Gå til innhold

Tips....


Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei!

Jeg og 2 kusiner skal ut og spise i morgen. Vi har tenkt å spise hos Bambus ( håper vi finner frem! :-) )

Det jeg lurer på......bør man gi tips siden restauranten er sånn fint fint? Evt hvor mye ( håper ikke så mye, siden vi alle er fattige studenter :oops: )? Pleier å spise hos Mc`ern, Peppes, Burger osv og der gir man ingen tips, så jeg vet ikke akkurat åssen det er når man spiser hos Bambus.

Håper dere kan hjelpe :tunge1:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til akkurat Bambus da, men jeg tipser alltid der hvor jeg blir servert maten ved bordet (altså ikke Burger King o.l.), 10% er vel det vanlige. Jeg tipser ikke om jeg er misfornøyd.

Skrevet

Det alminnelige er å runde opp til et "helt" beløp. Det beste er om du får til å runde opp til en hundrelapp. Men om regninga er på mere enn 3-400,- bør ikke tipsen være under 10%, om dere er fornøyde med mat og service.

Kos dere :-D

Gjest Anonymous
Skrevet

hei!

Er det noen her som vet om man trenger å bestille bord på Bambus, evt vil det koste ekstra?

Takker på forhånd! :)

Skrevet

Å bestille bord på forhånd kan være lurt, spesielt om dere skal ut i helga. Har aldri hørt om noen resaturanter som tar ekstra betalt for dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man tipser jo etter hvor fornøyd man er og har alt vært bra er det vanlig og greit å tipse 10%... men det å runde opp til nærmeste 100 lapp er noe tull, det viser jo ingenting overfor en servitør hvor fornøyd man har vært med servicen og maten.

Det kan lønne seg å bestille bord på bambus, de er veldig populære og maten er god der. Det koster aldri noe å bestille et bord på en restaurant.

Skrevet

Jeg må bare få fåreslå Nambo som ikke ligger langt fra Bambus. Bedre mat (synes jeg) og billigere. Men bestill bord, det er kjempepopulært.

Gjest Anonymous
Skrevet

Å?...er Nambo bedre enn Bambus? :roll: Kan jeg spørre hvor den ligger?

Skrevet

Jeg synes i alle fall det. Samboeren min også. Og at det er litt billigere er jo ok det også.

Nambo ligger i Majorstuveien 34.

Gjest Poirot
Skrevet

Bambus har god mat, men er ingen ekslusiv superfin restaurant. Man kan fint komme uten dress og le høyt.

Uenig i hvor mye man skal drikse. Jeg ville gitt ca 10 % opp til en neturlig avrunding. Men jo dyrere maten er, jo mindre vil jeg drikse.

Om jeg velger en vin til 1000 kr må kelneren like fullt servere meg som om jeg valgte en til 300 kr. Ingen grunn for meg da å gi 10% av denne dyre vinens kostnad til kelneren. Når hele familein går ut og spiser for 5-6000 kr holder det mer enn nok å gi 5-6 % i driks, og ikke 5-600 kr. Kelnere får lønn.

Skrevet
Bambus har god mat, men er ingen ekslusiv superfin restaurant. Man kan fint komme uten dress og le høyt.

Uenig i hvor mye man skal drikse. Jeg ville gitt ca 10 % opp til en neturlig avrunding. Men jo dyrere maten er, jo mindre vil jeg drikse.  

Om jeg velger en vin til 1000 kr må kelneren like fullt servere meg som om jeg valgte en til 300 kr. Ingen grunn for meg da å gi 10% av denne dyre vinens kostnad til kelneren. Når hele familein går ut og spiser for 5-6000 kr holder det mer enn nok å gi 5-6 % i driks, og ikke 5-600 kr. Kelnere får lønn.

Jeg oppfattet dette som et spørsmål om hva som er vanlig, og det er vanlig å gi mere om man kjøper for mere, innen rimelighetens grenser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok, f.eks jeg som er student spiser der for ca.150-160kr. Hvor mye bør jeg tipse? :roll:

Skrevet

Jeg ville ha tipsa ca. 20 kroner, litt avhengig av hva som blir nærmeste runde beløp.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sier som Poirot - Bambus er ingen fin restaurant. Det er et helt ordinært spisested. Så jeg synes ikke du skal stresse med tipsingen, gi det du føler for. Hvis servicen er bra - så runder du litt opp. Stort sett er den ikke noe særlig å skryte av, så da kan du fint unnlate å tipse.

Jeg holder også en knapp på Nambo, det er kjent for å være et mye bedre sted.

*Matahari, som ikke er på godfot med Bambus om dagen*

Gjest Anonymous
Skrevet

Kelnere og servitører får lønn ja, men i den bransjen så er ikke timeslønnen så bra, for den er basert på at man skal få tips... Så alt fra 103 kr og oppover er vanllig timeslønn for en servitør... Og det er jo ikke så mye når man tenker på hvor mye man egentlig gjør på en dag!!

Skrevet
Kelnere og servitører får lønn ja, men i den bransjen så er ikke timeslønnen så bra, for den er basert på at man skal få tips... Så alt fra 103 kr og oppover er vanllig timeslønn for en servitør... Og det er jo ikke så mye når man tenker på hvor mye man egentlig gjør på en dag!!

Stort sett det samme som butikkansatte har, og de gjør da også jobben sin i løpet av en dag eller?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja men servitører får ikke overtid, kveldstillegg eller helge tillegg på sin timeslønn, det gjør butikkansatte...

Skrevet

Det er uansett ikke dette diskusjonen handler om. Dette har vært diskutert tidligere, og det kan sikkert startes en ny tråd dersom det er ønskelig.

Det vanlige i Norge i dag er å tipse dersom man er fornøyd med mat og service, når man spiser på et sted der maten serveres ved bordet av en kelner. På steder med lavere prisnivå/selvbetjening/buffet/diskservering er praksis noe mere variert, men det er ingenting i veien for å tipse her også om er er spesielt fornøyd. Noen er ikke enige i denne praksisen, men de fleste fleste følger den.

Skrevet

Gir sånn ca 10% men det kommer litt ann på hvor mye vi har spist for og hvordan sevicen har vært i forhold. Spiser vi for 2000.- forventer jeg litt bedre sevice enn på peppes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...