AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #1 Skrevet 9. oktober 2012 Hei. Jeg skal investere i et nettbrett og lurer derfor på hva som er det beste kjøpet av Google Nexus 7 og Asus Transformer TF300. Jeg skal bruke det mest til arbeid på skole. Ta notater, skrive, surfing og kanskje forskjellige studie apper. Jeg har en laptop hjemme men med alle bøkene jeg bruker blir den for stor til å drasse med seg, og et nettbrett virker dermed som en kjekk ting å ha med. Det er viktig at den er god å skrive på. Asus har keyboard docking, men det kan også kjøpes til Google Nexus, selv om denne selvsagt er mindre. Jeg er litt fristet av å ha en 10 tommers skjerm (lettere å skrive på), selv om en på 7 tommer kan være ganske lett å ha med seg over alt. Noen med litt erfaring? Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69
Yme Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 Nettbrett er ikke til den typen bruk som du nevner, og de er ikke lagd til å produsere ting (som å skrive og notere). Stort sett er de bare til å sjekke mail, titte rundt på nettet, og spille småspill på. Av de du nevner, vil jeg si Nexus 7 er best, men ingen av dem duger til skolearbeid.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #3 Skrevet 9. oktober 2012 Ja, jeg er enig i at et nettbrett ikke er optimalt for større arbeid. Men nettbrettet skal brukes til mindre skriving og notater som dermed skal overføres til PC/laptop for videre arbeid, og ut i fra det jeg har sett på nettet skal det funke på veldig mange av nettbrettene. Men jeg har aldri hatt et nettbrett før, så trenger derfor litt tips i valget. Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69
Yme Skrevet 9. oktober 2012 #4 Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Hvis du skal kjøpe noe med Android på, burde du alltid velge de som heter "Nexus", fordi det på en måte er hovedmodellen, og de får oppdateringer og støtte veldig mye lengre enn alle andre modeller, og de får alle oppdateringer først (ofte et halvt år før andre får dem) Endret 9. oktober 2012 av Yme
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #5 Skrevet 9. oktober 2012 Takk for informasjonen. Er et vanskelig valg. Går mest for Nexusen, men den større skjermen og keyboard virker ganske greit på Asusen. Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69
Yme Skrevet 9. oktober 2012 #6 Skrevet 9. oktober 2012 Har du sett på den http://www.youtube.com/watch?v=-gjxrjKzfr0?
Nora90 Skrevet 10. oktober 2012 #7 Skrevet 10. oktober 2012 Til det bruket du nevner ville jeg gått for en Samsung Galaxy Note 10.1 eller Microsoft Surface. 2
Yme Skrevet 10. oktober 2012 #8 Skrevet 10. oktober 2012 Til det bruket du nevner ville jeg gått for en Samsung Galaxy Note 10.1 eller Microsoft Surface. Microsoft Surface er jo faktisk en laptop, som kan gjøres til nettbrett, så det vil absolutt være det beste valget.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #9 Skrevet 11. oktober 2012 Takk for svar. Hvorfor mener du akkurat de nettbrettene passer bruket mitt? Hva har de som er bra for studier? Vil ikke Microsoft sitt nettbrett være ganske dyrt? Vet ikke helt om jeg stoler på et nettbrett laget av Microsoft. Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #10 Skrevet 11. oktober 2012 Microsoft sitt nettbrett er en PC, så det gjør alle de samme tingene som en PC gjør, like bra, pluss at du kan ta av skjermen og bruke det som et nettbrett. Jeg vil tro at det koster litt mer, siden det er en laptop, men jeg har ikke sjekka.
JohnS Skrevet 11. oktober 2012 #11 Skrevet 11. oktober 2012 Microsoft sitt nettbrett er en PC, så det gjør alle de samme tingene som en PC gjør, like bra, pluss at du kan ta av skjermen og bruke det som et nettbrett. Jeg vil tro at det koster litt mer, siden det er en laptop, men jeg har ikke sjekka. Surface vil komme i to utgaver. Det er kun Pro-utgaven som er en "PC" og kjører vanlig Windows. Den vanlige utgaven av Surface kjører en lukket nettbrettutgave av Windows som kan sammenlignes med Android/iPad. TS bør også seriøst vurdere iPad. Ja, det er den mest lukkede og begrensede platformen, men den er på mange måter bedre. I tillegg har iPad en mer firkantet skjerm, noe som gjør den totalt overlegen widescreen-konkurentene på alt unntatt video. Det er mye mer behagelig å se på dokumenter med en slik skjerm. I tillegg har nyeste utgave en svært høy skjermoppløsning, noe som gjør mindre tekst mer lesbar og reduserer behovet for zooming. Den koster også "bare" 3300 for 16 GB-varianten (kan ikke utvides, støtter ikke minnekort eller minnepenner).
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #12 Skrevet 11. oktober 2012 Surface vil komme i to utgaver. Det er kun Pro-utgaven som er en "PC" og kjører vanlig Windows. Den vanlige utgaven av Surface kjører en lukket nettbrettutgave av Windows som kan sammenlignes med Android/iPad. TS bør også seriøst vurdere iPad. Ja, det er den mest lukkede og begrensede platformen, men den er på mange måter bedre. I tillegg har iPad en mer firkantet skjerm, noe som gjør den totalt overlegen widescreen-konkurentene på alt unntatt video. Det er mye mer behagelig å se på dokumenter med en slik skjerm. I tillegg har nyeste utgave en svært høy skjermoppløsning, noe som gjør mindre tekst mer lesbar og reduserer behovet for zooming. Den koster også "bare" 3300 for 16 GB-varianten (kan ikke utvides, støtter ikke minnekort eller minnepenner). Hvordan kan en firkanta skjerm være bedre til å lese dokumenter, når dokumenter for det meste er lagd i et slags a4-format? a4-formater er jo "widescreen".
JohnS Skrevet 11. oktober 2012 #13 Skrevet 11. oktober 2012 Hvordan kan en firkanta skjerm være bedre til å lese dokumenter, når dokumenter for det meste er lagd i et slags a4-format? a4-formater er jo "widescreen". Den er ikke firkantet. Den har et forhold på 1,333. Et A4-ark er 1,414. Størrelsen på de andre nettbrettene varierer litt og de er ikke alltid nøyaktig 16:9 eller 16:10, men disse er i hvert fall henholdsvis 1,778 og 1,600. iPaden er altså 5,7% unna, 16:10 er 13,2% unna og 16:9 er 25,7%. Blader og andre publikasjoner man kommer over i PDFer kan i tillegg være enda bredere enn A4. Alle nettbrettene er uansett betydelig mindre enn et A4-ark, slik at litt zooming blir det ofte (selv med en overlegen skjerm som på siste iPad). Da blir fort de bredskjermete brettene vel smale, og holder man dem liggende blir de veldig lave. I tillegg er de gjerne mer ubehagelig å holde i stående retning når de er 10" eller mer. Det TS tenker på å gjøre har jeg dog lite tro på. Det er så godt som umulig å ta notater med nettbrett, i hvert fall uten et eksternt tastatur. Jeg ville ikke lagt ned noe penger i dette uten å ha prøvd det først. En ultrakompakt PC virker som et mer fornuftig valg. Man kan få disse ganske små og tynne. Eventuelt Asus Transformer TF300 for å svare på det som TS faktisk spurte om. Nexus 7 er håpløst liten og jeg tror ikke du ville brukt den. Personlig synes jeg egentlig PCer er forstyrrende i studiesammenheng og forstyrrende under forelesninger. Man vil nok ha mer læringsutbytte av å følge med og notere for hånd, og supplere med et nettbrett for å slå opp ting.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #14 Skrevet 11. oktober 2012 Den er ikke firkantet. Den har et forhold på 1,333. Et A4-ark er 1,414. Størrelsen på de andre nettbrettene varierer litt og de er ikke alltid nøyaktig 16:9 eller 16:10, men disse er i hvert fall henholdsvis 1,778 og 1,600. iPaden er altså 5,7% unna, 16:10 er 13,2% unna og 16:9 er 25,7%. Blader og andre publikasjoner man kommer over i PDFer kan i tillegg være enda bredere enn A4. Alle nettbrettene er uansett betydelig mindre enn et A4-ark, slik at litt zooming blir det ofte (selv med en overlegen skjerm som på siste iPad). Da blir fort de bredskjermete brettene vel smale, og holder man dem liggende blir de veldig lave. I tillegg er de gjerne mer ubehagelig å holde i stående retning når de er 10" eller mer. Det TS tenker på å gjøre har jeg dog lite tro på. Det er så godt som umulig å ta notater med nettbrett, i hvert fall uten et eksternt tastatur. Jeg ville ikke lagt ned noe penger i dette uten å ha prøvd det først. En ultrakompakt PC virker som et mer fornuftig valg. Man kan få disse ganske små og tynne. Eventuelt Asus Transformer TF300 for å svare på det som TS faktisk spurte om. Nexus 7 er håpløst liten og jeg tror ikke du ville brukt den. Personlig synes jeg egentlig PCer er forstyrrende i studiesammenheng og forstyrrende under forelesninger. Man vil nok ha mer læringsutbytte av å følge med og notere for hånd, og supplere med et nettbrett for å slå opp ting. Takk. Ja, jeg er enig i at PCer er forstyrrende i forelesinger. Jeg tar notater for hånd, men hadde vært stilig å teste dette ut på et nettbrett (galaxy note?). Et nettbrett virker også godt, slik som du skreiv, til å slå opp på internet. (eller ha skolebøker på) Til skriving trenger jeg noe jeg kan bruke etter skole, siden jeg liker å sitte igjen å jobbe sammen med andre. Da er det greit å ha mulighet til å skrive litt. Jeg er enig at en laptop er bedre en nettbrett til å skrive, men jeg har allerede 2 PCer hjemme som jeg bruker til skole. Vil bare noe veldig lett som jeg kan bruke til internet, notater og skrive kortere tekster (må ha mulighet til å overføre disse til PC etterpå.) Jeg såg litt på Samsung Galaxy Note 10.1, og den virker veldig handy. Noen som vet om den "skrift til tekst" funksjonen funker bra? Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69
Nora90 Skrevet 11. oktober 2012 #15 Skrevet 11. oktober 2012 Takk for svar. Hvorfor mener du akkurat de nettbrettene passer bruket mitt? Hva har de som er bra for studier? Vil ikke Microsoft sitt nettbrett være ganske dyrt? Vet ikke helt om jeg stoler på et nettbrett laget av Microsoft. Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69 Jeg har ikke såååå god kjennskap til disse nettbrettene, jeg har bare skjønt at de er mer fokusert på arbeid, og ikke spill ol. Anbefaler deg å titte i nettbrett underforumet til diskusjon.no for å lære mer om de forskjellige Selvfølgelig er ikke prisene på Nexus 7 nivå, men hvis du faktisk skal bruke nettbrettet aktivt under forelesning, så er det kjedelig å ha et nettbrett som lagger og krasjer.
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #16 Skrevet 11. oktober 2012 Den er ikke firkantet. Den har et forhold på 1,333. Et A4-ark er 1,414. Størrelsen på de andre nettbrettene varierer litt og de er ikke alltid nøyaktig 16:9 eller 16:10, men disse er i hvert fall henholdsvis 1,778 og 1,600. iPaden er altså 5,7% unna, 16:10 er 13,2% unna og 16:9 er 25,7%. Blader og andre publikasjoner man kommer over i PDFer kan i tillegg være enda bredere enn A4. Alle nettbrettene er uansett betydelig mindre enn et A4-ark, slik at litt zooming blir det ofte (selv med en overlegen skjerm som på siste iPad). Da blir fort de bredskjermete brettene vel smale, og holder man dem liggende blir de veldig lave. I tillegg er de gjerne mer ubehagelig å holde i stående retning når de er 10" eller mer. Jeg kan ikke skjønner hvordan du mener at det formatet gjør at iPad blir bedre til å lese og sånt på. Her er et bilde jeg tok akkurat nå, hvor du ser at en hel side med skrift, passer helt perfekt i formatet på Asus Transformer. Satt en vanlig bok ved siden, for å sammenligne. Skriften er like stor på begge (den ser litt større ut i boka, fordi jeg holder den nærmere). På en iPad hadde du ikke fått hele den siden uten å måtte bla nedover, så dette formatet er jo åpenbart bedre til å lese. Ja, jeg er enig i at PCer er forstyrrende i forelesinger. Jeg tar notater for hånd, men hadde vært stilig å teste dette ut på et nettbrett (galaxy note?). Et nettbrett virker også godt, slik som du skreiv, til å slå opp på internet. (eller ha skolebøker på) Til skriving trenger jeg noe jeg kan bruke etter skole, siden jeg liker å sitte igjen å jobbe sammen med andre. Da er det greit å ha mulighet til å skrive litt. Nettbrett er bare ikke gode til å notere på, for de er ikke beregna til det. Har en kamera som har Galaxy Note, og han bruker håndskrift når han sender meg melding. Den er flink til å gjenkjenne skriften hans, og "oversette" det tilvanlig tekst, men galaxy note er en telefon, og den er derfor mye mindre enn et nettbrett. Lykke til med å ta notater på en så liten skjerm Jeg er enig at en laptop er bedre en nettbrett til å skrive, men jeg har allerede 2 PCer hjemme som jeg bruker til skole. Vil bare noe veldig lett som jeg kan bruke til internet, notater og skrive kortere tekster (må ha mulighet til å overføre disse til PC etterpå.) Jeg såg litt på Samsung Galaxy Note 10.1, og den virker veldig handy. Noen som vet om den "skrift til tekst" funksjonen funker bra? Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69 Den har bra "skrift til tekst"-funksjon, og bra "tale til tekst"-funksjon (android har norsk stemmegjenkjenning), men det er fortsatt en telefon, og skjermen er derfor veldig liten, og ikke veldig god å ta skolenotater på, og du kan bare glemme å skrive noe som er lengre enn 1 setning, med mindre du har eksepsjonelt liten håndskrift hehehe Nettbrett er så og si bare til bruk på nett, til å lese bøker og til apper. Alt annet er klønete å få til.
JohnS Skrevet 11. oktober 2012 #17 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg kan ikke skjønner hvordan du mener at det formatet gjør at iPad blir bedre til å lese og sånt på. Her er et bilde jeg tok akkurat nå, hvor du ser at en hel side med skrift, passer helt perfekt i formatet på Asus Transformer. Nå var det ikke romaner i et format som kan reflowes vi snakket om. Da spiller det ingen rolle hva slags enhet man har.
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #18 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Nå var det ikke romaner i et format som kan reflowes vi snakket om. Da spiller det ingen rolle hva slags enhet man har. Den er "reflowa" til sin originale størrelse, og det er en bok om psykologi, ikke en roman. Jeg passa på å finne en bok som kunne være relevant i forhold til studier. (den fysisk boka, er en roman) Endret 11. oktober 2012 av Yme
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #19 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg mener Samsung Galaxy Note 10.1 som i nettbrettet, og ikke telefonen. En 5 tommers skjerm blir litt for lite for meg også. Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #20 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg mener Samsung Galaxy Note 10.1 som i nettbrettet, og ikke telefonen. En 5 tommers skjerm blir litt for lite for meg også. Anonym poster: b678b8dc84e6d35aadbd0fb7d6e65d69 Haha, hvorfor i all verden er det en telefon og et nettbrett som heter det samme? Jaja... Men den har nok like god håndskriftgjenkjenning, så da er den sikkert grei, etter litt tilvenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå