Gå til innhold

Sjefen blir sur.

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym..
Skrevet

Hei..

Jeg lurer egentlig på om det er fler som opplever at sjefen og daglig leder blir sur når man ringer og sier at man er syk?

Jobber som frisørlærlig, og både jeg, og fler på jobben, jobber uansett hvor syke vi er. De eneste gangene jeg tør å ringe å si jeg er syk, er når jeg kaster opp.

Og svaret jeg får er som regel "herregud, hva er det med deg a??". Man hører det veldig godt på tonefallet at han blir sur.

Har flere ganger også fått høre at daglig leder sier vi burde ha dårlig samvittighet de dagene vi er syke, og de som er sykmeldte snakker hun rett og slett stygt om.

Jeg har utrolig dårlig samvittighet de få gangene jeg er borte fra jobb, og det blir ikke stort bedre av det, med tanke på at jeg blir stresset av det.

Gruer meg også til å komme tilbake på jobb, siden daglig leder fortsatt kan være sur på en da, og si at "uff, det var et dårlig tidspunkt av deg å bli syk på, for her var det mye å gjøre i går."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er virkelig dårlig gjort av daglig leder. Man vil ikke akkurat bli syk, men i et sånn miljø er. Det lettere for at man blir sykemeldt.. Har dere prøvd å ta det opp på personalmøter? Evt om det er en større kjede ta det opp lengre oppe i systemet?

Skrevet

På pur f hadde jeg troppet opp på jobben med omgangssyke. Klippet kunder og løpt for å spy i en bøtte i nærheten. Da tenker jeg pipa hadde fått en annen lyd neste gang du ringte og sa du var syk.

Skrevet

På pur f hadde jeg troppet opp på jobben med omgangssyke. Klippet kunder og løpt for å spy i en bøtte i nærheten. Da tenker jeg pipa hadde fått en annen lyd neste gang du ringte og sa du var syk.

Jeg tipper at sjefen vil kjefte da og, "herregud kom du på jobb når du er syk og spyr foran kundene, du burde skjemmes". Prøv å ta dette opp med noen som er høyere oppe i systemet, hvis det er noen. Og sammen med de andre ansatte, hvis du gjør det alene kan det hende at de andre ansatte er for redd sjefen til å støtte deg. Jeg har opplevd noen lignende selv og ble ikke trudd selv om alle kollegene mine egentlig var enig med meg, de turte bare ikke å støtte meg. Nytter dette ikke så hadde jeg prøvd å finne meg en annen plass å ha lærlingtiden, og går ikke det så hold ut og ikke jobb der etter lærlingtiden er over.

Anonym poster: 70a29e06b5043b825e85764a600ff796

Skrevet

Det der er virkelig dårlig gjort av daglig leder. Man vil ikke akkurat bli syk, men i et sånn miljø er. Det lettere for at man blir sykemeldt.. Har dere prøvd å ta det opp på personalmøter? Evt om det er en større kjede ta det opp lengre oppe i systemet?

Jeg husker det ble tatt opp på det første personalmøtet jeg var på, før jeg visste hvordan arbeidsplassen var, og da bare fnyste sjefen litt og sa det ikke var tilfelle.

På personalmøter i ettertid har vi forresten fått beskjed om at sykedagene må bli færre.

Skrevet

Jeg husker det ble tatt opp på det første personalmøtet jeg var på, før jeg visste hvordan arbeidsplassen var, og da bare fnyste sjefen litt og sa det ikke var tilfelle.

På personalmøter i ettertid har vi forresten fått beskjed om at sykedagene må bli færre.

Ingen høyere i systemet dere kan ta det opp med?

Skrevet

Jeg tipper at sjefen vil kjefte da og, "herregud kom du på jobb når du er syk og spyr foran kundene, du burde skjemmes". Prøv å ta dette opp med noen som er høyere oppe i systemet, hvis det er noen. Og sammen med de andre ansatte, hvis du gjør det alene kan det hende at de andre ansatte er for redd sjefen til å støtte deg. Jeg har opplevd noen lignende selv og ble ikke trudd selv om alle kollegene mine egentlig var enig med meg, de turte bare ikke å støtte meg. Nytter dette ikke så hadde jeg prøvd å finne meg en annen plass å ha lærlingtiden, og går ikke det så hold ut og ikke jobb der etter lærlingtiden er over.

Anonym poster: 70a29e06b5043b825e85764a600ff796

Haha, det tror jeg også!

Det har faktisk blitt tatt opp med sjefen, hvordan daglig leder oppfører seg mot oss ansatte, men han tror ikke på oss. Sjefen og daglig leder har kjent hverandre i mange år før hun begynte å jobbe hos oss, så kanskje det har noe med det å gjøre?

Er snart ferdig med lærlingtiden min der, og har ikke tenkt til å jobbe der mer etter det, nei. Har holdt ut i 2,5 år, så 6 måneder til skal gå greit.

Skrevet

Ingen høyere i systemet dere kan ta det opp med?

Nei, det er nok ikke det.

Hvis det ikke går an å snakke med arbeidstilsynet eller noe sånn da?

Skrevet

Det kan godt hende.. Er du/dere med i et fagforbund?

Skrevet

Det kan godt hende.. Er du/dere med i et fagforbund?

Tenker du på selve salongen? Nei.

Skrevet

Tenker du på selve salongen? Nei.

Hun tenker nok på dere ansatte. LO osv.

Skrevet

Hun tenker nok på dere ansatte. LO osv.

Aha, da er vi fire stykker.

Skrevet

Joda.. jeg har hatt en slik sjef.

Da kan du bare tenke deg hvor ille det ble da jeg ble langtidssykemeldt etter å ha skadet meg på jobben :-0

(Skadet meg pga for mye arbeid på for få med altfor lite og dårlig utstyr )

Da brøt virkelig helvetet løst med den mellomlederen.

Var fagorganisert og de var med. Men det hjalp ingenting, selv om leder brøt en mengde lover og regler underveis.

Forsto det slik at fagforeningen hadde tapt en tidligere sak som leder hele tiden minnet han på, så han turte ikke åpne munnen i møter engang. Men ETTER møtene var han svært så tøff og enig i at det meste var feil.

Veldig glad jeg ikke jobber på det stedet lengre. Har hørt rykter senere om mange fler som sluttet pga samme leder både før og etter jeg var der så var vist langt fra alene.

Skrevet

Aha, da er vi fire stykker.

Kan prøve å gå gjennom dem da kanskje? Det gjorde vi på min jobb når det var problemer med sjefen:)

Skrevet

Joda.. jeg har hatt en slik sjef.

Da kan du bare tenke deg hvor ille det ble da jeg ble langtidssykemeldt etter å ha skadet meg på jobben :-0

(Skadet meg pga for mye arbeid på for få med altfor lite og dårlig utstyr )

Da brøt virkelig helvetet løst med den mellomlederen.

Var fagorganisert og de var med. Men det hjalp ingenting, selv om leder brøt en mengde lover og regler underveis.

Forsto det slik at fagforeningen hadde tapt en tidligere sak som leder hele tiden minnet han på, så han turte ikke åpne munnen i møter engang. Men ETTER møtene var han svært så tøff og enig i at det meste var feil.

Veldig glad jeg ikke jobber på det stedet lengre. Har hørt rykter senere om mange fler som sluttet pga samme leder både før og etter jeg var der så var vist langt fra alene.

Fler her som har snakket med fagforeningen også, men de har bare fått beskjed om at minst halve salongen må være organisert(?). Og det er vi jo langt ifra.

Skjønner godt at du er glad for det.

Skrevet

Kan prøve å gå gjennom dem da kanskje? Det gjorde vi på min jobb når det var problemer med sjefen:)

Det har blitt prøvd før, men da fikk de beskjed om at minst halve salongen måtte være organisert?

Akkurat nå er det bare jeg som er i jobb, som er organisert, siden 2 er ute i mammaperm, og ei er langtidssykmeldt.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Har opplevd det samme.

Ringte på jobb en gang fordi jeg hadde omgangssyke og fikk som svar "Hvis du virkelig er syk så blir du hjemme, men hvis det bare er tull så kommer du deg på jobb!" Også vips, så hadde jeg ikke jobb lengre. :) (Ja, det smilefjeset var ironi)

Gjest Tigress
Skrevet

Altså, ein skal jo ha dårleg samvit for når ein er vekke frå jobb, det er jo ein kontrollmekanisme som hindrar oss i å skulke. Men eg vil tru problemet er mest vanleg andre vegen - at folk som ikkje har noko på jobb å gjere kjem likevel. Og så smittar dei alle dei andre, og så blir dei på jobb til dei er så sjuke at dei ligg ei veke i staden for ein dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...