AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Dette er så fjernt at jeg aner ikke helt hvem jeg skal spørre...så da får det bli KG da De siste fire gangene jeg har spist salat har jeg blitt skikkelig dårlig, kvalm, kaster opp, vondt i magen osv. Salat, sa jeg! Har aldri noensinne blitt dårlig av det før, de eneste andre matvarene jeg reagerer slik på er melkeprodukter (laktoseintolerant). Var ingen dressing, ost eller annet som kan inneholde melk i de aktuelle salatene, kun forskjellige typer grønt (ekeblad, ruccola, rapid, romano og lollo, om jeg husker helt rett), agurk, tomat og i to av dem var det oliven. Har spist både agurk og oliven utenom uten å bli dårlig, så er helt sikker på at de kan utelukkes. Tror virkelig ikke det var noe galt med salatene heller, de både luktet og så friske ut. Alle grønnsakene var også vasket før de ble spist. Har aldri hørt om noen som er "salatintolerant" før, og det virker jo bare helt på trynet. Allergi kunne jeg skjønt, men da reagerer man vel som regel helt annerledes (pustevansker, osv). Frister virkelig ikke å prøve salat igjen med det første, for å si det sånn, men jeg skulle gjerne kommet til bunns i dette. Noen som har noen gode idéer om hva i alle dager dette kan skyldes? Anonym poster: 4344d5592ff4d8db14f987d2db9d4066
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Kan det kanskje være tomaten du reagerer på? Anonym poster: b9b028c5609fcc8d5bc1e99ff50642a0
tøydokka Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) edit: skulle foreslå dressingen, men så nå at du ikke hadde det. Noe annet tilbehør kanskje? Kjedelig ting å ikke tåle. Hadde "klikket" om jeg skulle bli salatallergisk.. Endret 10. oktober 2012 av tøydokka
Gjest Loverdose Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg kjenner meg litt igjen, jeg blir dårlig av salat og får vondt i magen mage timer etter på. Har ved flere anledning også kastet opp. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje kroppen vår ikke greier det store innholdet av grønt? :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #5 Skrevet 10. oktober 2012 dressingen? Var ikke dressing i salaten.. står i HI. Anonym poster: 40bcd0f7e410cfa28fa2b42e843ff668
Tonus Skrevet 10. oktober 2012 #6 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Er sikkert fullt mulig å være intolerant mot salat også Jeg er veeeldig intolerant mot en grønnsak som jeg kaster opp av og blir skikkelig dårig hvis jeg spiser. Endret 10. oktober 2012 av Tonus
Jane F. Skrevet 10. oktober 2012 #7 Skrevet 10. oktober 2012 Hvor mye spiste du? Jeg blir ofte kvalm om jeg spiser mye salat(feks om jeg har bare salat som et helt måltid) Kanskje det hjelper å ha litt gresskarkjerner eller andre frø i salaten? Evt spise litt brød/flatbrød til? Evt litt proteiner som kjøtt eller egg? Jeg bare tipper her altså. Jeg tenker bare på hvordan jeg bruket å føle meg etter at jeg spiser mye salat.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #8 Skrevet 10. oktober 2012 Åh, salige KG! Nå ble jeg skikkelig glad for svar Skal vi se: Tomat: Ja, jeg tenkte på tomaten også. Ikke umulig, jeg har litt sensitiv mage, og tomat er visst ganske hardt, har jeg hørt. Har ikke spist rå tomat på en stund, men har spist feks tomatsaus og stekt tomat (på pizza, ol) nylig, og det gikk helt fint. Annet tilbehør: Glemte å skrive, men hadde tunfisk i salat nr 1. De tre andre var det riktignok ikke tunfisk i, så da er det vel lite sannsynlig at den gjorde utslaget. Spiste brød ved siden av, men har spist det samme brødet ved andre anledninger uten å bli dårlig, så tror brød er ok. Loverdose: på den ene siden er det veldig betryggende å høre at andre har det på samme måte - det føles i det minste mer logisk dersom det faktisk er fysisk mulig å være salatintolerant. Men herregud, så kjipt! Jeg elsker salat! Har du testet noe hos legen? (ifall det er noe jeg også kan teste) Tonus: kan jeg spørre om hvilken grønnsak du reagerer på? Jeg har noen allergier mot enkelte typer frukt og grønt, men da reagerer jeg med nysing (ved kontakt) og opphovning i munn/svelg og pustevansker (hvis jeg spiser dem). Jane F: Det var et helt måltid med salat ja, og bortsett fra tunfisken i den første salaten var det "helgrønt". Kanskje det er problemet? Jeg har hatt litt salat på et par brødskiver sammen med annet pålegg uten å bli dårlig av det, så kanskje det er der det ligger? Mengden, rett og slett? Merkelig, jeg har spist mange rene salatmåltid tidligere, men på den andre siden har alt av allergier og intoleranser jeg har kommet veldig plutselig, så det er vel ikke umulig Anonym poster: 4344d5592ff4d8db14f987d2db9d4066
Tonus Skrevet 11. oktober 2012 #9 Skrevet 11. oktober 2012 Er mais jeg reagerer på. Reagerer også på tomat, men langt fra så ille som med maisen:P
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #10 Skrevet 5. februar 2013 Litt sent svar kanskje. Men jeg har hatt det akkurat som deg. Jeg har laktoseintolleranse å har funnet ut at jeg reagerer på Ruccola. Jeg får diare..blir kvalm og kaster opp noen timer etter jeg har spist det. Så det kan være den du reagerer på. Jeg tror det er det til meg ihvertfall. Jævlig...for det tar jo så lang tid før man kommer seg igjen etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå