Gå til innhold

Mensen er forsvunnet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke hatt mensen siden Januar , altså snart 10 måneder. Jeg har hatt mensen nesten regelmessig etter at eg fikk min første menstruasjon , den har kanskje uteblitt 1-2 måneder tidligere, men aldri så lenge som nå. Legen min har kun tatt en blodprøve og alt var fint ved unntak av mangel på folatsyre. Hun sier det er psyken min, men jeg -føler- det ikke kan stemme, da den var ti tusen ganger verre i fjor og jeg hadde regelmessig menstruasjon da.

Bør jeg gå til en privat gynekolog? Eller insistere på at hun bør henvise meg? Noe jeg syntes er litt ubehagelig da hun sier gang på gang at ting er normalt...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke direkte unormalt at jenter mister mensen. Det kan være mange årsaker til det. F.eks: Vekttap, vektøkning, stress (sikkert det hun mener med psykiske lidelser), mangel på næringsstoffer, osv. Det trenger ikke nødvendigvis å være noe alvorlig. Men hadde alt vært i tipp-topp-stand ville du jo hatt mensen, så om du føler selv t du vil finne ut årsaken, syns jeg du skal insistere på å få en gynekologisk undersøkelse. Da kan du i alle fall utelukke fysiske årsaker.

Skrevet

Du sier det har blitt tatt blodprøver, men vet du hva det er testet for? Hormonprøver for eksempel? Har du gått på p-piller?

Be legen din forklare deg bedre mulige årsaker til at mensen har forsvunnet, og hvordan dette har blitt utredet. Føler du ikke at det skyldes stress, økning i treningsmengde, eksamensperiode eller lignende, så synes jeg du kan be om en bedre utredning, evt. henvisning til gynekolog. Jeg skjønner det er ubehagelig, men legen din har ikke gjort en god nok jobb med å forklare deg situasjonen når du ikke føler det stemmer.

Anonym poster: fa7fde356dc8e5687024fc7b67d9ebf6

Skrevet

Du bør få henvisning til gynekolog. Fastleger kan veldig lite om dette, inkludert årsaker/sammenhenger og resultatet av hormonprøver. Tar du gyn. privat vil dette koste deg ca 1000 kroner, får du henvisning er prisen 3 -400.

Det er helt normalt at mensen forsvinner i perioder, og det kan ha mange årsaker, Rubies har nevnt noen av dem. Eller det kan bare være at kroppen henger seg litt, det har jeg opplevd. En gynekolog vil kunne ta blodprøver, se på innvendig ultralyd hvordan alt ser ut, og gi deg en PrimolutN kur for å forsøke å kickstarte syklusen igjen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, jeg skal til legen på Mandag, og skal nevne det opp for legen igjen da, og høre om jeg kan få en henvisning til en gynekolog.

Er ikke så morro da man selv føler at kroppen ikke er som den skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...