pleiepike Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har alt kjøpt inn søndagsmiddagen og lurte på om hvordan jeg lager dette.... Vet bare at det er sykt godt Denne søndagen blir det derfor lammelår, om jeg får det til... Det er på ca 3 kg og helt rått.. Hvor lenge stekes det? varme? Og hvilken krydder/urter bør jeg bruke?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Jo lenger du steker det med lavere temperatur, jo bedre blir det. Anonym poster: 440edb5932baf9c11cba5bb5e30dfc48 1
KristineS Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Har ikke noe peilig på stekinga, men av krydder er jeg veldig glad i rosmarin og hvitløk til lam. Servert sammen med fløtegratinerte poteter. Nam!
Athene Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Det er veldig enkelt. Klassisk og lettvint lammestek kan du lage som følger - Gni godt inn med rosmarin, hvitløkspulver, salt og pepper. Enkelte liker også å spekke med hvitløk, da stikker du en skarp kniv inn i steka og dytter inn et helt fedd hvitløk. Legg steken i en ildfast form eller langpanne. Hell på 2-4- desiliter vann, gulrøtter som er delt i ca tre, løk du har delt i fire, og hele hvitløksfedd. Langtidssteking er best. 125 grader til steketermometeret viser 70 grader. (Du må ha steketermometer, ellers skal det vanvittig mye til å få god stek). Tilbehør kan du velge det du vil.Enklest er jo kokte poteter og diverse kokte grønnsaker, men det er kjedelig.... Jeg liker å lage føtegratinerte poteter eller hasselbackpoteter, pastinakkpure, soppstuing og mye annet godt. Her kan du velge og vrake. Når steken er ferdig må den hvile i minst 15 minutter. Imens lager man sausen. Man siler kraften som steken har kokt i. Jeg pleier å redusere denne en del, sammen med soyasaus, balsamico, lammekraft og rødvin, hakket charlottløk, samt diverse krydder. Det finnes en rekke enklere og mer kompliserte oppskrifter på nett. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå