AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Noen som vil dele sin erfaring med å operere ut visdomstann? Hva slags bedøvelse fikk dere? Noen som har gjort det i narkose? Skal operere en visdomstann om en uke,og er nervøs Har skikkelig tannlegeskrekk,hater sånne ting,men må gjøres desverre Hvor lenge etterpå var det vondt,og hvor lenge var dere hjemme fra jobb? Jobber i barnehage,så litt spent på hvordan det vil bli,må nesten regne med å være hjemme i hvertfall dagen etter? Anonym poster: 7dd96ff064dda2e17e0c67f9094ef0d8
Gjest La flanca Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg måtte på sykehus for å operer ut min. Fikk bedøvelse og bind for øynene pga de måtte dele opp tannen og det sprutet mye blod. Var vel for å skåne meg jeg fikk bind for øynene. Hovnet voldsomt opp på den siden jeg opererte ut tanna,hele kjeken var opphovnet. Turde ikke vise meg offentlig på ei stund. Husker ikke hvor lenge det gikk før hevelsen gikk ned
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har operert ut en, trukket to og har en igjen(som jeg faktisk ikke vet hvordan må ut) Det å operere ut gikk helt fint. Ble godt bedøvd(vet ikke hvilken bedøvelse), tanna ble delt i to(og sikkert mindre biter og plukket ut.) Trakk samtidig en annen og hele prosessen var gjort på mindre enn 5 minutter. Veldig lite traumatisk. Var hjemme fra jobb samme dag. Men gikk fint å jobbe dagen etter(jobbet i butikk), bare passe på å ta nok smertestillende. Litt øm og stiv i kjeven noen dager, men ikke noe plagsomt. Tann nr 3 som ble trukket av tannlege var en verre opplevelse syns jeg, hun brukte noe lenger tid(ca 1/2 time) enn de 5 sekundene kirurgen brukte på å trekke den andre. Denne gang gikk jeg på jobb samme dag. Anonym poster: 899ff5d16631648779829555d8ef4e45
Gjest gjest Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Hei hei. Opererte ut en av mine i januar i år. Selve operasjonen gikk strålende. Jeg har vanligvis nokså sterk tannlege skrekk, noe jeg også informerte om. Men tannlegen var faktastisk, og det værste var faktisk å få satt lokalbedøvelsen. At han skar og tok ut tannen kjente jeg ikke engang. Etter at lokalbedøvelsen begynte å virke sa han at han måtte skjære litt, også bevege på tannen. Kjente trykket og trodde det bare var bevegelsen av tannen han holdt på med. Men et par sekunder senere stod han med tannen i hånden. Totalt tok det vel ca 20 minutter fra jeg satt meg ned i stolen til jeg reiste meg igjen. Ble operert på onsdag ettermiddag hos en spesialist. Var på jobb igjen torsdag morgen (arbeider på kontor). Gikk på smertestillende i 3 dager (reduserte dosen hver dag). Etter dag 3 hadde jeg noe ubehag om jeg tygget på den siden av munnen, eller gapet for høyt. Dette vedvarte kanskje en liten uke. Men ikke noe som hindret meg i daglige aktiviteter. Har ikke hatt noe smerter siden. Jeg fikk også beskjed om å holde meg i ro i ca en uke. Med ro mentes det ingen trening. Men rolige turer med hunden og vanlig arbeid gikk helt fint. Grunnen er at blodtrykket ikke skal gå for høyt opp mens såret fortsatt heles. Men utover i uken var jeg i mer og mer aktivitet. Og etter en uke trente jeg jogging og styrke som normalt. Fikk beskjed av tannlegen om å tygge godt på kompressene som jeg fikk utdelt av ham i 3 timer fremover for å drenere vekk væske. Jeg var innom et appotek på vei hjem og kjøpte flere, og satt sikkert i 4 timer med det :-) Tror jeg fikk bort endel som komme blitt væskeansamlig hvis ikke. I tillegg skulle jeg være flink å skylle munnen med desinfiserende tannskyllemiddel etter hvert måltid ++. Tror det hjalp også. Lykke til. Tror dette skal gå fint for deg :-)
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #5 Skrevet 10. oktober 2012 Hei hei. Opererte ut en av mine i januar i år. Selve operasjonen gikk strålende. Jeg har vanligvis nokså sterk tannlege skrekk, noe jeg også informerte om. Men tannlegen var faktastisk, og det værste var faktisk å få satt lokalbedøvelsen. At han skar og tok ut tannen kjente jeg ikke engang. Etter at lokalbedøvelsen begynte å virke sa han at han måtte skjære litt, også bevege på tannen. Kjente trykket og trodde det bare var bevegelsen av tannen han holdt på med. Men et par sekunder senere stod han med tannen i hånden. Totalt tok det vel ca 20 minutter fra jeg satt meg ned i stolen til jeg reiste meg igjen. Ble operert på onsdag ettermiddag hos en spesialist. Var på jobb igjen torsdag morgen (arbeider på kontor). Gikk på smertestillende i 3 dager (reduserte dosen hver dag). Etter dag 3 hadde jeg noe ubehag om jeg tygget på den siden av munnen, eller gapet for høyt. Dette vedvarte kanskje en liten uke. Men ikke noe som hindret meg i daglige aktiviteter. Har ikke hatt noe smerter siden. Jeg fikk også beskjed om å holde meg i ro i ca en uke. Med ro mentes det ingen trening. Men rolige turer med hunden og vanlig arbeid gikk helt fint. Grunnen er at blodtrykket ikke skal gå for høyt opp mens såret fortsatt heles. Men utover i uken var jeg i mer og mer aktivitet. Og etter en uke trente jeg jogging og styrke som normalt. Fikk beskjed av tannlegen om å tygge godt på kompressene som jeg fikk utdelt av ham i 3 timer fremover for å drenere vekk væske. Jeg var innom et appotek på vei hjem og kjøpte flere, og satt sikkert i 4 timer med det :-) Tror jeg fikk bort endel som komme blitt væskeansamlig hvis ikke. I tillegg skulle jeg være flink å skylle munnen med desinfiserende tannskyllemiddel etter hvert måltid ++. Tror det hjalp også. Lykke til. Tror dette skal gå fint for deg :-) Hørtes jo ut som at du hadde en fin opplevelse,og det er jo godt å høre Hører så mye skrekkhistorier,ang digre bedøvelsesprøyter,ekle høye lyder,uff,blir uvel av tanken Vil ikke,men vet jeg må! Hvordan funker det med å få beroligende før inngrepet,får man det på sykehuset,av lege eller hvor? Aldri brukt sånt før,men vurderer helt seriøst om jeg skal prøve det i dette tilfellet:/ Anonym poster: 7dd96ff064dda2e17e0c67f9094ef0d8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #6 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har operert ut begge visdomstennene nede. Har også skikkelig tannlegeskrekk, men gikk til en veldig flink og forståelsesfull tannlege som tok hensyn. Fikk 50 mg sobril i forkant av operasjon, og mye bedøvelse. Når jeg sa jeg fikk vondt, satte de bare mer bedøvelse. Jeg gruet meg ENORMT, men det var faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd. Slettes ikke behagelig, men jeg hadde helt ærlig forventet meg tusen ganger verre. Anonym poster: f495a4088e97a318452eaa3a0ca77303
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #7 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har operert ut begge visdomstennene nede. Har også skikkelig tannlegeskrekk, men gikk til en veldig flink og forståelsesfull tannlege som tok hensyn. Fikk 50 mg sobril i forkant av operasjon, og mye bedøvelse. Når jeg sa jeg fikk vondt, satte de bare mer bedøvelse. Jeg gruet meg ENORMT, men det var faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd. Slettes ikke behagelig, men jeg hadde helt ærlig forventet meg tusen ganger verre. Anonym poster: f495a4088e97a318452eaa3a0ca77303 Fikk du sobril av tannlegen som skulle operere deg? Hvordan virket det? Godt å høre at det ikke var så ille som du hadde trodd Anonym poster: 7dd96ff064dda2e17e0c67f9094ef0d8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #8 Skrevet 10. oktober 2012 Opererte ut visdomstanna for rundt 1 år siden. Den var i kjeven nede. Dette ble utført på sykehus, fordi tanna lå skjevt. Operasjonen tok en times tid, siden de slet med å få tanna ut. De måtte skjære litt av kjevebeinet og de tok noe av en nerve, slik at litt av følelsen i nedre del av munnen er forsvunnet (men det er ikke noe plage med det). Fikk etter operasjonen pinex forte. Hadde vondt i tre-fire dager, såpass vondt at jeg ikke fikk sove. Men det kom seg etter hvert. Det verste var nok at jeg ikke klarte å åpne munnen/kjeven, så det ble mye supper den første uken. Under operasjonen kjente jeg ingen smerter, kun litt ubehag og fikk da mer bedøvelse. Jeg var blå i nærheten av kjeven i dagene etter, men ellers var det ingen ytre tegn på at jeg hadde operert. Anonym poster: 6d970b747dbe261ff2162349aa4e570d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #9 Skrevet 10. oktober 2012 Ringte sykehuset og forklarte situasjonen ang skrekken rundt inngrepet,og da skulle jeg møte opp en time før for å få beroligende.Hva gis i sånne tilfeller? Tar knapt nok paracet så litt spent på hvordan virkningen vil bli! Anonym poster: 7dd96ff064dda2e17e0c67f9094ef0d8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #10 Skrevet 10. oktober 2012 Ringte sykehuset og forklarte situasjonen ang skrekken rundt inngrepet,og da skulle jeg møte opp en time før for å få beroligende.Hva gis i sånne tilfeller? Tar knapt nok paracet så litt spent på hvordan virkningen vil bli! Anonym poster: 7dd96ff064dda2e17e0c67f9094ef0d8 Husk at du ikke kan kjøre bil etter å ha fått beroligende Anonym poster: e47134086bac86003fa648f7bcc1f32e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #11 Skrevet 10. oktober 2012 Husk at du ikke kan kjøre bil etter å ha fått beroligende Anonym poster: e47134086bac86003fa648f7bcc1f32e Nei,det fikk jeg beskjed om på tlf,så har skaffet meg sjåfør Anonym poster: 7dd96ff064dda2e17e0c67f9094ef0d8
Gjest Anne Merit Skrevet 18. desember 2012 #12 Skrevet 18. desember 2012 jeg holdt på å besvime når jeg trakk mine.
Alina X Skrevet 18. desember 2012 #13 Skrevet 18. desember 2012 Vel....jeg fikk bedøvelse i munnhulen så selve operasjonen var ikke vondt, bare ubehagelig da jeg hørte gnisse og knekkelyder fra tanna mi samt det følte som om tannlegen prøvde å pressa tanna gjennom underkjeven min....tiden etterpå hadde jeg vondt på den siden jeg tok den ut, ikke vondt-vondt, men klarte ikke å tygge mat eller pusse tenner på den siden, så brukte et munnskyllevann uten alkohol som er beregna på gebiss eller noe på den siden.. I tillegg så trente jeg kickboxing og da vi varma opp med å hoppe, fikk jeg støt i tanna føltes det som.
Gjest blabla- Skrevet 18. desember 2012 #14 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har operert ut 2 visdomstenner, gikk helt fint:) Tror det lureste er å si at du gruer deg med én gang du kommer. De er flinke til å ta hensyn, tannlegeskrekk er jo en folkesykdom;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå