Gå til innhold

Historie og sammfunnsfag som privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har meldt meg opp til eksamen som privatist i historie 1003 og sammfunnsfag 1001. Jeg skal ta hele vgs som privatist og regner med at jeg har nok arbeidspraksis ca ett år etter jeg har tatt alle fagene. (23/5 regelen)

Det jeg lurer på er om det er noen som har tatt disse fagene og vet hvilke bøker man skal bruke? Jeg finner ikke svar på nettet og skolen er det umulig å få svar fra. Jeg har fått låne bøker fra biblioteket på skolen, Fokus sammfunnsfag (så den er egentlig grei) og Tidslinjer 1 og 2 (vg2 og vg3) til historie. Vet dere om jeg skal bruke begge disse bøkene, eller bare en? Jeg har også hørt at man skal levere leseliste, betyr det at man skal lese andre bøker i tillegg?

Jeg får ikke utlevert læreplan fra skolen, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i det, evt hva jeg må søke på når jeg tar fagene etter 23/5 regelen?

Ble litt mye dette her, men hadde satt kjempestor pris på svar!

Anonym poster: 107c55be628855d51c67bf8835d33a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var elev ved voksenopplæringen i historie, og der brukte vi "Tidslinjer påbygging". Den inneholdt både eldre og nyere historie.

Så vidt jeg vet skal du ikke lese andre bøker utenom, det gjelder vel først og fremst i fag som f.eks. norsk. :)

Anonym poster: 2098575110898ae2ac1c319338271f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg får se om de har boken på biblioteket, høres bedre ut enn å lese gjennom bøkene fra både vg2 og vg3.. Æh, at det skal være så komplisert!

Anonym poster: 339dab3dae994535b862d20cec824504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Læreplaner finner du på udir.no, ellers finner du mye på studienett.no. Søk rundt og se hva du finner!

Jeg vil anbefale å lese begge historiebøkene, ettersom de sikkert utfyller hverandre, og hvis de er pensum vil de dekke temaer den ene påbyggingsboka ikke tar opp. Snarveier blir veldig ofte omveier, og du sparer hverken tid, penger eller energi hvis du stryker første gangen fordi du bare har lest halve pensum! :nei:

Men jeg ville kontaktet en lærer i fagene for å spørre om du trenger å lese ekstra (en elev ved vgs vil jo lese ekstra til prosjekter og slikt, men jeg vet ikke om det betyr at også privatister skal lese utenom pensum).

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det er andre regler som gjelder ang. pensum for privatister enn for dem som går voksenopplæring/påbygging o.l., men vil bare påpeke at Tidslinjer påbygging er en tykk/stor/tung bok som neppe har utelatt noe som er veldig viktig - tror det skal mye til for at sensor/eksaminator spør etter hendelser el.l. som ikke står omtalt der. Men det er bare min mening. ;) Til TS: Uansett er det viktig å spørre noen som kan gi deg 100% korrekt informasjon! :)

Anonym poster: 2098575110898ae2ac1c319338271f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...