Gå til innhold

Dysleksiens festlige verden.


Gjest Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Jeg greier meg fint med dysleksien min, bortsett fra at den noen ganger slår ut når jeg leser overskrifter fort og at jeg ikke kan stave i det hele tatt.

Men dysleksien er veldig rar, fordi den forandrer seg hele tiden, etter jeg begynnte på skrive på dette forumet har den faktisk blitt værre.

Jeg gjør feil jeg ikke gjorde før, Aer blir Eer, skriver deg i stede for det, meg i stede for med, dette er jo typiske dysleksi saker, men jeg hadde ikke problemer med det før, det bare pluttselig dukket opp, kan ha med at jeg ikke har skrevet noe serlig norsk på lenge, da jeg for det meste har skrevet engelsk.

Jeg har faktisk mindre problemer å skrive englesk, det er jo så klart masse skrive feil da også, men det er liksom ikke samme feil som med vs meg.

Fordi jeg har hatt dysleksi har jeg ikke hatt vanlig norsk undervising, så jeg har aldri lært skrive regler, det eneste vi gjorde i spesial klassen var å skrive stiler, masse stiler. Så den eneste måten jeg vet et ord er ca. riktig er at jeg ser på ordet og husker hvordan det skal se ut, Dette feiler innimellom når det er et ord jeg ikke har skrevet før, eller bare har glemt det.

Dysleksi er gøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et spørsmål angående dysleksi. Når en dyslektiker har skrevet en tekst, som ofte er full at ting som ser ut som slurvefeil (med istedenfor meg, ikek istedenfor ikke osv), klarer de da å lese teksten grundig for å rette opp disse feilene? Eller klarer de ikke å se dem?

Jeg skjønner at grammatikk er vanskelig, og grammatiske feil (og istedenfor å osv) er helt forståelig. Men jeg lurer bare på disse "slurvefeilene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg ser dem ikke når jeg skriver, det og jeg er vel for lat til å sikkkelig gå gjennom det, så jeg kan vel ikke bare skylde på dysleksien.

De gangene jeg kommer tilbake til innlegget mitt og ser feilene, tar jeg og redigerer det og fikser feilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dem ikke når jeg skriver, det og jeg er vel for lat til å sikkkelig gå gjennom det, så jeg kan vel ikke bare skylde på dysleksien.

De gangene jeg kommer tilbake til innlegget mitt og ser feilene, tar jeg og redigerer det og fikser feilene.

Okei. Så dere kan altså se feilene. Jeg har selv dyskalkuli og blir helt stressa av å lese lange tall. Det hender at jeg ikke klarer å lese dem skikkelig og stokker om på alt. Utrolig praktisk i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Okei. Så dere kan altså se feilene. Jeg har selv dyskalkuli og blir helt stressa av å lese lange tall. Det hender at jeg ikke klarer å lese dem skikkelig og stokker om på alt. Utrolig praktisk i hverdagen...

Ja vi kan se dem, eller jeg kan se dem, kan ikke snakke for alle, jeg har fått mye hjelp, og er ganske oppegående, finnes folk som sliter mye mye mer enn meg.

Det rare er at jeg merker ikke feilene når jeg skriver dem, men merker andres skrive feil, men jeg er så vant til det at jeg ikke bryr meg om det, faktisk er det nesten litt fint å se andre gjør feil også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi kan se dem, eller jeg kan se dem, kan ikke snakke for alle, jeg har fått mye hjelp, og er ganske oppegående, finnes folk som sliter mye mye mer enn meg.

Det rare er at jeg merker ikke feilene når jeg skriver dem, men merker andres skrive feil, men jeg er så vant til det at jeg ikke bryr meg om det, faktisk er det nesten litt fint å se andre gjør feil også.

Jeg synes ihvertfall at du skriver veldig bra. Det lyser ikke dyskeksi av tekstene dine, bare litt slurv og hastverk av og til. Alle skriver jo feil, og jeg synes heller det ikke er noe å henge seg opp i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg ikke ser at jeg skriver med vs meg/ deg vs det, men de gangene jeg legger merke til det så er det ofte snakk om tekster jeg har jobbet mye på og jeg pleier å si jeg har "sett meg blind" på teksten. Jeg har lest den så mange ganger at jeg kan den utenat og egentlig ikke leser det som står der. Men plutselig så kan jeg se det. Kan jeg ha dysleksi?:P Egentlig aldri tenkt over at jeg kan ha noe sånt evt. lærevansker, selv om jeg slet på skolen.

Anonym poster: 59d2ce2273f450aeddf7c2e91b508ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...