AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 På grunn av en misforståelse mellom meg og behandler, er det i min journal sitert en hel (lang!) mail jeg har skrevet til vedkommende. Vi har tydeligvis misforstått hverandre, da jeg forsto det slik at dette ikke kom til å bli oppført i journal - noe det da altså ble. Jeg fikk ikke rede på dette før jeg fikk utskrift av journal en stund senere, og fikk derfor ikke anledning til å ta opp dette med behandler. Det jeg skrev var ment å skulle være fortrolig mellom meg og behandler, og jeg hadde ikke skrevet det om jeg visste at det kom til å bli tatt med i journal. Hadde behandler valgt å skrive et kort sammendrag av hovedessensen i mailen og tatt med dette i journal, hadde det vært helt i orden for meg, men jeg synes det er svært ubehagelig at mine egne ord og beskrivelser står svart på hvitt i journal. Hadde det stått "pasienten beskriver i en mail til meg at hun har opplevd *slik og sånn* og føler *sånn og slik* rundt det" hadde det ikke gjort meg noe at det var nevnt. Dette er altså snakk om et journalnotat fra en behandler innen psykiatrien, der hele mailen jeg skrev er gjengitt som deler av dette notatet. Er det i det hele tatt mulig å gå inn nå i ettertid og få slettet den siterte teksten? Det er ikke nødvendig å slette noe annet i journalnotatet. Er det noen som vet noe om dette i det hele tatt er mulig å få til, eller er alle godkjente journalnotat "hellige"? Anonym poster: 53d5af127d29092d4e1fe5ee7e97d514
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Dette er altså snakk om et journalnotat fra en behandler innen psykiatrien, der hele mailen jeg skrev er gjengitt som deler av dette notatet. Er det i det hele tatt mulig å gå inn nå i ettertid og få slettet den siterte teksten? Det er ikke nødvendig å slette noe annet i journalnotatet. Er det noen som vet noe om dette i det hele tatt er mulig å få til, eller er alle godkjente journalnotat "hellige"? Anonym poster: 53d5af127d29092d4e1fe5ee7e97d514 Dette viser behovet for å endre journalreglene. Det bør lovfestes at alle journalnotater skal skrives av lege og pasient i fellesskap, slik at de kan komme fram til formuleringer som best mulig beskriver pasientens problemer, og som begge kan være tilfreds med, enten det dreier seg om psykiatri eller somatikk.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Dette viser behovet for å endre journalreglene. Det bør lovfestes at alle journalnotater skal skrives av lege og pasient i fellesskap, slik at de kan komme fram til formuleringer som best mulig beskriver pasientens problemer, og som begge kan være tilfreds med, enten det dreier seg om psykiatri eller somatikk. Du er vel ikke så naiv at du tror dette hadde fungert i lengden? Anonym poster: 21c63de6d02374b9d423a7d19fe987b2 2
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg hadde mye rot og kaos i min journal. Synsing, spekulasjoner, legens personlige meninger som ikke burde vært med, mangel og en del som var direkte feil. ( Feilene var feil diagnoser som var skrevet feil av en spesialist og tolket som noe helt annet av en annen lege.blant annet) Mye kaos og rot med andre ord. Det var såpass mye at det skapte svært mange problemer senere, selv ved 3 legebytter... Flyttet jo journalen med ved legebytte. INGEN av disse legene skrev i journalen i samarbeid med meg. Forsto ikke i starten hvorfor legen både oppførte seg merkelig ovenfor meg, kom med diagnoser jeg ikke hadde og at det hele tiden dukket opp problemer. Inntil jeg fikk full utskrift av journalen. Jeg i mange år ved vær undersøkelse jeg har vært til bedt om og betalt for å få epikriser og resultatet på prøver sendt direkte til meg. Enklere å følge med selv + at jeg ofte opplevde at legen eller der jeg var rotet vekk papirene mine (eller som de mente "ble borte i posten" jaja) Den nye legen har IKKE fått overført journalen fra tidligere legerIstedenfor har legen fått alle viktige papirer av meg. Med en kort og grei oversikt over alt som var av betydning. Slik som prøveresultater, resultat fra bilder og de av spesialistundersøkelsene som er riktig og av betydning. Jeg har også kopi av journaler selv fra over 10 år tilbake i tid OM det skulle bli behov for å plukke opp gamle ting, eller at jeg kan se tilbake om det er behov for dette senere. Det gikk helt greit for legen. Virket som legen synes det var bedre å få en enkel og ryddig oversikt en en lang journal legen måtte lete frem i selv. Jeg merker umiddelbart en stor forskjell hos legen. For det første leser legen alltid opp hva han skriver slik at vi er enige om hva som blir gjort under legetimene, avgjørelser og hva som skal gjøres videre (har en del kronisk langvarige plager som følges opp) For det andre har jeg nå en legen som SER meg, viser meg respekt, lytter og kan samarbeide. Er MIN helse men trenger legens hjelp til å finne ut av ting slik at jeg kan bli bedre. Det beste av alt virker det som legen har svært god kompetanse, interesse for pasienten velvære og setter seg inn i ting på forhånd. Så for min del har dette vist seg å være en veldig riktig avgjørelse å "slette" HELE journalen og starte med blanke ark.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Drar opp denne, er det noen som har svar på deg jeg lurer på? Det er bare snakk om akkurat dette journalnotatet, jeg har ingen problemer med resten av journalen eller måten den har blitt skrevet på. -TS Anonym poster: 53d5af127d29092d4e1fe5ee7e97d514
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg jobber på sykehus, og jeg tror at om det i det hele tatt er mulig så er det ekstremt vanskelig hvertfall. En gang klarte jeg å scanne inn et dokument på feil pasient, og resultatet ble at jeg måtte legge et nytt dokument oppå, men hvem som helst med tilgang kan gå tilbake å se det gamle. Men du kan jo kontakte helsetilsynet å høre? Anonym poster: 44bfca49323da59512cf3c088513cdbe
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2012 #7 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg jobber på sykehus, og jeg tror at om det i det hele tatt er mulig så er det ekstremt vanskelig hvertfall. En gang klarte jeg å scanne inn et dokument på feil pasient, og resultatet ble at jeg måtte legge et nytt dokument oppå, men hvem som helst med tilgang kan gå tilbake å se det gamle. Men du kan jo kontakte helsetilsynet å høre? Anonym poster: 44bfca49323da59512cf3c088513cdbe Kan tenkes det var det som skjedde i min journal. Da jeg fikk utskrift var det et ark innblandet fra en annen pasient. Svært mange helseplager på den stakkars dama og langt i fra samme plagene jeg noen gang har hatt. Var helt sjokkert over å finne dette da jeg leste gjennom, for trodde først dette gjaldt meg. Var både noe sykdom med hjerte, lunger, sukkersyke og kreftprøveresultater. VELDIG glad da jeg oppdaget en kommentar nesten nederst på siden med kommentar på alderen til damen,, 86 år.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 Sletting og retting i pasientjournaler Anonym poster: a8592673dd473cb150e1d7101ff46aba
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 http://lovdata.no/all/tl-19990702-064-008.html#43 Ta kontakt med ditt lokale pasientombud for å få hjelp til hvordan du skal gå frem. Anonym poster: 59b61fa15bdb2685a57498f7766d9e23
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #10 Skrevet 14. oktober 2012 http://lovdata.no/all/tl-19990702-064-008.html#43 Ta kontakt med ditt lokale pasientombud for å få hjelp til hvordan du skal gå frem. Anonym poster: 59b61fa15bdb2685a57498f7766d9e23 Øh godt jobba? Det ligger lenke til loven rett over trynet på deg samt info om hvordan gå frem. Anonym poster: a8592673dd473cb150e1d7101ff46aba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå