Gå til innhold

Hull i CV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mange hull i CVen, flere år i slengen da jeg har slitt mye med angst.

Har nå bestemt meg for å ta tak i ting og skal begynne på en helt ny utdannelse og starte fra scratch (begynner på voksenopplæring for å bli kokk). Er 32 år og har kun hatt småjobber/deltidsjobber samt arbeid for familie (vasking/vedlikehold). Har aldri vært hos lege, så har ingen "bevis" på at jeg har hatt angst, så arbeidsgivere kan like gjerne tro jeg har vært lat og ikke har giddet å jobbe.. (Har aldri fått en krone av NAV, eller bedt om det om det er noe arbeidsgivere kan finne ut av)

Er livredd for at ingen vil ha meg som lærling eller ansette meg selv om jeg starter på nytt :( er redd for at angsten blir verre og at alt er for "ingenting" om jeg ikke greier dette nå.

Bør jeg være ærlig i et intervju og si at jeg har slitt med angst selv om jeg IKKE har legeerklæring eller kan bevise dette? Er det noe som blir spurt om (dokumentasjon). Hvor mye detaljer bør man gi her om de spør? Og om man ikke nevner angst, hva bør man si? At man ikke har greid å få jobber og bestemte seg for ny utdannelse pga det?

Anonym poster: f6281994564c835d3ddc519be530d103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En arbeidsgiver, på intervju, trenger vel ikke dokumenter på at du har vært syk? Nytt for meg isåfall.

Jeg ønsker deg ALL lykke fremover;) det kommer opp og nedturer men er du innstilt på at om du får litt tilbakefall, så betyr det ikke at alt går i vasken. Jeg heier på deg ;)

Anonym poster: 406a584edeec57edc2574132a85ec95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vinkle det litt positivt. Type "jeg har hatt mange forskjellige jobber (småjobbene dine og jobber for familie osv), har mye erfaring med jobber "på gulvet" og er ikke redd for å ta i et tak. Nå har jeg endelig funnet ut hvilken jobb som passer meg best: Jeg utdannet meg til kokk, og er veldig motivert for å jobbe hos dere" og så videre.

Prøv å ikke nevne angst og sånt, men hvis det kommer opp er det best å si noe sånt som at du har fått behandling (hvis du har vært hos psykolog) og nå er du frisk og klar til å jobbe. Fokuser på at du nå er frisk og arbeidsfør. Arbeidsgiver bryr seg mest om hvordan du er NÅ, om du er klar for jobb eller om han/hun kan vente seg høyt sykefravær og problemer ved å ansette deg.

Og til slutt vil jeg si at hvis du fortsatt sliter med angst og du ikke har fått noe behandling for dette er det absolutt noe du burde søke hjelp for. F.eks. en psykolog kan hjelpe mye :)

Endret av Dragonfly84
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg har ikke vært i behandling og skal ikke det. Har gått fra å ikke gå ut på 5-6 år, til å skaffe skoleplass, gå alene på butikken, gå tur på dagtid på en søndag og ting går mye bedre nå - blir mye eksponering som "baller" på seg. Gleder meg til å gå skole igjen, og enda mer til å bli lærling og få opplæring ute i arbeidslivet.

Jeg er vel mest redd for at de spør direkte om hullene på CVen, og at de tenker at det må være noe seriøst feil med meg når jeg har jobba så lite på 13 år - og at jeg derfor ikke får noen lærlingplass etter året på skolen..og om jeg da nevner at jeg har hatt sosial angst som jeg har jobbet meg gjennom så tenker de kanskje at jeg ikke passer inn/ikke har nok erfaring likevel :/

Jeg ønsker deg ALL lykke fremover;) det kommer opp og nedturer men er du innstilt på at om du får litt tilbakefall, så betyr det ikke at alt går i vasken. Jeg heier på deg

Takk, det varmer!

Anonym poster: f6281994564c835d3ddc519be530d103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 år og har vært syk siden jeg var 16, omtrent. Har store hull i CVen min også. Jeg skriver det slik i jobbsøknader: "Jeg har vært syk, nå er jeg frisk og klar for nye utfordringer." Jeg er klar over at det ser dumt ut, men jeg tenker det er like greit å forklare hullene med én gang. Aldri i verden om jeg hadde vist noen legerklæring til en arbeidsgiver.

Anonym poster: 2daa9b826e3b4f894dd5927643e341a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen hull i min CV bla. avbrutt skolegang fordi jeg oppdaget det var helt feil retning. Fikk spørsmål om det hos ett vikarbyrå, og sa jeg hadde hengt med Mette-Marit i den tiden. :fnise: Han var ikke imponert. Så akkurat den anbefales ikke.

Jeg har også sagt at jeg har reist og det har blitt godtatt (de spør ikke om bevis, men vær klar over at du i såfall må ha en backup historie om de spør nærmere)

Anonym poster: 2ec559a71b52a8cf51130b7a7a80d33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger å væe anonym her.

Jeg har også hull i cvn min. Jeg var på jobbintervju for noen månder siden. Han lurte jo fælt på hvorfor jeg hadde så mange hull i cvn. Jeg sa bare at jeg hadde vært syk og var ikke i stand til å jobbe i den perioden. Sa ikke åssen syk jeg hadde vært pga det følte jeg ikke han hadde noe med. Derfor sa jeg det slik. Han tok det pent, men du kan jo si du har vært syk hvis arbeidsgiver spør? Derfor har du hull i cvn din.

Anonym poster: 9ace2512257fa5620ba357f90db6fc30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...