Gå til innhold

Fra 1 til 2 hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg startet med 1 hund, og skaffet meg en hund til 2 år senere, og synes IKKE det er noe mer jobb. Synes ikke det er mere jobb med 1 som 2, jeg syntes det gikk veldig fint, og går veldig fint nå også :)

Det er sikkert også hvordan du tenker om det selv, og hva du innstiller deg for:)

Jeg vil også ha min 3 hund ettervert.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får straks nr to og jeg tenker ikke på at det blir mer jobb. Det vil bli mer glede!

Men hadde jeg bodd i leilighet så ville jeg nok merket overgangen bedre, nå bor jeg landlig og fritt til slik at hundene kan løpe som de selv vil, noe som gjør det mye enklere i det hele tatt å ha hund.

Når vi får nr to vil jo hunden vi har fra før bli mer aktivisert av leiking osv sammen med den andre hunden, dette er det jo bare vi som står for pr i dag.

Også tenker jeg at valpen bare henger med på tur og lærer av den voksne hunden, jeg vil nok tro at valpen hermer mye.

Det blir dobbel opp med pelsstell, men siden jeg digger det så gjør det ingenting.

Gjest Badabing
Skrevet

Selv er jeg blant dem som er litt for alenetid for hundene jeg, da. Ofte får man mye mer ut av treningen fordi det er lettere å holde fokus/konsentrasjon, men aller viktigst: jeg har opplevd at hundene blir så ekstremt avhengige av hverandre at de f.eks bare står og piper om den andre skal til veterinæren en tur eller lignende. Her er den ene riktignok veldig ung enda (fylte ett år i dag:)), så det kan selvfølgelig gå seg til. Men jeg opplever i alle fall at det er positivt med mine hunder. Kan sikkert variere ettersom hvilke raser man har, og om man har den samme.

Her er den ene en ordentlig gladvimse, mens den andre skal passe litt på og også har en såpass sterk vilje at treningen krever mye fokus.

Alt i alt angrer jeg aldri på at vi fikk nummer to! Å se hvor mye glede de har i hverandre gjør at jeg får dårlig samvittighet for at min forrige hund bare var en.

• Liker 1
Skrevet

Selv er jeg blant dem som er litt for alenetid for hundene jeg, da. Ofte får man mye mer ut av treningen fordi det er lettere å holde fokus/konsentrasjon, men aller viktigst: jeg har opplevd at hundene blir så ekstremt avhengige av hverandre at de f.eks bare står og piper om den andre skal til veterinæren en tur eller lignende. Her er den ene riktignok veldig ung enda (fylte ett år i dag:)), så det kan selvfølgelig gå seg til. Men jeg opplever i alle fall at det er positivt med mine hunder. Kan sikkert variere ettersom hvilke raser man har, og om man har den samme.

Her er den ene en ordentlig gladvimse, mens den andre skal passe litt på og også har en såpass sterk vilje at treningen krever mye fokus.

Alt i alt angrer jeg aldri på at vi fikk nummer to! Å se hvor mye glede de har i hverandre gjør at jeg får dårlig samvittighet for at min forrige hund bare var en.

Men det er vel ingen som har ment man skal trene begge hundene samtidig?

Gjest Badabing
Skrevet

Men det er vel ingen som har ment man skal trene begge hundene samtidig?

Vet ikke, men jeg vet at med mine hunder er det vanskelig å trene den ene om den andre er med. :)

Skrevet

Vet ikke, men jeg vet at med mine hunder er det vanskelig å trene den ene om den andre er med. :)

Ja det er jo de fleste. Så trene hund gjør man jo best når man er alene med hunden man trener :-).

Skrevet

Synes egentlig ikke det er noe særlig mer krevende å ha 2 framfor kun 1. Den travleste perioden er når nr.2 er valp, og må ut ofte, biteleker, ødelegger ting osv. Når den miste hunden begynner å bli husren, er det mindre slitsomt, og når begge er voksne, er det igrunn ikke særlig forskjell.

Heller til det positive. De har veldig mye glede av hverandre, og er det dager du ikke orker en lang tur, leker de seg og springer sammen, om du tar de med på en stor åpen mark ol. Det er mye bedre for hunden å ha en kompis hjemme, mens du er på jobb, og den er aldri helt alene.

Det jeg ser som negativt, er at den lille valpen tar mye etter den voksne hunden, og av erfaring: har den noen uvaner (bjeffing osv), er det veeldig lett for at valpen lærer de samme uvanene. Men det skal jo gå an å forhindre ved trening osv. Det kan jo også bli vanskeligere å få pass til to hunder framfor en, om man skal vekk.

Men alt i alt, jeg kommer ihvertfall aldri til å bare ha en hund igjen :)

Skrevet

Jeg har nettopp fått meg en hund til og syntes det går veldig greit. etter vert så blir det til at de få litt alene tid i forhold til at tispen skal jeg gå kurs med og hannen bare er familie hund. så de dagene det er kurs så blir det å gå ut 4 ganger om dagen. da er de ute på to turer sammen og så er de ute en gang alene :) og ellers så er de så forskjellige at de får automatisk alene tid hjemme

Skrevet

Ja det er jo de fleste. Så trene hund gjør man jo best når man er alene med hunden man trener :-).

Nettop, og da må en ta hvorvidt en har tid til å bruke dobbelt så mye tid på hund med i beregningen.

Det, og at de ikke bør bli for avhengige av hverandre og for å slippe at spesielt den yngste blir for avhengig av den andre :)

Skrevet

Nettop, og da må en ta hvorvidt en har tid til å bruke dobbelt så mye tid på hund med i beregningen.

Det, og at de ikke bør bli for avhengige av hverandre og for å slippe at spesielt den yngste blir for avhengig av den andre :)

Nå trener man jo ikke hunder i timesvis da, så det er jo snakk om minutter i løpet av dagen. Innkalling trener man jo best når det er andre tilstede uansett, og som nevnt så skal det ofte ikke mye til å gå pent i bånd. Spesielt ikke hvis den andre kan det - da behøver man jo egentlig ikke ha båndtrening seperat. Hva andre ting som må trenes på alene i valpetiden er jeg usikker på, da jeg personlig ikke driver å lærer hunder sitt og dekk på kommando.

Skrevet

Nå trener man jo ikke hunder i timesvis da, så det er jo snakk om minutter i løpet av dagen. Innkalling trener man jo best når det er andre tilstede uansett, og som nevnt så skal det ofte ikke mye til å gå pent i bånd. Spesielt ikke hvis den andre kan det - da behøver man jo egentlig ikke ha båndtrening seperat. Hva andre ting som må trenes på alene i valpetiden er jeg usikker på, da jeg personlig ikke driver å lærer hunder sitt og dekk på kommando.

Nei, det har jo mye å gjøre med hvor mye en gjør ut av det selv. Men de har godt av å ikke konstant være med hverandre, slik at de ikke blir usikre når de ikke er sammen. Og for at det skal være mulig kreves det alenetid. Ikke bare i valpetiden, men jevnlig gjennom hele livet.

Skrevet

Nei, det har jo mye å gjøre med hvor mye en gjør ut av det selv. Men de har godt av å ikke konstant være med hverandre, slik at de ikke blir usikre når de ikke er sammen. Og for at det skal være mulig kreves det alenetid. Ikke bare i valpetiden, men jevnlig gjennom hele livet.

Ja og dette har jeg uttrykt min mening om tidligere i tråden også ja :-). Men dobbelt er helt unødvendig. At valpen får bygget opp en god porsjon selvtillitt med å utforske på egenhånd er jo naturlig, men å styre så voldsomt med alenetid ser jeg ikke behovet for i det hele tatt.

Skrevet

Ja og dette har jeg uttrykt min mening om tidligere i tråden også ja :-). Men dobbelt er helt unødvendig. At valpen får bygget opp en god porsjon selvtillitt med å utforske på egenhånd er jo naturlig, men å styre så voldsomt med alenetid ser jeg ikke behovet for i det hele tatt.

Nei, kanskje ikke dobbelt, men merkbart mer tid enn hva en bruker på bare 1 hund :)

Skrevet

Nei, kanskje ikke dobbelt, men merkbart mer tid enn hva en bruker på bare 1 hund :)

Da får vi bare enes om å være litt uenige :-)

Skrevet

Jeg har en hund på 1 år fra før av, og fikk meg akkurat en valp til. Det går overaskende bra! (men nå er jo jeg bare i startfasen, og valpen vi fikk nå var vi utrolig heldig med).

Vi har en hannhund på 1år, det er en Shih Tzu. Og nå har vi skaffet en Pomerianian på 8 uker. Første uken er over og vi føler det går ganske greit. Blir mye lettere når begge kan gå tur sammen, han lille kan jo ikke være med på langtur akkurat. :fnise:

Anonym poster: 715712cfc770d41cc260322dec29bf2d

ååå :) Akkurat de hundene jeg har lyst til å skaffe meg.. Er det mye bjeffing på pomeranianen?

Litt utenfor denne tråden, men håper det går bra!

Anonym poster: 234efc02ab9e3da09a9f95dc939d7fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...