AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #1 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg kjenner meg igjen i en del av det som står om aspergers syndrom, men jeg har mye empati/sympati og jeg forstår billedlige uttrykk og ironi. Kan jeg ha aspergers? Føler meg så forskjellig fra alle andre, og føler meg lite intelligent og treg.. spesielt i det sosiale. Men kan det bare være at jeg sliter sosialt, uten at det er aspergers eller noe annet? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha en aspergers-diagnose, vet ikke hvordan det kan hjelpe meg om jeg får det. Anonym poster: 883a5b5de95ca34b11821efdccb0d89b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 Har du en særintreresse? Evnt om du har hatt flere særinteresser som har skiftet underveis, sånn at du er monoman og nesten bare opptatt av en ting eller et fagfelt om gangen? Kan det være at du ikke har aspergers men f.eks add eller angstproblematikk? Jeg syns du bør snakke med legen din og be om en henvisning til noen som kan utrede deg. Poenget er jo ikke å finne en diagnose for diagnosens skyld, men at du skal kunne lære deg selv å kjenne litt bedre og kanskje få noen svar på hvorfor du er som du er og føler som du gjør, samt få noen verktøy til å mestre livet ditt enda bedre. Klem og lykke til! Anonym poster: e5e5d52b6cdc8bc45e3c2c4ee6e43d0a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #3 Skrevet 9. oktober 2012 Har du en særintreresse? Evnt om du har hatt flere særinteresser som har skiftet underveis, sånn at du er monoman og nesten bare opptatt av en ting eller et fagfelt om gangen? Kan det være at du ikke har aspergers men f.eks add eller angstproblematikk? Jeg syns du bør snakke med legen din og be om en henvisning til noen som kan utrede deg. Poenget er jo ikke å finne en diagnose for diagnosens skyld, men at du skal kunne lære deg selv å kjenne litt bedre og kanskje få noen svar på hvorfor du er som du er og føler som du gjør, samt få noen verktøy til å mestre livet ditt enda bedre. Klem og lykke til! Anonym poster: e5e5d52b6cdc8bc45e3c2c4ee6e43d0a Har ikke noen store interesser egentlig, det er ingenting jeg blir veldig oppslukt i. Hvis jeg leser om noe jeg synes er veldig interessant så husker jeg sjelden detaljene etterpå, selv om jeg skulle ønske det. Jeg tror jeg har en variant av sosial angst i allefall, og har vært inne på tanken om add og, siden jeg sliter veldig med å konsentrere meg om ting. Men jeg lurer på om det kan være jeg har aspergers fordi siden jeg var liten har jeg vært veldig spesiell på enkelte ting. Har alltid vært veldig nøye og kontrollerende, vil at ting skal bli gjort på min måte, det blir veldig ubehagelig for meg når ting ikke går etter planen min. Men jeg var nok verre da jeg var liten, det har blitt litt bedre. Jeg burde virkelig dra til legen og bli henvist ja, men jeg synes det er så vanskelig å ta tak i det. ts Anonym poster: 883a5b5de95ca34b11821efdccb0d89b
Gjest Yellow Taxi Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 For å svare direkte på spørsmålet ditt så: ja, du kan fortsatt ha Aspergers syndrom. Helt normaltutviklede barn har problemer med ironi og billedlig språk, mange asperger barn har det enda værre. Men hos voksne er det langt fra alle som har problemer med dette. Det er viktig å huske på at diagnosekriteriene er utformet for å diagnostisere barn, og det må til en viss grad tilpasses. De fleste Aspergere har heller ikke problemer med sympati, selvom det i noen tilfeller kan virke sånn. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå