Gå til innhold

Gravid og barselsperm i utlandet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min mann har kanskje mulighet til å få en jobb i utlandet, og jeg blir da selvfølgelig med. Jeg er i full jobb nå og må da sikkert slutte for å bli med han, eller søke permisjon for et år eller to hvis det er mulig.

"Problemet" er at vi prøver å få barn. Hvilke rettigheter til stønad har man som norsk statsborger ansatt i et norsk firma i utlandet (Europa)?

Får man engangsstønad, barselspermisjon m/lønn osv?

Har forsøkt å finne ut av det på Folketrygden sin side, men ble ikke så mye klokere.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barseltiden kan du være akkurat der du vil, dine rettigheter er det sammen som hjemme. I sykmeldings perioder er det ikke liken enkelt å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre er ikke folketrygden spesielt flinke til aa svare paa utenlandssaker.

Jeg er norsk statsborger og jobber i utlandet (Europa) i et utenlandsk firma.

Om jeg blir gravid har jeg rettigheter for stoette fra landet jeg bor i.

Mer enn dette vet jeg dessverre ikke. Vi faar haape du blir gravid kjempefort saa kan du ta barselspermisjon fra firmaet du jobber i naa.. alt i en smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du

jeg er dansk statsborger og fik min første i danmark efter et par måneder rejste jeg med manden til Island da gik jeg over til at få penge fra den islandske stat, nu er jeg bosat her i norge og jeg får fra Norge, men hvis du flytter til udlandet sammen med manden og er bare følge ( altså ikke arbejder for et norsk firma) da gælder de regler som der er i det land du flytter til, men er du ansat af et norsk firma i udlandet da skal de dække din fødselspermition, som sagt før er det vanskelig at få oplysninger fra det offenlige de sidder og passer på at ingen ved noget :hoho: ville være forfærtelig hvis alle viste hvad ens rettighedder var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...