Gå til innhold

Menstruasjon - Forskyvelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ett lite spørsmål ang menstruasjonen, jeg har ikke gått på p-pillen siden jeg var 18 år, og nå er jeg 25 år. Jeg har alltids hatt en stabil menstruasjon, dvs 32 dager syklus.

MEN så til det siste året, altså fra nytt år ca, så har den blitt VELDIG rar.

Jeg har vanligvis mensen i 4-5 dager, men de siste månedene har den bare vart 2-3 dager MAX 3 dager, og den kommer alltids en uke senere enn den er forventet. Jeg skjønner meg ikke på dette herre....

Er dette vanlig?

Jeg har verken lagt på meg, eller gått ned i vekt, jeg stresser ikke, jeg har ikke forandret kostholdet mitt ingenting er forandret...

Så er det noen som har en ide om hva som skjer? Hvorfor den driver å forskyver seg selv? med en uke hver syklus?

Anonym poster: a0068bf69e8055565769791e04455853

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonym poster: 928c642e3954217d9f4e6df513f38d8e

Skrevet

Det at blødningene blir mindre (færre dager) med alderen er normalt. Det at syklusen blir 7 dager lengre, fast syklus på 39 dager om jeg forstår deg rett?, er ikke normalt.

Hvor lenge har du hatt disse syklusene? Det kan være tilfeldige variasjoner. Eller et tegn på at ikke alt er som det skal.

Skrevet

Det at blødningene blir mindre (færre dager) med alderen er normalt. Det at syklusen blir 7 dager lengre, fast syklus på 39 dager om jeg forstår deg rett?, er ikke normalt.

Hvor lenge har du hatt disse syklusene? Det kan være tilfeldige variasjoner. Eller et tegn på at ikke alt er som det skal.

Ja, og det skjer hver periode. Enten med 7 dager eller flere. Jeg har disse syklusene nå de 5 siste månedene som jeg kan komme på. (har problemer med å huske lengre bakover) Men jeg føler ikke at dette er normalt, når jeg ellers har hatt stabil syklus på 28-30 dager fra jeg fikk menstruasjonen til nå....

Skrevet (endret)

Ja, og det skjer hver periode. Enten med 7 dager eller flere. Jeg har disse syklusene nå de 5 siste månedene som jeg kan komme på. (har problemer med å huske lengre bakover) Men jeg føler ikke at dette er normalt, når jeg ellers har hatt stabil syklus på 28-30 dager fra jeg fikk menstruasjonen til nå....

Nei, det er ikke normalt. Det er normalt at syklusene kan bli noe lengre med alderen, men da snakker vi noen dager. Overstiger syklusen 35 dager, særlig dersom den ikke er regelmessig, er ikke alt som det skal.

Hvor mye det er å gjøre med det er imdilertid et helt annet spørsmål. Det kan skyldes forstyrrelser i hormonene, eller forhold i livmor/eggstokker. Men i over 90% av tilfellene er det ingenting å gjøre.

Tilføyelse: Det er heller ikke farlig i det hele tatt.

Endret av Athene
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Det er normalt at syklusene kan bli noe lengre med alderen, men da snakker vi noen dager. Overstiger syklusen 35 dager, særlig dersom den ikke er regelmessig, er ikke alt som det skal.

Hvor mye det er å gjøre med det er imdilertid et helt annet spørsmål. Det kan skyldes forstyrrelser i hormonene, eller forhold i livmor/eggstokker. Men i over 90% av tilfellene er det ingenting å gjøre.

Tilføyelse: Det er heller ikke farlig i det hele tatt.

så lenge det ikke er farlig er jo alt ok :)

Men jeg glemte å tilføye at jeg er ekstrem hormonell for tiden, har vært det den siste måneden. Kan dette påvirke syklusen min?

og med hormonell mener jeg griner for ingenting, kan grine og le om en annen, bli sint uten grunn osv.

Skrevet

så lenge det ikke er farlig er jo alt ok :)

Men jeg glemte å tilføye at jeg er ekstrem hormonell for tiden, har vært det den siste måneden. Kan dette påvirke syklusen min?

og med hormonell mener jeg griner for ingenting, kan grine og le om en annen, bli sint uten grunn osv.

Det er jo hormoner som styrer hele syklusen. Og når syklusen er uregelmessig eller veldig lang er jo ikke samspillet mellom hormonene akkurat som deet skal være.

Har du store plager som kan skyldes hormoner (humørsvingninger, hodepine, mensmurringer, kvalme, ømme bryst....) kan du få henvisning til gynekolog og hormonprøve.

Skrevet

Det er jo hormoner som styrer hele syklusen. Og når syklusen er uregelmessig eller veldig lang er jo ikke samspillet mellom hormonene akkurat som deet skal være.

Har du store plager som kan skyldes hormoner (humørsvingninger, hodepine, mensmurringer, kvalme, ømme bryst....) kan du få henvisning til gynekolog og hormonprøve.

Oki tusen takk for god hjel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...