Gå til innhold

Sliten av lyder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har dette året blitt veldig ømfintlig på lyder rundt meg. Jeg orker ikke være sosial, for den tiden jentungen sover, får jeg tid til å bare ha det stilt rundt meg.

Dette begynte vell rundt da jeg gikk gravid, og har enda ikke gått bort. Jeg er uendelig glad i musikk, og har tidligere daglig hatt musikk rundt ørene mine. Jeg er veldig påpasselig at det ikke er for høyt volum, så kan ikke tenke meg til at det er tromme hinnene mine som skaper problemet.

Hodet mitt blir et eneste sus og dus, og går bare rundt om dagen og gleder meg til jentungen vår skal legge seg, slik at hodet mitt får ro. Hun har tannutbrudd for tiden, som ikke gjør saken noe bedre. Det går utover humøret mitt, som igjen går utover den lille, og det gir meg utrolig dårlig samvittighet.

Når jeg skal se TV, er det med lyden av, og har ikke hørt musikk på en lang lang lang stund. Jeg har ADHD, som det kan linkes til, men jeg har jo ikke vært slik tidligere, så har egentlig sløyfet den.

Har ikke hodepine, men det føles ut som at hodet mitt skal sprenges og det er veldig tungt.

Noen som har hatt det lignende og kan komme med noen tips?

Anonym poster: 34cb84e9c8c41184e41f55b1244f11ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne, da jeg også er interessert i å vite mer om dette. Har ADD selv, og utredes for aspergers for øyeblikket...

Anonym poster: 272162f9ef5aa9d436084f8e334ca23b

Skrevet

Jeg blir også veldig sliten av lyder. Av og til kan jeg orke noen lyder, men blir det mange på en gang så føler jeg et stort ubehag. I noen perioder orker jeg omtrent ingenting, da er til og med det at noen går over gulvet eller hoster nok til at jeg får fysisk vondt i hodet. Det er også noen lyder jeg aldri orker, stort sett høye og skarpe lyder.

Jeg synes dette er vanskelig fordi jeg føler at ingen skjønner hvordan det oppleves for meg. Folk rundt meg mener jeg bare må tåle lyder, selv om det som for dem er en helt vanlig lyd for meg føles slik det ville ha føltes for dem om noen spilte trommer og brølte dem rett inn i øret samtidig. Jeg mener ikke at alle rundt meg skal måtte ta hensyn til at jeg ikke orker lyder, men en viss forståelse hadde det likevel vært greit å få..

Anonym poster: 9766a39b7eb767996cc80dbef8120c38

Skrevet

Jeg blir også fort veldig sliten av lyder. Jeg har ikke ADHD. For øvrig har jeg ikke noen formell diagnose på noe slikt. Et nært familiemedlem har lurt på om jeg kan ha ADD, og dette bør jeg nok sjekke ut.

Jeg har aldri likt høy musikk noe særlig. Generelt hører jeg lite på musikk. Jeg kjenner ingen som liker å ha TV'en på så lav lyd som det jeg selv foretrekker. Jeg er også mor, og skjønner jo at dette er en dårlig kombinasjon da barn ofte lager ukontrollerte lyder som ofte er høye.

Stillhet er noe jeg virkelig verdsetter. Desverre vet jeg ikke om noe annet råd enn å lukke igjen øynene og fokusere hardt på å ta det med ro selv når det er (høye) lyder rundt en.

Anonym poster: aac8e457c3b26e86ae0e314f52ac9303

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...