Gå til innhold

Veien til BE-lappen (hengerlappen).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opprettet en tråd ang regelendringer på be-lappen fra neste år av, men for å ikke spore den av for mye med spørsmål ang det å ta lappen, lager jeg en ny tråd. :) Hvis du skal ta lappen, er du hjertelig velkommen til å skrive her! :)

Er det noen her som har tatt lappen som har noen knakende gode tips? Både hva man bør lese på, øve på, tips til rygging, hvordan din oppkjøring var osv, så setter jeg pris på om du vil fortelle litt om det her. :)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet hvordan type henger man kjører opp med? :)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 30-3. Førerprøve klasse BE

Kandidat som skal avlegge førerprøve for klasse BE må ha bestått førerprøven for klasse B. Førerprøven for klasse BE består av en praktisk prøve.

Den praktiske prøven avlegges med bil som definert i klasse B, og tilhenger. Kjøretøyet skal ha en tillatt totalvekt på ikke over 3500 kg, bredde minst 1,5 meter og minst fire sitteplasser. Kjøretøyet skal ha en konstruktiv hastighet på minst 100 km/t. Hastighetsmåler skal være lesbar fra sensors plass. Det skal være utvendige speil som gir sensoren tilstrekkelig utsyn bakover på begge sider og ekstra speil som gir sensoren mulighet til å observere kandidaten. Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t. Tilhengeren skal være lukket og ha en tillatt totalvekt på minst 1000 kg. Den skal enten være minst like høy og bred som personbilen eller mindre enn personbilen forutsatt at det ikke er mulig å ha utsyn bakover fra førerplass uten å måtte bruke sidespeilene. Tilhengeren skal ha en aktuell totalvekt på minst 800 kg.

Tilhengerredskap kan ikke benyttes.

Til den praktiske prøven skal det settes av 65 minutter.

Kontroll før kjøring, til- og frakopling av tilhenger, sikkerhetskontroll, kjøring i trafikk og rygging skal alltid inngå i prøven.

0

Endret ved forskrift 29 mai 2009 nr. 593 (i kraft 1 juli 2009).

Endret av Puserjenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, stor henger med andre ord. ;)

Er det veldig andeledes å kjøre med stor henger (stor normal henger/hestehenger o.l) enn med liten, normal henger? Hva er i så fall verst?

Skal se om jeg tør å ta opp telefonen å bestille en kjøretime i morgen...! :-/ hehe. gjeiper::

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gjeiper: skulle det være på slutten i forrige innlegg. ;)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, stor henger med andre ord. ;)

Er det veldig andeledes å kjøre med stor henger (stor normal henger/hestehenger o.l) enn med liten, normal henger? Hva er i så fall verst?

Skal se om jeg tør å ta opp telefonen å bestille en kjøretime i morgen...! :-/ hehe. gjeiper::

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

I værste fall så bare avbestille du timen igjen.

Ang kjøring har jeg ikke peil. Hvis jeg skal kjøre større henger kommer jeg til å ta B96 etter 19.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på stor og liten henger er at med en stor henger så ser du ingenting ut bak, og hengeren er bredere enn bilen (hjulene stikker utenfor). Det betyr at du må lære deg å rygge ved å bruke sidespeilene og må passe på å ikke kjøre for langt ut mot grøfta og ta litt større svinger siden hengeren er bredere. Eg tok BE-sertifikat for bare noen måneder siden, og det gikk egentlig veldig greit. Sensor spør gjerne om tillatt totalvekt på bil og henger (som kan være forskjellig), og om hvor mye last du kan ha med på den aktuelle hengeren. Evt spør sensor om sikring av last, alt dette er sånn som du lærer på den obligatoriske kjøretimen og lastsikringskurset. Så må du sjekke at alle lysene virker og at lasten er sikret.

Det er bare to kjøretimer som er obligatoriske, og det var mer enn nok for meg for eg hadde bil og henger tilgjengelig hjemme som eg kunne øve med. Og det eneste eg egentlig øvde på var å rygge, for å kjøre på vei med henger er ingen problem.

Hvis du er flink til å kjøre så skulle det ikke være noe problem å ta BE-sertifikat, lykke til!

Anonym poster: 9005c493c439a81fbaca8a92d83aff39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Jeg har desverre kun en normal henger, ikke stor, men jeg øver nå med den i alle fall.

Jeg har jo hatt lappen i en god det år, og store deler av arbeidsdagen min går med på å kjøre, så jeg tror vel jeg er en ganske stabil sjåfør.

Det å kjøre rett frem med hengeren var ikke noe problem nei, og i grunn ikke det å rygge heller, men det å få hengeren helt rett og i mellom de to parkeringsstripene måtte jeg prøve et par ganger før jeg fikk til. Men nå er kanskje den parkeringsplassen jeg kjører på litt liten.

Men jeg skal kanskje ringe å bestille time snart.. kanskje. :gjeiper:

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall så bare avbestille du timen igjen.

Ang kjøring har jeg ikke peil. Hvis jeg skal kjøre større henger kommer jeg til å ta B96 etter 19.1.

Problemet er et jeg er avhengig av å kunne kjøre med tung last, og så vidt jeg vet, er b96 mer begrenset enn BE. Og ikke minst hadde det vært greit å slippe unna med en obligatorisk dobbelttime, så slipper jeg litt billigere unna. :)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ab, hva endte prisen på !for be-lappen? Tittet litt rundt på internett etter priser i min by nå, og en vanlig kjøretime koster jo pokker omtrendt 700 kr jo!

Så en ca totalpris fra en som har tatt den ganske nylig, hadde vært kjempeflott. :)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hengeren eg øvekjørte med hjemme var også en sånn liten henger, men det går greit det, så lenge du øver på å rygge med sidespeilene også. Det som virkelig kostet med å ta lappen var oppkjøringen, Eg tror eg betalte 2200 for leie av bil og henger fra førerskolen (du må leie fra dem pga. krav til bil og henger), 750 for selve oppkjøringen og så 400 eller noe for nytt sertifikat. Så kostet vel kjøretimene 1500 tilsammen og lastsikringskurset 1000 eller noe sånt. Prisene varierer vel litt mellom kjøreskolene.

Anonym poster: 9005c493c439a81fbaca8a92d83aff39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hengeren eg øvekjørte med hjemme var også en sånn liten henger, men det går greit det, så lenge du øver på å rygge med sidespeilene også. Det som virkelig kostet med å ta lappen var oppkjøringen, Eg tror eg betalte 2200 for leie av bil og henger fra førerskolen (du må leie fra dem pga. krav til bil og henger), 750 for selve oppkjøringen og så 400 eller noe for nytt sertifikat. Så kostet vel kjøretimene 1500 tilsammen og lastsikringskurset 1000 eller noe sånt. Prisene varierer vel litt mellom kjøreskolene.

Anonym poster: 9005c493c439a81fbaca8a92d83aff39

Takk for svar. :)

Da blir dey nok fort en nærmere 6000 da. :-/

Rygger fra før av etter sidespeilene, så det er i grunn greit. Må bare få teknikken ordentlig inn, samt det med å beregne, slik at jeg får hengeren rett, på akkurat den plassen jeg skal.

:)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg personlig synes det er enklere å kjøre med en stor henger, med last, enn en liten hagehenger. De skvetter mer rundt, mens hestehenger ol ligger mye mer stabilt på veien. Hestehengere ligger også gjerne bedre på veien med hest i.

Men når du kjører med tung henger (hest på hengeren) så husk på goooood avstand til bilen forran, for du kan ikke bråbremse med denne vekta (eller for hesten sin skyld). Du må hele tiden kjøre mykt. Aldri gass/brems/gass/sving, men rolig og behersket. Og det er fint å tenke på dette når du kjører med sensor også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig synes det er enklere å kjøre med en stor henger, med last, enn en liten hagehenger. De skvetter mer rundt, mens hestehenger ol ligger mye mer stabilt på veien. Hestehengere ligger også gjerne bedre på veien med hest i.

Men når du kjører med tung henger (hest på hengeren) så husk på goooood avstand til bilen forran, for du kan ikke bråbremse med denne vekta (eller for hesten sin skyld). Du må hele tiden kjøre mykt. Aldri gass/brems/gass/sving, men rolig og behersket. Og det er fint å tenke på dette når du kjører med sensor også.

Tusen takk for fine tips. :)

Det var det pappa sa også, mestrer man prinsippet med en normal henger, klarer man det med stor/hestehenger også, og han også sa at han personelig syntes det var lettere å kjøre med stor av de samme grunnene som du ramser opp. Dog en venninne av meg mente jeg burde trene med stor henger og stor bil, for det var anderledes og kan være mer vrient.. Men jeg også ser for meg at en stor henger ligger mer stabilt.

Og som min far sa; se for deg at du kjører med hesten, tenk over hvordan det ville oppleves for hesten ift oppbremsninger, svinger osv, ta det rolig, og hold avstand. :)

Igjen, takk for flotte tips, jeg fikk ikke surret meg til å ringe kjøreskolen i dag, men skal se om jeg får mannet meg opp og ringt til mandag. ;) Skal jeg rekke det før regelendringene, må jeg vel kaste meg rundt.

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Jeg syns ikke det er noen forskjell på stor og liten henger. Man bruker jo sidespeilene uansett.

Det jeg syns er stor forskjell på er hengere med en eller to aksler. Syns to aksler er mye lettere å rygge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja en boogie er jo noe helt annet enn en enakslet. Men de store hestehengerene har alltid to aksler (i hvert fall alle nye hengere). Men jeg synes allikevel det er lettere å kjøre og å plassere en henger med vekt, enn en lett og tom henger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, ja, har vel i grunn aldri vært bekymtet for å følge hans tips. :) Og har er pr dags dato den eneste som får lov til å kjøre hesten. ;) hehe.

Men jeg skal ta med alle tipsene og meningene deres også, forhåpentligvis blir det hengerlappen på meg også! :)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er pr dags dato skulle det stå. :)

Anonym poster: 975718279ab9e8aad31bd69f90487609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...