Gå til innhold

Marielle's treningslogg


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Jeg føler det er på tide å starte treningsdagbok nå. Ikke så mye for motivasjonen sin del, men mest fordi jeg trenger en plass å loggføre hva jeg egentlig trener. Jeg er inne i en veldig god treningsperiode, og trener relativt mye, føler jeg. Men jeg har jo overhodet ingen kontroll på hva jeg har trent når, og slikt. Og jeg tror nok at med litt mer planlegging og loggføring så kan jeg systematisere litt og optimere treningseffekten.

For øyeblikket er målet å springe mila på under 50 minutter. Et godt stykke igjen dit ennå, men jeg har hatt god framgang i det siste.

I siste "langkjøring"-økt løp jeg 6km på 32 minutter (lørdag tror jeg det var, typisk eksempel på hvorfor jeg trenger en logg...). Jeg har klart å komme opp til et nivå der 11km/t er et greit løpetempo, og framover blir det nok en del lengre økter med dette tempoet.

I tillegg trener jeg en del intervaller, har funnet ut at dette hjelper godt på å få opp formen og farten.

Jeg løper bare inne på mølle for tida. Mest fordi jeg bor midt i en storby og ikke liker å løpe på asfalt. Også litt fordi jeg bor på den sørlige halvkule for tida, og det begynner å bli for varmt til å trene ute. Jeg trives ikke sånn veldig i varmen, og gleder meg litt til jeg kan rømme hjem til vinterkulda. :sno:

Så, planen for oktober er å trene 20 ganger. Så langt har jeg trent 10, så jeg ligger etter planen.

Og de neste 10 kan jeg kanskje til og med se hva jeg egentlig har trent og!

Så da ønsker jeg meg selv lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kan jeg jo begynne med å føre opp hva jeg trente i går (søndag) også:

Langintervall på mølla:

5 min på 9 km/t, oppvarming

8 min på 12 km/t, intervall #1

2 min på 6 km/t

8 min på 12 km/t, intervall #2

2 min på 6 km/t

5 min på 12 km/t, intervall #3

2 min på 6 km/t

3 min på 12 km/t, intervall #3,5

Nedtrapping

Planen var egentlig å springe 3*8min på 12 km/t, men klarte ikke helt det siste draget, så jeg delte det opp. Men syns det var en god økt likevel!

Hvis jeg skal klare tidsmålet på mila så må tempoet mitt opp til litt over 12 km/t, så jeg tror det er bra og teste meg selv mer på det tempoet i lengre drag.

Delmål: 5km på under 25 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en start, ble ikke noe trening i dag (kveld nå, jeg er i en litt annen tidssone...). Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg fikk tilbud om å få 300kr for en body-lotion allergi test, hvilket innebærer å ha en påklistra patch på armen fram til i morgen tidlig. Den kan ikke bli våt, så ikke noe svetting og dusjing på meg i dag. Men som fattig student, så syns jeg det er verdt det.

I stedet ble det vel en times gåtur, pluss at jeg har gått til og fra universitetet to ganger, så det blir vel 1.5 time gåing der og. Så helt passiv er jeg ikke. Dessuten kommer jeg sterkere tilbake i morgen! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det en litt stusselig økt på treningssenteret:

ca. 4km løping, 22 minutter eller noe, pluss nedtrapping.

Beinpress, pushups på knærne, situps på ball og planke.

Planen var egentlig å løpe lenger, men den gang ei. Jeg skylder på varmen i dag, over 30 grader i skyggen. Og strålende sol. No offence til alle dere som klager over hustrigt oktober-vær, men jeg skulle gjerne bytta altså. Jeg fungerer ikke i varmen, så enkelt er det. Dessuten var ikke air-conditionen på senteret ordentlig på. Det aller viktigste var jo at jeg gikk på trening og gjorde noe, for da holder jeg iallefall rutinen i gang.

Ting jeg stresser med om dagen:

- Det er vanskelig å finne sommerjobb i januar.

- Endringer i flybilletter og reiseplaner, masse ekstra tull, men ser ut til at det ordner seg nå, med tre uker i Nepal snart :D

- Eksamen kommer nærmere og nærmere...

- Jeg sover for lite, begynner på skolen klokka 8 hver morgen, og burde være i seng 22 for å få nok søvn. Det skjer bare ikke, så jeg er konstant litt på etterskudd.

En ting jeg burde få til er mer søvn. Det krever nok bare litt mer planlegging fra min side. Også burde jeg bare studere litt hardere, så blir ikke eksamenstida så tung. Noen ganger ønsker jeg døgnet hadde 30 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om 1 time trening på ellipsemaskin i dag. Ellers ikke mye spennende som har skjedd gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag, og jeg gleder meg VELDIG til å kunne sove litt lenger i morra tidlig, starter ikke på skolen før 10. Jeg har vært litt trøtt i trynet siste uka, for å si det mildt, så det skal bli digg å sove uten vekkerklokka på i helga.

Dagens trim ble en kort intervall-økt på mølla:

5 min oppvarming

4 intervaller:

1 min på 6 km/t

2 min på 10 km/t

2 min på 13.2 km/t

5 min nedtrapping

Så til sammen 30 minutter. Ikke så lenge, men det kjentest iallefall fryktelig effektivt ut. Jeg merker at å springe raskere enn 13 er slitsomt, og jeg klarer nok ikke mye lenger enn 2 minutter strekk (ennå). Men det er herlig, på en slitsom måte.

Også er det helt bekrefta at jeg reiser til Nepal om 5 uker, blir der i tre uker før det blir hjem til Norge. :danse: Jeg gleder meg til å se fjell. Og da mener jeg FJELL. HIMALAYA!!! Jeg er nok litt over gjennomsnittet glad i fjell, så dette blir midt i blinken. Dessuten må jeg jo være i god form når jeg først får sjansen til å gå litt turer i Annapurna-området (selv om det ikke blir de helt store greiene nå da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag ble det 15 min jogging på mølla, 15 min på ellipsemaskina og en god runde core-øvelser. Merka at jeg ikke hadde spist nok før på dagen, blei litt svimmel og hadde ikke energi til å yte max. Denne helga er det lesehelg, må bare få ferdig et tonn skolearbeid før jeg kan slappe ordentlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviledag i dag, har bare vært ute og gått en times tur. Bare jeg får surra meg på trening i morra, så blir det 5 ganger denne uka også, og da er jeg helt etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det en god time på ellipsemaskina igjen. Jeg var passe gåen etterpå, så det var hardt nok.

For å summere opp uka:

Mandag: Hviledag, 1 time gåtur

Tirsdag: 4km løping, lett styrketrening

Onsdag: 1 time ellipsemaskin

Torsdag: Kort-intervaller

Fredag: 15 min jogging, 15 min ellipsemaskin, core-trening

Lørdag: Hviledag, 1 time gåtur

Søndag: 1 time ellipsemaskin

Så jeg har trent 5 ganger denne uka, mellom 3.5 og 4 timer totalt. Det er ikke så værst, det. Neste uke skal jeg prøve å ha litt lengre økter, slik at jeg kommer over 4 timer totalt. Pluss at en av øktene bør være en lengre løpeøkt. Vet at jeg prioriterte ellipsemaskin på de lange øktene denne uka fordi jeg syns det er litt lettere, og fordi jeg er mer vant med det. Men jeg burde vel prøve meg på 10 km løping snart, har faktisk ikke løpt lenger enn 8km på mange mange måneder. Det var bare den tolmodigheten da...

Mål for neste uke:

- nok søvn (7-8 timer hver natt)

- minst 5 treningsøkter, minst 4 timer totalt

- løpe 10 km i strekk

- Null snop før lørdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips:

På norsk, som er språket du skriver på, er det korrekte:

Marielles treningslogg.

Man bruker ikke 's på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...