Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alt kjøpt inn søndagsmiddagen og lurte på om hvordan jeg lager dette.... Vet bare at det er sykt godt :spise:

Denne søndagen blir det derfor lammelår, om jeg får det til...

Det er på ca 3 kg og helt rått.. Hvor lenge stekes det? varme? Og hvilken krydder/urter bør jeg bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo lenger du steker det med lavere temperatur, jo bedre blir det.

Anonym poster: 440edb5932baf9c11cba5bb5e30dfc48

• Liker 1
Skrevet

Har ikke noe peilig på stekinga, men av krydder er jeg veldig glad i rosmarin og hvitløk til lam. Servert sammen med fløtegratinerte poteter. Nam!

Skrevet

Det er veldig enkelt. Klassisk og lettvint lammestek kan du lage som følger - Gni godt inn med rosmarin, hvitløkspulver, salt og pepper. Enkelte liker også å spekke med hvitløk, da stikker du en skarp kniv inn i steka og dytter inn et helt fedd hvitløk. Legg steken i en ildfast form eller langpanne. Hell på 2-4- desiliter vann, gulrøtter som er delt i ca tre, løk du har delt i fire, og hele hvitløksfedd. Langtidssteking er best. 125 grader til steketermometeret viser 70 grader. (Du må ha steketermometer, ellers skal det vanvittig mye til å få god stek).

Tilbehør kan du velge det du vil.Enklest er jo kokte poteter og diverse kokte grønnsaker, men det er kjedelig.... Jeg liker å lage føtegratinerte poteter eller hasselbackpoteter, pastinakkpure, soppstuing og mye annet godt. Her kan du velge og vrake.

Når steken er ferdig må den hvile i minst 15 minutter. Imens lager man sausen. Man siler kraften som steken har kokt i. Jeg pleier å redusere denne en del, sammen med soyasaus, balsamico, lammekraft og rødvin, hakket charlottløk, samt diverse krydder. Det finnes en rekke enklere og mer kompliserte oppskrifter på nett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...