Gå til innhold

Dansk skole forbyr energidrikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skole forbyder energidrik

Børn på en skole på Samsø blev enten hyperaktive eller sløve af at drikke energidrik. Derfor har skolen indført et forbud mod drikken i skoletiden.

Det er slut med at drikke sig til ekstra energi på Tranebjerg på Samsø. Her har skolen forbudt eleverne at drikke energidrik i skoletiden.

Det skriver DR nyheder.

»Lærerne var bekymrede over det omfang, forbruget havde taget. De så børnene blive hyperaktive eller det modsatte - meget sløve. Derfor tog det os kun få minutter at blive enige om et forbud,« siger formanden for skolebestyrelsen, Morten Øster Kristensen, til DR Nyheder.

Selv en lille energidrik indeholder koffein svarende til to store kopper kaffe, og nogle elever på Tranebjerg Skole drak ofte fem-seks stykker, fortæller skolebestyrelsesformanden.

»Det er åbenbart blevet cool og sejt at drikke energidrik,« siger han.

...

Samsø er ikke alene

Også andre skoler har ifølge DR Nyheder indført forbud mod energidrikke. Det er blandt andet Kolding Realskole.

»Børnene i de små klasser begyndte at drikke energidrik, og de blev simpelthen bimse af det, og så forbød vi det. Og selv om vi ikke har lavet nogen egentlig undersøgelse af effekten, er det mit klare indtryk, at et forbud virker,« siger skoleleder Peter Christensen til DR Nyheder.

kilde: http://www.metroxpress.dk/nyheder/skole-forbyder-energidrik/KObljh!E7Heif0aH5QA/

Går danskene for langt når de forbyr barn på barneskolene å drikke energidrikk i skoletiden? Eller er det vi som ligger etter som ikke gjør det?

Kunne du tenke deg å gi ditt barn (hvis du hadde) på barneskolealder en 5-6 bokser energidrikk å drikke om dagen? Ville det vært sunt? Er energidrikk sunt for barn?

Anonym poster: c443e960b8db9bf59c79c475dea1e0e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I England selger de en energidrikk som heter Rockstar som har koffein innholdt tilsvarende seks kopper kaffe. Den får selv voksne 1.90 høye Rugbyspillere til å bli hypre, noe sånt er altfor sterkt for en liten barnekropp. Barn tåler langt mindre koffein en voksne.

Jeg tror at i worst case scenario kan å innta så store koffeinmengder gi en liten barnekropp hjerteflimmer.

• Liker 1
Skrevet

Det gjør de rett i! Ser ofte barn i 10-12 års alderen går rundt og drikker på energidrikk, og det er slettes ikke bra.

Selv om norske skoler ikke har en konkret lov mot energidrikk på skolen så tror jeg ikke det er lov her i landet heller.

Jeg gikk ut av barneskolen for 13 år siden, og den gang fikk vi ikke drikke saft på skolen. Det gikk i melk og vann, tror det er slik enda. Ser iallefall ikke noen grunn til at det ikke skulle være slik...Vi blir jo bare mer og mer bevisst på dette med kosthold.

Og ja, sukker og koffein virker inn på læringsevnen og det gir unødvnedig uro i klasserommet.

Anonym poster: 15701b6ed6f8828e9998f0bb20e7de4f

Skrevet

Jeg tror at i worst case scenario kan å innta så store koffeinmengder gi en liten barnekropp hjerteflimmer.

Hjerteflimmer?? :sjokkert: Du tror ikke du overdriver litt nå?

Skrevet

Hjerteflimmer?? :sjokkert: Du tror ikke du overdriver litt nå?

Haha. Jeg skrev worst case scenario da.

Men inntar en 35 kilos kropp koffein innholdet tilsvarende 18 kopper kaffer eller 3 av de energidrikkende jeg nevnte så kan det potensielt gi skader for helsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...