Fashionistaen Skrevet 10. oktober 2012 #1 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei, er det noen regler for når man skal bruke ennå og enda, og hva er egentlig forskjellen på disse ordene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Del Skrevet 10. oktober 2012 Du kan bruke begge som tidsadverb, når ordet er gradsadverb eller subjunksjon skal du bruke enda. Jeg foretrekker å bruke bare ennå som tidsadverb. Anonym poster: e770eade0137440c0d30429b82928088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 10. oktober 2012 #3 Del Skrevet 10. oktober 2012 Når det gjelder tid, kan begge brukes: "Jeg har ikke gjort det ennå/enda." For gradbøying av adverb, er det bare enda som kan brukes: "Jeg er enda sterkere enn ham." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Aha, tusen takk Er det noen tilfeller der det egner seg bedre/bare er riktig og bruke den ene, fremfor den andre, når det blir brukt som et tidsadverb? Endret 10. oktober 2012 av Fashionistaen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 10. oktober 2012 #5 Del Skrevet 10. oktober 2012 Aha, tusen takk Er det noen tilfeller der det egner seg bedre/bare er riktig og bruke den ene, fremfor den andre, når det blir brukt som et tidsadverb? Nei, det er hipp som happ. Begge er like korrekte. Enkelte har imidlertid en preferanse for å bare bruke ennå (og altså aldri enda) som tidsadverb. Men det er altså bare en personlig preferanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 10. oktober 2012 #6 Del Skrevet 10. oktober 2012 Det er i bunn og grunn irrelevant om du bruker ennå eller enda som tidsadverb, men du bør være konsekvent. Jeg bruker kun ennå, og da jeg var yngre "oversatte" jeg det til fremdeles for å avgjøre om jeg skulle bruke ennå eller enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Takk, igjen Ludovie! Jeg har alltid vært veldig usikker på det der. Jeg har på en måte tenkt at enda er noe som har skjedd før på en måte, siden det slutter med da (og dermed i mine øre blir feil å bruke), mens ennå er noe som skjer i fremtiden. Men greit å vite at jeg kan bruke begge deler om hverandre som tidsadverb! Hm.. Ja, du har kanskje et poeng med den der! Jeg får vel kanskje bruke ennå konsekvent da, siden det er det jeg alltid har trodd er korrekt og dermed faller mest naturlig for meg å bruke Endret 10. oktober 2012 av Fashionistaen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå