Gå til innhold

Amerikansk Staffordshire Terrier

Gjest Xavia

Anbefalte innlegg

Noen som har? Og som vil dele erfaringer/morsomme historier? Har selv en 2 år gammel hærlig hannhund. Mange andre som også får stygge blikk og sårende kommentarer?? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja... mange som går i stooor sirkel rundt oss når vi er ute. Får mange latterlige kommentarer og.. "herregud for en STYGG hund" osv... Men de skulle bare visst :)

Vår elsker å sitte på verandaen og kikke på bilene som kjører forbi, og elsker å dukke under dyna om kvelden. Får hun ikke sove i senga så blir hun så rastløs at hun bare går å piper.

Synes disse hundene er ultraskjønne, og er helt frelst. Hun er en sofagris av dimensjoner også, men det er vel de fleste amstaffer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja... mange som går i stooor sirkel rundt oss når vi er ute.

Jeg må bare beklage, men jeg er redd enkelte raser. AmStaff er en av dem. Og jeg har prøvd å kurere meg selv med å møte de søteste eksemplarer av rasen, men det hjelper ikke. Jeg har sett dem aggressive litt for mange ganger til at søte eksemplarer klarer å omvende psyken min på dette området.

Det samme gjelder forresten Rottweiler, Schäfer, den lille med sånn rar nese (som jeg aldri husker navnet på) og til dels Dobermann.

Jeg gjør mitt beste for å respektere deres valg av rase, men jeg er like redd rasen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (vi) har to av dem. Ei tispe og en hanne..

Er jeg ute å går tur i byen så går folk i store sirkeler ja .. men det får være dems greie. Jeg får meg rett og slett ikke til å skjønne hvorfor dem er redde når de ser hunden sammen med mennesker, andre hunder og barn. Hva er problemet lissom? Men det er meg da.. litt vanskelig å skjønne når jeg selv overhodet ikke er redd hunder og aldri har vært det.

Men ang. hundene.. De elsker alt og alle. Store barn, små barn, kaniner, fugler andre hunder og alt som kryper og går. Ligge i fanget å sove er som å sveve på en rosa sky. Leke med pinner, ha dra kamp med hverandre, røske og dra i bitepølsa (som nå er bare fillebiter)...

Når det kommer til amtaff så er det en av de mest lojale og menneskekjære hundene man får tak i. Det å drive med ipo trening med amstaff er ganske håpløst for de biter rett og slett ikke mennesker, men mindre de tror eieren er i fare for noen andre.

Utover det så kan dem brukes til det meste .. Jeg har lyst til å begynne med agility trening på tispa. Kanskje til sommeren? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har en engelsk bull terrier og denne er svart.

Når den var valp så var den ganske lubben/kompakt- de skal jo være det. Og i mørket en gang spurte en dame om det var minigris hun hadde :hoho:

Stygt å le, men jeg må bare. Stakkars vennina mi, ble en smule fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at folk er redd hunder, men det kan da ikke være nødvendig å vise det SÅ åpenlyst at eieren føler seg som en kjeltring.

Det er spesielt sårende når man vet at ens egen hund aldri ville gjort noen noe vondt. Men jeg skjønner jo at andre ikke kan vite sånt. Vi har stor suksess med kåpe vi da, når hun har på den smiler alle til oss.

Vet også om noen som pleier å putte en smokk i munnen på amstaffen sin når de er på plasser de får mye negative meldinger :P

Har kun hatt gode opplevelser med både rottweiler, schäfer og amstaff. Og det er nok disse hunderasene som står øverst på lista hos meg. Rottweilere er jo helt fantastiske! Stoore gode teddybjørner, vært borti tre stykker, alle like søte og snille. Kjøpte ei schäfertispe til mamma og pappa når deres forrige gikk bort, hun er kjempesær, og kjempegod. :)

Den eneste hunden jeg noen gang har vært skikkelig redd, var en kjøter av en miniatyrhund som glefsa etter meg og løp etter meg i Israel, fort løp han og :ler:

Vi vurderer og å starte med agility!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen min har en... den er til å spise opp... stygg nei, den er bare herlig, gemyttet er kjempefint, en skikkelig godklump. Neste gang noen sier noe negativt om utseende, så svar igjen... "Du e jaggu ikke det peneste av menneskerasen jeg har sett du heller", det gjør vi nå og da blir det stopp, noen sier t.o.m. unnskyld. Frekt ja.. kanskje, men det er også frekt å få slengt drit om din beste venn. :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt, hvis jeg ikke er i humør til å smile det bort, har svart tilbake.

Feks en kveld var det ei dame med en shäfer som klarte å slenge noe med leppa. Da jeg svarte tilbake, noe i retning av at jeg ikke synes at hun som hadde shäfer kunne snakke om farlige hunderaser, ja da fikk pipa en annen låt. Plutselig var am staffen min så skjønn og morsom...

Og det var jeg jo heeelt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk beskjed om at det var politi i nærheten en gang, så om jeg ikke hadde papirene i orden så burde jeg skynde meg bort :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at folk er redd hunder' date=' men det kan da ikke være nødvendig å vise det SÅ åpenlyst at eieren føler seg som en kjeltring.[/quote']

Og du tror at jeg velger å være redd for disse rasene? Jeg er ikke redd hunder. Jeg har hatt en del hunder selv og har møtt mange hunder/raser de siste åra. Er stadig på diverse arrangement med hunder...

Nei, en fobi kan man ikke styre. Jeg har prøvd og det fungerer ikke. Jeg går glatt over på andre siden av veien for å slippe et møte. På den måten håper jeg også at hunden(e) jeg har med meg slipper å merke min økende redselen når møtet blir stadig nærmere, men at de heller merker min ro når jeg får gå på andre siden av gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Kamphunder var kanskje å ta litt hardt i, men det er ikke til å stikke under en stol at alvorlige saker hvor hunder har bitt mennesker så dreier det seg så og si alltid om disse rasene, AmStaff, Pitbull (som jo er ulovlig, men uhyre lik AmStaff av utseende ...), osv... dessuten er det allmenn kjent at slike hunder ofte eies av tvilsomme mennesker som bruker hundene for å virke mer macho ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå tror jeg du snakker uten å ha fakta å slå i bordet med!!!! Sånt blir jeg utrolig provosert av. Prøv å finn litt ut hva de "skjønne" og "familiekjære" Golden Retriverne finner på i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å finn litt ut hva de "skjønne" og "familiekjære" Golden Retriverne finner på i løpet av et år.

Nettopp derfor er jeg veldig skeptisk til fremmede Golden! Det er Golden som topper bitestatistikkene til NKK i Norge de siste åra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når man ansaffer seg kamphunder så bør man ikke blir fornærmet om folk går omveier.

Kamphund? Kamphund er vel egentlig et ord media har skapt, for å rykke ned på enkelte hunderaser. Vet du HVA en kamphund er? Det er mennesker som SKAPER kamphunder. De TRENER dem til å bli det! Go ahead, vil du ha en kamphund, skaper du deg det, hunden blir ikke en kamphund uten hjelp. En blindehund blir heller ikke en blindehund uten hjelp. En sporhund blir ikke en sporhund uten hjelp. Skjønner du poenget her?

dessuten er det allmenn kjent at slike hunder ofte eies av tvilsomme mennesker som bruker hundene for å virke mer macho ...

Jepp, naboen min er en skikkelig macho fyr på 75 år og eier verdens slemmeste amstaff som er overlykkelig når den ser både meg og hunden min. Dessuten er denne mannen også VELDIG tvilsom. Vet aldri hva han kan finne på, nei. Og jeg kjenner mange eldre folk med denne rasen, og de er superfornøyde med den og ville aldri ha valgt en annen rase. Det er trist at den har blitt forbudt.

Og du ser endel forskjeller på en pitbull og en amstaff. En pitbull er mer "tettpakket" enn det en amstaff er. Dessuten er pitbullen mye mindre i kroppen. Psyken og utholdenheten er også en stor forskjell i disse to rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare beklage, men jeg er redd enkelte raser. AmStaff er en av dem. Og jeg har prøvd å kurere meg selv med å møte de søteste eksemplarer av rasen, men det hjelper ikke. Jeg har sett dem aggressive litt for mange ganger til at søte eksemplarer klarer å omvende psyken min på dette området.

Det samme gjelder forresten Rottweiler, Schäfer, den lille med sånn rar nese (som jeg aldri husker navnet på) og til dels Dobermann.

Jeg gjør mitt beste for å respektere deres valg av rase, men jeg er like redd rasen for det.

Den lille med rar nese? Bull terrier?

Er det sånne du mener?

Jeg synes de er kjempesøte, men det er meg da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så rart at folk er redde når man har hørt så mange skremmende historier om rasen. Selv ble jeg først redd amstaff når min egen hund ble angrepet uten forvarsel av en (men hvem vet, kan ha vært en pitbull); den bykset mot hunden min, hoppet opp på ryggen hennes og gikk etter strupen). Jeg har også prøvd å hilse på amstaff valp etterpå i håp om å bli kvitt redselen, men uten hell dessverre. Er fortsatt veldig glad i andre "skumle" raser, som rottweiler og schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med thalimetiel, det er MENNESKET som skaper hunden. Dessuten er amstaff en større og tyngre hund enn pitbull, og egner seg ikke like godt til å være kamphund, så jeg tror nok de fleste historiene dere har hørt handler om pitbuller. Amstaffen ble ikke avlet frem for å bruke til hundekamper, men for å bruke som familiehund. LES OG LÆR.

Jeg forstår at dere som har hunder selv er skeptiske til å møte andre hunder, da tydeligvis spesielt amstaff? Men folk, som går alene, UTEN hund? Hva tror de egentlig, at bikkja mi kommer til å ete dem? bite dem i leggen? Jeg sier ikke at de behøver å gå tett inni oss, men de må ikke lage scene og skvette og hyle heller.

Og stygge kommentarer om utseendet hennes sånn at jeg hører det, synes jeg bare er utrolig respektløst.

Og tilslutt, jeg har IKKE noe behov for å føle meg spesielt macho, dessuten må det gå an å se an folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Vi vet at amstaffoppdrett blir benyttet til å skjule oppdrett av pitbuller ved at pitbuller blir registrert som amstaff. Eller at pitbull og amstaff blir blandet - og registrert som amstaff.

Egentlig er det samme rase, bare to forskjellige blodslinjer som ble skilt da det oppsto uenighet i oppdrettermiljøet for flere år siden. Miljøet delte seg i to - den ene fløyen ville avle på kampegenskaper og angrepsvillighet, mens den andre fløyen ville ha en større hund som var penere å se på. Den første gruppen kalte "sin" rase pitbull, mens den andre kalte hunden american staffordshire-terrier, forkortet til amstaff.

Når det gjelder alvorlige bitt-tilfeller (anmeldte) så finnes det ikke statistikk fordelt på hunderase i Norge, det man vet er at Oslo Politidistrikt opplyser at det er amstaff/pitbull som er over-representert i "hundeanmeldelsene/hundebitt" siste år.

Slike hunder kan være helt akseptable hos kyndige eiere, men hvor mange slike eiere finnnes det i Norge målt hvor mange amstaff som pt. selges ? Amstaff/pitbull er rene mordvåpenet hos ukyndige eiere, da er det kanskje ikke så rart at mennesker vegrer seg for å møte denne hunderasen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...