Gå til innhold

Hva kjennertegner posttraumatisk stresssyndrom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Ei venninne av meg har fått denne diagnosen (hun er ca. 40 år)....Hun har fortalt meg at hun har hatt en litt tøff barndom der det var mye alkohol innblandet. Hun fortalte meg at hennes barndom påvirket henne slik at hun aldri vil ha barn! Hun fikk likevel en sønn for ca. 1,5 år siden (lang historie).

Hun har ikke fortalt meg så mye fra hennes fortid. Hun er en "duracell" kanin, må fikse/ordne alt hele tiden, rydde, trene, og hun har et stort kontrollbehov. Det siste er såpass tydelig at det har vært litt vanskelig for meg å være en god venninne til alle tider. Hun liker å forandre folk og er opptatt at alle skal mene det samme som henne.

Nå fikk hun nettopp diagnosen PTSS, men jeg vet ikke hva dette innebærer? Noen som kan fortelle meg det? Vil noe av hennes "personlighet" i form av kontroll behov komme av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PTSD varierer veldig fra person til person, men det er nok ikke usannsynlig at kontrollbehovet hennes er der på grunn av det som har utløst PTSD.

Du kan lese de diagnostiske kriteriene for PTSD på wikipedia sin artikkel om saken, men minner igjen om at PTSD opptrer forskjellig fra person til person til tross for at man oppfyller de samme diagnostiske kriteriene.

Anonym poster: 08be4ac2f9012beeaf323ee4b7bcfe21

Skrevet

Jeg har pts.Kort fortalt,så fortrenger man ting.for min del var det veldig lett,mulig noen er avhengig av å hele tiden holde seg opptatt på et vis.

Skrevet

Jeg har posttraumatisk stressyndrom.

Det er et poeng i at man må holde seg opptatt, i hvertfall for meg. Jeg er også en mester i å fortrenge, har mistet mye gode minner i samme slengen, hukommelsen svikter. Er konstant stresset, kan telle på en hand de gangene jeg kan slappe av. Er svært våken og passer på at jeg har kontroll rundt meg hvis jeg kan det. Feks ankommer jeg en fest og er eneste edru, forblir jeg edru i tilfelle det skjer noe, må ha kontroll.

Dette og mange andre ting............. dårilig søvn, mareritt, flashback, ANGST i høy grad, når jeg blir redd eller engstelig så eksploderer angsten i brystet mitt. Det kan være så lite som å ta en telefon til noen jeg ikke har lyst å snakke med, plutselig holder jeg pusten og brystet sprenger.

Er mye sliten egentlig, det å forberede seg mentalt til ting tar MYE tid.

Anonym poster: 8466127bec204919837f530c6af57408

Skrevet

Årsaken har nok alt og si for hvordan folk er med dette syndromet. Men problemer med hukommelse er nok en fellesnevner ja.

Skrevet

PTSD er en ganske sammensatt diagnose, med mange symptomer. Har diagnosen selv... Noen symptomer/problemer har jeg daglig. Andre har jeg innimellom, mens andre har jeg slitt med, men har blitt helt eller delvis borte.

Her er noen;

*angst og uro

*flashbacks

*dissasiasjon ( eller hvordan det skrives )

*mareritt, insomnia

*sinne

*lav selvtilitt

*skyldfølelse

*selvmordstanker, selvskading o.l

*dårlig hukommelse

*konsentrasjonsvansker

*''triggere'' lukt, smak o.l som utløser en reaksjon f.eks hyperventilering

*utmattelse

*redusert kapasitet (ned til fullstendig manglende evne) til å føle visse følelser

+++++++++

Anonym poster: 7f62663420efed6e441acce903271741

Skrevet

Folk med ptsd er ofte på vakt hele døgnet, de våker og vakter i tilfelle noe farlig skal skje. Det virker til å være ganske så sterkt hos mange som har ptsd.

Som venn bør du holde på dine grenser, ikke la den med ptsd overbevise deg om at ting feks er farlig eller må forandres. Dårlig hukommelse er også vanlig.

Man blir på en måte drevet rundt hele tiden av en indre uro noe som gjør at aktivitetsnivåret kan være høyt, men i perioder så kan folk med ptsd bli totalt utmattet, ihvertfall når syptomene har blitt svakere.

Folk med ptsd trenger andre rundt seg som hjelper til å holde på realismen, for ptsd kan også gi paranoide utslag der den som har det oppfatter dagligdagse ting som særdeles dramatiske..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...