktober 2012 Ømme bryster og forkjølelsessymptomer hadde jeg, husker jeg nå! Var forkjølet nesten annenhver uke gjennom hele 1. trimester. I forbindelse med blodprøven du snakker om, så må den taes til akkurat riktig tidspunkt! Jeg fikk beskjed om å ta den på dag 22-23 i syklusen (tror jeg), men uheldigvis så var dag 22 og 23 på helg, så jeg tok ikke prøve før på dag 24. (etter hvert så viste det seg at EL fant sted på dag 20 eller 21). Noen dager etter jeg fikk bekreftet graviditeten fikk jeg ett brev fra sykehuset om at blodprøvene viste at jeg ikke hadde hatt EL denne perioden, og at jeg skulle prøve igjen neste periode Det var nok fordi blodprøven ble tatt når EL var overstått.
Gjest roseduft Skrevet 29. oktober 2012 #17 Skrevet 29. oktober 2012 Ømme bryster og forkjølelsessymptomer hadde jeg, husker jeg nå! Var forkjølet nesten annenhver uke gjennom hele 1. trimester. I forbindelse med blodprøven du snakker om, så må den taes til akkurat riktig tidspunkt! Jeg fikk beskjed om å ta den på dag 22-23 i syklusen (tror jeg), men uheldigvis så var dag 22 og 23 på helg, så jeg tok ikke prøve før på dag 24. (etter hvert så viste det seg at EL fant sted på dag 20 eller 21). Noen dager etter jeg fikk bekreftet graviditeten fikk jeg ett brev fra sykehuset om at blodprøvene viste at jeg ikke hadde hatt EL denne perioden, og at jeg skulle prøve igjen neste periode Det var nok fordi blodprøven ble tatt når EL var overstått. Takk igjen for svar Jeg er jo sååå håpefull ! Feberfølelse og sliten idag, murring i magen, og superømme brystvorter! Holder senga.. Null energi, og føler meg bare syk Skal ta blodprøve dag21. Vil denne evnt påvise graviditet dersom det er HCG i blodet..? Tester de for det i samme sleng? Hvilken type blodprøve er det egentlig? Stikk i fingen bare, eller med nål i armen? :O gruer meg litt Håper håper hååååper at jeg er like heldig som deg at det klaffer på første pergo her nå Du hadde EL på dag 20 ca? Vil det si syklusen din da var 34 dager lang ca..? Litt tidlig for min del å kjenne graviditetssymptomer på dag 20 i syklusen, eller...? Huff, er redd jeg har selvpåført meg selv alt dette her
Maiava88 Skrevet 29. oktober 2012 #18 Skrevet 29. oktober 2012 Takk igjen for svar Jeg er jo sååå håpefull ! Feberfølelse og sliten idag, murring i magen, og superømme brystvorter! Holder senga.. Null energi, og føler meg bare syk Skal ta blodprøve dag21. Vil denne evnt påvise graviditet dersom det er HCG i blodet..? Tester de for det i samme sleng? Hvilken type blodprøve er det egentlig? Stikk i fingen bare, eller med nål i armen? :O gruer meg litt Håper håper hååååper at jeg er like heldig som deg at det klaffer på første pergo her nå Du hadde EL på dag 20 ca? Vil det si syklusen din da var 34 dager lang ca..? Litt tidlig for min del å kjenne graviditetssymptomer på dag 20 i syklusen, eller...? Huff, er redd jeg har selvpåført meg selv alt dette her Hvis du ikke har hatt EL enda, kan du jo ikke være gravid- ergo så er ikke forkjølelsen noen graviditetssymptom. Blodprøve er en nål i armen ja. Hos meg tappet de tre glass med blod. På dag 21 i syklusen er du i ikke teknisk sett gravid, selv om det skulle klaffe, så nei- prøven vil ikke vis det. hCG produseres ikke før egget er festet, og det kan ta noen dager før hCG produksjonen er så høy at det slår ut på en test. Vet ikke hvor lange mine sykluser var, da jeg startet på pergotime pga. uregelmessige sykluser og manglende EL. Som sagt, når legen skal ha det til å ta blodprøve på dag 21,vil det si at du ikke en gang er gravid på dag 20. Du kan umulig ha graviditetssymptomer før EL
Gjest roseduft Skrevet 30. oktober 2012 #19 Skrevet 30. oktober 2012 Hvis du ikke har hatt EL enda, kan du jo ikke være gravid- ergo så er ikke forkjølelsen noen graviditetssymptom. Blodprøve er en nål i armen ja. Hos meg tappet de tre glass med blod. På dag 21 i syklusen er du i ikke teknisk sett gravid, selv om det skulle klaffe, så nei- prøven vil ikke vis det. hCG produseres ikke før egget er festet, og det kan ta noen dager før hCG produksjonen er så høy at det slår ut på en test. Vet ikke hvor lange mine sykluser var, da jeg startet på pergotime pga. uregelmessige sykluser og manglende EL. Som sagt, når legen skal ha det til å ta blodprøve på dag 21,vil det si at du ikke en gang er gravid på dag 20. Du kan umulig ha graviditetssymptomer før EL Ok, takk for svar Bare tenker at dersom jeg fikk el 5-10 dager etter sisste pergo pille, så var el rundt 22-23 oktober.. Altså en uke siden.. Blir spennende å se om el har funnet sted eller ikke da.. Tror jeg hadde el 22 okt ser du, ifølge el-testen jeg måtte tyde (aldri mer billigstrimler nei Føler meg gravid da, men alle tegn og symptomer på graviditet kan relateres med pergo-bivirkninger.. Jobber i livmor/eggstokker; stikker, strekker, drar, iler.. Superømme nippler, feberfølelse som kommer ved gjevne mellomrom, vondt i hodet, munnsår (?!) kviseutbrudd. Ekstreeeemt trøtt idag......
Athene Skrevet 30. oktober 2012 #20 Skrevet 30. oktober 2012 Føler meg gravid da, men alle tegn og symptomer på graviditet kan relateres med pergo-bivirkninger.. Jobber i livmor/eggstokker; stikker, strekker, drar, iler.. Superømme nippler, feberfølelse som kommer ved gjevne mellomrom, vondt i hodet, munnsår (?!) kviseutbrudd. Ekstreeeemt trøtt idag...... Det er riktig. Jeg har aldri hatt så mange symptomer som da jeg gikk på pergo, det herjet virkelig med hormonene i kroppen. "Feber" følelsen er en normal virkning av høyt progesteronnivå, som man har etter eggløsning. Som Maiavana skriver er du teknisk sett ikke gravid ennå, og da er det heller ikke mulig å kjenne symptomer. Men det er jo alltid lov å håpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå