^^Belle^^ Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg har fått meg en liten presskanne/termokoppsak fra Bodum siden kaffen på jobb smaker høgg. Og så lurer jeg da på hvilken kaffe man kan bruke oppi der? Jeg liker kaffen kruttsterk forresten. Og hva er den beste metoden til å få best kaffe?
Kvist Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Kjøp gode kaffebønner og kvern dem selv for aller best resultat. Nest best er å kjøpe i relativt små porsjoner og få kaffesjappa til å kverne for deg. Sånn lager jeg min kaffe: - Koker opp vann, heller koppen full av varmt vann og lar det stå mens jeg kverner kaffen. - Tømmer ut vannet og har i kaffe, hvor mye du vil ha må du prøve deg fram til. Jeg har funnet fram til en skje som gir meg perfekt kaffe etter min smak. - Hell i nykokt vann, prøv å helle "overalt" i koppen så all kaffen blir jevnt våt. - Rør om med en lang skje og legg et lokk eller en skål over koppen. - Vent ca 4 min, så tar du skjea og bruker undersiden av den til å "knekke" det laget med kaffe som har flytt opp, da kommer det et oransje skum fram som du forsiktig fjerner og kaster. - Sett i stempelet og press sakte og forsiktig ned. - Finn en bit sjokolade, sett deg ned og nyt veldig veldig god kaffe. Det med å skumme av etter trekketiden gjør underverker for kaffen, du fjerner en del bitterstoffer og beholder de gode aromaene. Resultatet er en mykere, rundere smak og mye mindre bitterhet, noe som gjør at sterk kaffe smaker enda bedre. 1
^^Belle^^ Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2012 Tusen, tusen takk for svar. Da skal jeg definitivt ta meg en tur på kaffebutikken i byen for å få skikkelig kaffe.
^^Belle^^ Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2012 En liten oppdatering: kjøpte etiopisk mokka (mener det var det den het) på kaffebutikken i går, og nå har jeg lyst å sette den intravenøst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå