Gå til innhold

Hvordan fortelle


Gjest myr

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hvordan fortelle barna at deres bestemor er dør? de er 4 og 9 år.

Hun har vært syk i flere år, og veldig syk de siste ukene og de har hilst på henne for ca to uker siden. De visste da at det var siste gang og vi har fra før snakket mye om at hun snart kommer til å dø. Hvordan nå da fortelle at hun ER dør? Eller hvordan ikke fortelle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Memories

Er vel bare å fortelle barna noe slikt som at "som dere vet har bestemor vært ganske dårlig i det siste Dessverre er det slik at hun gikk bort/sovnet inn da og da (i natt eller noe). Hun kommer ikke lenger til å være her, men hun er nå på et bedre sted bla bla bla. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var seks da jeg mistet min farfar. Vi hadde snakket litt om døden tidligere, da vi hadde en hund som ble påkjørt og drept, så de sa det bare rett ut. Vi måtte dra hjem fra hytta tidligere enn planlagt, fordi farfar var død. Jeg fikk også være med inn og se ham på et sånt likskue eller hva det nå enn heter, og det hjalp også veldig. Og så fikk jeg lage en tegning som jeg fikk "gi" ham.

Har dere snakket noe om døden tidligere?

Edit: Kondolerer, forresten! :klemmer:

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å fortelle barna noe slikt som at "som dere vet har bestemor vært ganske dårlig i det siste Dessverre er det slik at hun gikk bort/sovnet inn da og da (i natt eller noe). Hun kommer ikke lenger til å være her, men hun er nå på et bedre sted bla bla bla.

Man trenger ikke lyve.

Si det sånn det er.

Endret av Kmatis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

IKKE si sovnet inn!

Sover gjør vi alle og særlig den minste er ikke i stand til å forstå forskjellen mellom å være død og å sove.

Kall en spade for en spade. Vær helt ærlig med enkle ord som barnet kan forstå. Svar på spørsmål som kommer.

Her gikk det veldig bra da besteforeldre døde. De taklet å se den døde, begravelsen og alt som fulgte med rundt dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Enig med de andre her, si det som det er, og ta heller spørsmålene når de kommer.

Forresten mener jeg det er en god ide å la de tegne tegninger som de kan legge på graven etter begravelsen. Det er en fin måte å la de få delta og bearbeide ting på sin egen måte. Det hjalp i alle fall meg da jeg var liten :)

Kondolerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Memories

Man trenger ikke lyve.

Si det sånn det er.

Dersom hun har vært syk og dårlig i flere år så er hun jo faktisk på et bedre sted. Når hun er død slipper hun i alle fall plagene.

Ja, sovnet inn var kanskje ikke helt det rette. Tenkte ikke på at barn tar ting svært bokstavelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Ville droppet sånne pene innpakninger som vi voksne bruker, både "sovnet inn" og "gikk bort". For barn betyr dette fort noe helt annet enn det vi mener. Folk sovner og går sin vei hele tiden, men de våkner og kommer tilbake også.

Ser ikke problemet med å si "som dere vet har bestemor vært syk en stund, og i dag døde hun". Det er tross alt noe helt naturlig, og det er det som har skjedd. Så får man snakke om det, svare på spørsmål å snakke om sorg, savn og kjærlighet på en åpen måte, uten å "kreve" noe. Barn sørger annerledes enn voksne er min erfaring. De leker og ler i det ene øyeblikket og gråter i det neste. Ikke legg noe press på barnet og "forvent" at det skal sørge! :)

Kondolerer og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...