Gå til innhold

Installere alarm - leietaker


Adele

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg har postet dette i riktig forum nå, men jeg prøver iallefall.

Hvordan rettigheter har jeg som leietaker når det kommer til installering av alarm?

I slutten av september fikk sambo og jeg et veldig bra tilbud fra Sector Alarm. Vi gjorde det veldig klart fra begynnelsen av at vi kun leier, men selger fortalte at dette skulle gå bra da systemet er trådløst.

Endte opp med at vi signet opp for dette, da jeg stadig vekk hører om innbrudd i innlandet. Montøren kom i dag for å sette opp boksen, samt ta ned det tidligere inaktive systemet (som forrige huseier fortalte at ikke var i bruk, kun skremsel for eventuelle tyver).

Plutselig står huseier på døra, og mener at vi driver med sabotasje. Prøvde å forklare at vi ønsker sikkerhet, da vi bor i en gammel bolig. Han mente at vi skulle avklare dette med han først. Og kom med husleiekontrakten for å vise ene punktet "Leietaker kan ikke uten utleiers skriftlige samtykke sette opp antenne på eiendommen eller forandre boligen, for eksempel ved å anbringe fast gulvbelegg, fjerne, flytte eller bytte ovner, komfyrer, dører eller lignende.". Og han var veldig påståelig at jeg løy om hva tidligere huseier hadde sagt om boksen.

Da jeg prøvde å poengtere at han burde fortalt at den gamle boksen var aktiv, mente han at vi burde spurt om dette. Tilleggsinformasjon her er at han flyttet inn 1. juni, og boksen er visst i følge montør veldig, veldig gammel.

Så.. Betyr det i praksis at boligen vi leier skal være fritt frem for eventuelle innbrudd? Burde det ikke være en lettelse for huseier at vi ønsker å sikre hans bolig - da vi bor i en generasjonsbolig - kommer de inn her, er det en smal sak å komme seg inn hos de, da vi deler kjeller. Eller er det jeg som er på bærtur her nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et trådløst system gjør ikke større inngripen i boligen enn om du henger opp en hylle eller noen bilderammer, alternativt en lampe. ALtså har utleier ingenting han skulle sagt. I tillegg har han selv brutt husleieloven når han bare buser inn uten å avtale med dere og spørre om han kan komme inn først. Det er dere som disponerer boligen og han har ingen rettigheter annet enn å følge opp at det ikke blir påført skader utover normal slitasje og bruk.

En utleier kan heller ikke legge til punkter i en husleiekontrakt som går utover punktene i husleieloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om et par-tre skruer. Montøren selv ble sjokkert over hvordan han oppførte seg, og anbefalte meg faktisk til å finne et annet sted å bo, da hun synes at huseier virket veldig kontrollerende.

Så klart. Hadde det vært at jeg hadde snekker eller noe lignende på besøk, kunne jeg forstått at han ble sint for å ikke avklare det med han først. Jeg forandret faktisk ikke noe på innbo, og montør ville bruke samme skruehull for å få opp nye boksen.

Han har ikke lagt på flere punkter på husleien, annet enn det vi har skrevet under. Det jeg skrev i anførselstegn, er direkte utdrag fra denne kontrakten. Kan på en måte ikke se hvordan et trådløst alarmsystem kommer innunder å fjerne gulvbelegg, fjerne/flytte dører osv?

Endret av adele.bethune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han mislikte alarmen fordi han nå ikke kan ta seg inn hos dere sånn uten videre...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han mislikte alarmen fordi han nå ikke kan ta seg inn hos dere sånn uten videre...

Herlighet, ikke sett meg på slike tanker.. :sjokkert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at han har ikke lov å putte momenter i kontrakten deres som bryter med husleielovene som du finner på www.lovdata.no . Eksempelvis kan ikke en utleier skrive en oppsigelsestid som bryter med forskriftene, eller legge til at du må skufle snø forann hans inngang osv og bruke det som oppsigelsesgrunn siden det bryter med eksisterende lovverk.

Dette kom for noen år siden pga mange utleiere som lurte og utnyttet leietagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje han mislikte alarmen fordi han nå ikke kan ta seg inn hos dere sånn uten videre...

Jeg var jaggu inne på samme tanke selv, hvorfor i all verden skulle noen bli sint for at du ønsker å sikre boligen? Det er jo du som betaler for montering og i måneden for å ha alarmen, er jo ingen ulemper for huseier dette. Bør i alleefall ikke være det.

Og spesiellt om det brukes tidligere skruehull, da bør det jo virkelig ikke ha noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i dag dumpet en advarsel fra huseier ned i postkassen.. Med begrunnelse av følgende punkt, som han mener er kontraktbrudd "Leietaker kan ikke uten utleiers skriftlige samtykke sette opp antenne på eiendommen eller forandre boligen, for eksempel ved å anbringe fast gulvbelegg, fjerne, flytte eller bytte ovner, komfyrer, dører eller lignende". Er det jeg som er blind, eller kan noen fortelle meg hvor eller hvordan et trådløst alarmsystem kommer innunder her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint sette opp dette.

Dersom det blir stygge sår i treverk/vegg etc etter at du har skrudd det ned etter utflytting kan utleier kreve at du retter opp dette eller trekke fra depositumet (Det samme gjelder for store bilder, vegghengt tv etc)

Utleier kan også kreve at du setter opp det gamle ubrukelige systemet igjen når du en gang flytter. Det blir litt som et stygt skap du har pakket bort som du ikke vil bruke, men som du ikke kan kaste helt uten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det han setter som konsekvens da, TS? Vil han kaste dere ut, om dere setter om en alarm? Høres ut som en idiot, som absolutt ikke burde ha med andre mennesker å gjøre.

Jeg ser at forbrukerrådet har masse informasjon om leie av bolig, hadde jeg vært deg ville jeg sendt en mail til dem. Det gjorde jeg nemlig selv for noen mnd siden og fikk et veldig raskt, ryddig og hjelpsomt svar tilbake. Kanskje de kan hjelpe deg? For om du får et svar fra de skriftlig som du kan trykke opp i nesa til den teite utleieren din, kanskje han gir seg? Installer alarmen uansett tenker jeg, det kan virke som dere trenger den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg helt enig med alle over her som sier sett igang. Huseier høres ut som en idiot.

Så kom jeg til å tenke på de jeg kjenner som leier ut og prøvde å sette meg i huseiers situasjon (sånn bortsett fra idiotdelen :)).

Som huseier hadde jeg nok ikke reagert på den fysiske delen av det, men heller hva det innebærer ellers. En venninne av meg har ledningen for hovedvanninntaket til hele huset under stuegulvet til utleieleiligheten, så de har en klausul i kontrakten om at gulvvarmen aldri må slås helt av. De har måttet gå inn først en gang da leietaker ringte fra ferie langt borte og sa at hun hadde glemt seg og skrudd av alt (midt på vinteren, dette) og en annen gang uten at leietaker sa ifra, under mistanke om at leietaker hadde glemt seg igjen (de hadde rett). Det ville vært noe problematisk (men selvsagt ikke uløselig) om leietaker i dette tilfellet hadde instalert alarm som utleier ikke kjenner koden til.

Bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det han setter som konsekvens da, TS? Vil han kaste dere ut, om dere setter om en alarm? Høres ut som en idiot, som absolutt ikke burde ha med andre mennesker å gjøre.

Jeg ser at forbrukerrådet har masse informasjon om leie av bolig, hadde jeg vært deg ville jeg sendt en mail til dem. Det gjorde jeg nemlig selv for noen mnd siden og fikk et veldig raskt, ryddig og hjelpsomt svar tilbake. Kanskje de kan hjelpe deg? For om du får et svar fra de skriftlig som du kan trykke opp i nesa til den teite utleieren din, kanskje han gir seg? Installer alarmen uansett tenker jeg, det kan virke som dere trenger den..!

for å være ærlig, så ser jeg egentlig ikke helt hva han anser som problem i denne saken. Vi hadde en annen huseier i første året vi bodde her, og det var egentlig ganske fredelig da. Etter at de nye tok over, er det bare drama hele tiden. Der er alltid vi som leier som gjør feil, og vi bare lyver. Sånn blir slitsomt etterhvert. Fatter bare ikke hvordan han angivelig skal vite hva gamle huseier fortalte oss da vi flyttet inn for 1.5 år siden! Det kommer veldig frem at han er kontrollerende, og det er tydelig at han ikke har noe erfaring med utleie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg helt enig med alle over her som sier sett igang. Huseier høres ut som en idiot.

Så kom jeg til å tenke på de jeg kjenner som leier ut og prøvde å sette meg i huseiers situasjon (sånn bortsett fra idiotdelen :)).

Som huseier hadde jeg nok ikke reagert på den fysiske delen av det, men heller hva det innebærer ellers. En venninne av meg har ledningen for hovedvanninntaket til hele huset under stuegulvet til utleieleiligheten, så de har en klausul i kontrakten om at gulvvarmen aldri må slås helt av. De har måttet gå inn først en gang da leietaker ringte fra ferie langt borte og sa at hun hadde glemt seg og skrudd av alt (midt på vinteren, dette) og en annen gang uten at leietaker sa ifra, under mistanke om at leietaker hadde glemt seg igjen (de hadde rett). Det ville vært noe problematisk (men selvsagt ikke uløselig) om leietaker i dette tilfellet hadde instalert alarm som utleier ikke kjenner koden til.

Bare en tanke :)

i løpet av det 1.5 året vi har bodd her, har ALDRI huseier hatt noen grunn til å ta seg inn mens vi er borte. Om han er så redd for å ikke kunne gå inn i leiligheten mens vi ikke er der, kunne han heller fått koden fra oss. Rett og slett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i løpet av det 1.5 året vi har bodd her, har ALDRI huseier hatt noen grunn til å ta seg inn mens vi er borte. Om han er så redd for å ikke kunne gå inn i leiligheten mens vi ikke er der, kunne han heller fått koden fra oss. Rett og slett.

Og det var derfor jeg skriv "men ikke uløselig" :) Jeg skrev innlegget mitt som et forsøk på å se det fra andre siden, ikke for å argumentere mot deg, jeg syns fortsatt utleier høres ut som en idiot :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere orker å bruke litt penger på det så få en advokat, eller advokatsekretær i området til å skrive en advarsel hvor dere lister opp brudd på privatlivets fred, påtrengende oppførsel, klag på det brevet han skrev etc etc og legg ved det dere har av dokumentasjon. Dette sender så advokaten til ham rekomandert med varsel om at rettslige steg vil bli tatt om han ikke legger seg flat og holder seg langt unna. En utleier er ikke storbonde, og leietager husmann. Faktisk er det slik at hans "rettigheter" til boligen står som vaktmester og kun på deres premisser. Å ta seg inn eller være mer i og rundt boligen enn han ville vært om noen andre fysisk eide denne - går kun hvis det er brann, oversvømmelse, lekkasje og derfor vil påføre skader som gjør boligen ubrukelig. Utover dette skal eksempelvis besøk varsles 2-3 uker i forkant og kun utføres med aksept fra dere.

Det kan være at dere får juridisk hjelp hos vaktselskapet også om dere snakker med dem - at de kan få deres advokater til å sende over et brev som trumfer hans trusler.

Poenget er at om en privatperson blir dømt for brudd på utleielovene vil han kunne miste retten til å leie ut i opptil flere år etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere orker å bruke litt penger på det så få en advokat, eller advokatsekretær i området til å skrive en advarsel hvor dere lister opp brudd på privatlivets fred, påtrengende oppførsel, klag på det brevet han skrev etc etc og legg ved det dere har av dokumentasjon. Dette sender så advokaten til ham rekomandert med varsel om at rettslige steg vil bli tatt om han ikke legger seg flat og holder seg langt unna. En utleier er ikke storbonde, og leietager husmann. Faktisk er det slik at hans "rettigheter" til boligen står som vaktmester og kun på deres premisser. Å ta seg inn eller være mer i og rundt boligen enn han ville vært om noen andre fysisk eide denne - går kun hvis det er brann, oversvømmelse, lekkasje og derfor vil påføre skader som gjør boligen ubrukelig. Utover dette skal eksempelvis besøk varsles 2-3 uker i forkant og kun utføres med aksept fra dere.

Det kan være at dere får juridisk hjelp hos vaktselskapet også om dere snakker med dem - at de kan få deres advokater til å sende over et brev som trumfer hans trusler.

Poenget er at om en privatperson blir dømt for brudd på utleielovene vil han kunne miste retten til å leie ut i opptil flere år etterpå.

tror samboer og jeg har krav på fri rettshjelp, siden per dags dato jeg er i NAV sine systemer, og samboer er uten jobb (studier). Problemet da er vel egentlig at sambo er konfliktsky, mens jeg likesågjerne kunne vært fra Sparta. Om du skjønner? ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da forsikrer du ham om at du tar hele den greia. Han kan henvise til deg eller advokat om det skulle være noe. Om man har en konflikt og ønsker å virkelig sette på plass utleier er det greit å si det "beklager det må du ta opp med vår advokat".

Er det en ting idioter gjerne er redd for så er det å tape penger. Det trumfer gjerne alt annet idioti de måtte se for seg.

Koble inn rettshjelp så raskt som mulig og lykke til. Jeg har selv slåss mot et par slike som tok seg til rette og trodde jeg kunne behandles som en slave i boligen uten å skjønne at det var jeg som disponerte og hadde all bruksrett. Knuser man de juridisk er det en deilig følelse etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forsikrer du ham om at du tar hele den greia. Han kan henvise til deg eller advokat om det skulle være noe. Om man har en konflikt og ønsker å virkelig sette på plass utleier er det greit å si det "beklager det må du ta opp med vår advokat".

Er det en ting idioter gjerne er redd for så er det å tape penger. Det trumfer gjerne alt annet idioti de måtte se for seg.

Koble inn rettshjelp så raskt som mulig og lykke til. Jeg har selv slåss mot et par slike som tok seg til rette og trodde jeg kunne behandles som en slave i boligen uten å skjønne at det var jeg som disponerte og hadde all bruksrett. Knuser man de juridisk er det en deilig følelse etterpå.

takk for tips! Hvor får jeg tak i fri rettshjelp?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen av dere går på skole har man diverse jusshjelpsløsninger, Ellers går man til fylkesmannen hvis jeg ikke husker feil. Man kan også spørre på NAV vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen av dere går på skole har man diverse jusshjelpsløsninger, Ellers går man til fylkesmannen hvis jeg ikke husker feil. Man kan også spørre på NAV vil jeg tro.

takk, skal kontakte NAV i morgen uansett, så kan høre med de da angående dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...